Skip to main content
MuziekFreak
Supercharger
January 2, 2022

Hoe contacten te onderhouden

• January 2, 2022
  • 12 reacties
  • 359 × bekeken

Zoals al aangegeven in het onderwerp van dit topic: "Hoe contacten te onderhouden" dit is tevens de vraag / gespreksmogelijkheid.

Als ik naar mijzelf kijk ervaar ik dat ik het lastig vind om contacten "goed" te onderhouden.
Wat mij dan bezig houdt is dat ik het moeilijk vind om tussen de regels door te lezen en lastig kan inschatten wanneer iemand wel of juist niet op een gesprek zit te wachten.
Lichaamstaal aflezen gaat mij behoorlijk slecht af.

Dus tips hiervoor zouden fijn zijn.

Zijn er meer van jullie dit dit ook zo ervaren of zijn het juist hele andere dingen waar jullie tegen aan lopen?

Als er nog verduidelijking nodig is dan hoor ik het graag.

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

12 reacties

MuziekFreak
    Supercharger
    October 13, 2022

@Jula3 Bedankt voor de uitgebreide reactie, en ik heb er zeker wat aan.
    Sinds het starten van dit topic heb ik een aantal stappen ondernomen om sociaal inept gedrag tegen gaan.
    Een van die zaken is dat "small talk" op zich niet heel eng hoeft te zijn.
    Nu heb ik wat tips gekregen daarvoor alleen het kunnen toepassen er van is soms nog wel een drempel.
    Tips waren als volgt:

1. Maak kort oogcontact
    2. Glimlach
    3. Hou je hoofd een tikje schuin. (niet 90 graden maar een klein beetje maar)

Alleen is dat wel de theorie, in de praktijk merk ik als ik voor het eerst iemand tegen kom teveel bezig ben met allerlei scenario's die door mijn hoofd gaan en daardoor dat ik kansen voorbij laat gaan.

Momenteel heb ik weinig mensen om mij heen die ik als vrienden zou benoemen.
    En merk dat gesprekken met verwaterde contacten vooral van uit mijn kant komen. (Dit aan de hand van de eerder gegeven tip  in dit topic, over het bijhouden van een soort van dagboek voor je contacten)

Wat betreft je vraag of ik gediagnosticeerd ben met autisme, ik heb twee maal een psychologisch onderzoek gehad maar daar kwam het niet uit naar voren. Alleen dat ik sociaal "een wat onhandige indruk maak".

mrlaurens
    Hero
    October 13, 2022

Kort oogcontact maak ik en ik glimlach altijd al. Ik herken me in je verhaal. Heb zelf ook weinig tot geen echte vrienden die ik met regelmaat zie. Mensen met autisme kunnen ook heel sociaal worden en zijn hoor. Ja die quote krijg ik ook vaak van anderen mensen die iets ouder zijn dan je en hebben gestudeerd, ´je maakt een wat onhandige indruk´..

Met vriendelijke groeten, Laurens🤗