Overprikkeling

  • 2 July 2022
  • 7 reacties
  • 173 × bekeken

Reputatie 3
Badge +4
  • Niet meer actief
  • 15 reacties

Hoi ik raak best vaak overprikkeld en ik dacht ik maak er een artikel over op een website.

Hebben jullie tips over overprikkeling die je niet zo snel op het internet vind of zelf hebt ontdekt?

Zo kan ik mezelf en anderen helpen die ook overprikkelingsproblemen hebben, want het is ontzettend naar en het voelt heel vervelend.

Als je een tip hebt (het liefst een tip die niet altijd voorkomt.) Dan zou het me heel blij maken.

En ik hoop dat het anderen ook kan helpen om met deze problemen om te gaan.

Veel liefs Minte! 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

7 reacties

Reputatie 6
Badge +11

Hey Minte,

 

het lijkt mij echt … om daar last van te hebben helaas bestaat er geen kant en klare oplossing voor. Bij iedereen is een over prikkeling anders. 
 

het enige wat je kan doen is rust pakken wanneer je hier last van hebt.

 

mijn tips zijn 

 

neem rust op een moment dat je er last van hebt en zoek afleiding 

probeer voor je zelf  uit te zoeken waar het vandaan komt en probeer  voor de volgende keer eerder rust te pakken  zodat dit minder vaak voor komt 

Reputatie 3
Badge +4

hey Minte

 

een van de dingen die ik persoonlijk doe als ik overprikkeld ben of wordt is muziek luisteren en naar een rustig plekje gaan om rust te pakken

Reputatie 4
Badge +6

Hey Minte,

Ik heb autisme en ADD, ik ben contact geprikkeld.

Enige wat je kan doe is afleiding zoeken in bevoordeeld muziek, of een warme douche. Dat maakt me koppie wel rustiger

Reputatie 5
Badge +7

Hoi Minte, 

 

Wat goed dat je dit berichtje plaatst, ik heb hier zelf altijd veel last van ook. 

Wat ik ooit zelf heb geleerd is om dingen te zoeken waar ik blij van werd. Dus bijvoorbeeld ik ben gek op de kleur geel. Als ik overprikkeld was ging ik alles zoeken met de kleur geel. Gele bloemen, gele groente, een hond met een gele halsband. Focussen op 1 ding, gewoon ergens zittend. En dat deed ik dan tot ik weer rustig was, het fijne daarvan is dat je dat overal kunt doen. 

Een ander ding wat mijn vriend altijd doet, als ik overprikkeld was dan ging hij vragen stellen. Hij vroeg dan eerst ‘wat zie je?’ En dan ging ik dingen beschrijven die ik zag zoals dieren, bloemen, kleuren. Zodra ik daar mee klaar was vroeg die wat ik hoorde en uiteindelijk helpt dat je om in het hier en nu te komen. Dus dat is eigenlijk mijn tip, vind een manier om in het hier en nu te komen. Voor mij is dat focussen op kleine dingen. 

En je mag hier dus om hulp vragen. Je kunt je vrienden vragen om je dit soort vragen (of andere dingen die misschien beter werken voor je) te stellen zodra je aangeeft dat je overprikkeld bent. Wat mij ook altijd helpt is als ik hand in hand met iemand mag lopen zodat ik zacht in zijn of haar hand kan knijpen. Dit soort dingen vraag ik aan mijn vrienden en iedereen vind dat prima en zelfs fijn dat ze me daar mee kunnen helpen. 

Iets om mee friemelen helpt mij ook altijd! 

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. 

 

 

Reputatie 4
Badge +6

Ook ik herken heel erg de overprikkelingsklachten. Dit vind ik dan ook echt een super lastig thema. Hoe harder ik er tegen vecht dat ik niet overprikkeld ben, hoe harder ik er later mee geconfronteerd word. Ik denk het accepteren dat overprikkeling vaker voor komt bij jou als persoon kan het negatieve misschien al iets verzachten. 

 

Als ik dan ook echt overprikkeld ben, is mijn bed een fijne plaats om te zijn. Gewoon op mijn bed liggen. En bijvoorbeeld tv kijken of een muziekje luisteren. Daarnaast heb ik ook mijn eigen stimmings momenten. Ik vind rust bij en met mijn knuffel. En heb een tic met mijn mond wat mij helpt om gewoon weer meer tot mezelf te komen. Dit zijn dan ook wel een beetje de dingen waar ik me voor schaam in het openbaar. Het is wel gewoon de realiteit. 

 

Ik weet ook gewoon van mezelf als er meerdere dingen in mijn leven zijn die anders dan anders gaan (onzeker) en ik me onder andere daardoor negatiever kan gaan voelen ik ook eerder last heb van bepaalde signalen van overprikkeld raken. Dat is misschien een bepaalde trigger voor mij. Als ik minder structuur en regelmaat in mijn dagen heb. 

 

Ik ben trouwens gediagnosticeerd met een autisme spectrum stoornis. Van daaruit vind ik het accepteren dat ik vaker last heb van overprikkeling makkelijker. Het helpt dus denk ook om te weten waar je dan van overprikkeld raakt. En vanwaar misschien de gevoeligheid komt.  

Reputatie 7
Badge +10

heee 

 

Ik heb zelf een verzwaring deken. Ik heb het idee dat deze mij ook helpt bij minderen van prikkels. Als je er een neemt zou ik glas korrels aanraden deze maken amper geluid. 

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Bij mij ligt het er een beetje aan hoe heftig ik overprikkeld ben.
Als ik licht overprikkeld ben, dan helpt het me om iets leuks te doen waar ik rustig van wordt, zoals diamond painting, lezen, of animal crossing spelen. Wat voor mij heel erg belangrijk is, is om mijn telefoon dan weg te leggen, omdat ik altijd het gevoel heb dat ik aanwezig “moet” zijn, en op berichtjes “moet” reageren. Als ik mijn telefoon weg leg, dan neemt dat al een belangrijke stressor/prikkel weg.
Als ik echt heel erg overprikkeld ben, en niet veel meer kan, dan ga ik vaak op bed liggen onder mijn verzwaringsdeken. Vaak doe ik dan ook de gordijnen dicht, of leg ik iets op mijn ogen om het even helemaal donker te maken. Ook doe ik dan oordoppen in tegen het geluid (met soms hier op mijn noice-canceling koptelefoon, om nog meer geluid weg te nemen, of om juist naar rustgevende muziek te luisteren).

Ik heb samen met mijn psycholoog een overprikkelingsthermometer gemaakt, wat mij ook wel redelijk helpt. We hebben samen gekeken naar hoe ik mij voel in fase groen, geel, oranje, rood, en wat ik evt. zou kunnen doen om wat te ontprikkelen. Het doel van deze thermometer is eigenlijk om al in een eerder stadium bewust te zijn/worden hoe ik me voel. Zodat ik ook wat eerder actie kan ondernemen, voordat ik dus volledig overprikkeld ben.