Skip to main content

Existentiële vragen

  • June 24, 2026
  • 1 reactie
  • 42 × bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Dag iedereen

De laatste tijd ben ik veel bezig met existentiële vragen. En ik wilde hier met jullie over in gesprek gaan.

Vragen waar ik mee zit:

  • Wat is de zin van het leven?
  • (Hoe) weet je wat je ‘doel’/je ‘missie’ is in dit leven? 
  • Wat wil je graag nog zeker meemaken? 
  • Wat gebeurt er na de dood?
  • Geloven jullie in een soort hiernamaals, reïncarnatie of in ‘niets’?
  • Hebben jullie zelf nog iets met dit onderwerp dat jullie willen delen?

 

 

1 reactie

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • June 26, 2026

Wat is de zin van het leven?

Ik geloof dat wij die 'zin' maken. En dat het voor ieder uniek is. Ik geloof dat wij mensen er zijn om elkaar aan te vullen en iets voor de ander te betekenen. Ik geloof dus dat die 'zin' altijd iets met andere mensen te maken heeft. Sommige mensen hun 'zin' is dat zij een groot liefdevol gezin/familie hebben groot gebracht. Andere mensen hun 'zin' is dat zij de wereld op hun eigen manier en in hun eigen interesse gebied een stukje mooier maken door hun werk. De missie die je beschrijft in je volgende vraag. 

Wat ik hier mooi bij vind aansluiten is dat mensen wel eens zeggen wat is de 'zin' van het meemaken van ellende. Wat heb ik daaraan. Ik geloof dat het hetzelfde is. Ook die 'zin' maak je want iedere tegenslag hoe erg ook leert je iets of maakt je sterker. Begrijp me niet verkeerd geweld of dood is altijd zinloos. Maar door er daarna zelf een lering uit te trekken of iets van verwerking te hebben wat je nieuwe inzichten op doet, daardoor maak je zelf de 'zin' erin. Vandaar denk ik dat er zoveel mensen na tragedie andere willen helpen of andere slachtoffers willen besparen zo zorgen ze dat het zin heeft gehad. 

 

(Hoe) weet je wat je ‘doel’/je ‘missie’ is in dit leven?

Ik ben gelovig en ik geloof dat God ons de verlangen van ons hart geeft. Ik geloof dat het bij iedereen zo is of je nou geloofd of niet. Want wat maakt dat de een dierenarts wilt worden? En de andere elektro monteur? Vervolgens geloof ik weer dat alles wat 'zin' heeft in relatie is tot andere mensen helpen. Dus in die doel en missie, dat verlangen die jij hebt je andere helpt. De een in de zorg, en de ander op straat tijdens een klimaat protest. Ik vind dit altijd een grappig voorbeeld omdat heel veel mensen zich storen aan de klimaat protesten waarbij ze wegen blokkeren. Ik probeer het altijd zo te zien. Het verlangen die zij gekregen hebben is het strijden voor de klimaat. Ook ik heb er uiteindelijk baat bij als het goed gaat met het klimaat. Dus om mijn irritatie een beetje te verzachten bedenk ik me dan dat hun missie is. Mijn missie zit hem in het helpen van kinderen. Ik werk met kinderen en ik zie het maar zo. Ik help de kinderen van morgen vooruit en zij strijden ervoor dat die kinderen opgroeien in een goed klimaat. Zo zorgen we dus allemaal voor elkaar en is de 'zin' van wat we doen met elkaar verbonden waardoor een SAMENleving werkt. Al onze "zinnen" helpen elkaar vooruit. 

 

Wat wil je graag nog zeker meemaken? 

Ik heb laatst me droom om met kinderen te werken in vervulling laten gaan door me nieuwe baan. Ik zou nog heel graag mijn kleinkinderen willen ontmoeten en daarna heb ik alles wat echt waardevol is meegemaakt. Kinderen helpen en zelf kinderen krijgen zijn mijn twee zinnen in dit leven. 

 

Wat gebeurt er na de dood?

Ik geloof dat er na de dood niet gelijk iets gebeurt. Ik geloof dat je er niet meer bent. 

 

Geloven jullie in een soort hiernamaals, reïncarnatie of in ‘niets’?

Vanuit mijn geloof word gesproken over de opstanding. Dat wij dan in een mooi hiernamaals mogen leven. Ik zou het heel mooi vinden als dat zo is. Alleen weet ik dat natuurlijk niet zeker. Ik hoop het wel want stel je voor dat het niet zo is. En niet alle "goede" mensen beloont worden met het hiernamaals. Wat heeft het dan voor "zin" om hier een goed leven te lijden en andere te helpen. Terwijl andere een pad van vernieling achter zich laten. Dan zou het dus geen ultieme "zin" hebben om goed te leven. Daarom geloof ik dat er wat aan verbonden moet zitten. 

 

Hebben jullie zelf nog iets met dit onderwerp dat jullie willen delen?

Wat stel je goeie vragen! Dit zijn ook onderwerpen die mij lang bezig hebben gehouden. En nu ik het antwoord op mijn eigen zin weet leef ik een fijner leven. Omdat ik geloof en begrijp wat ik doe. En daardoor beter snap waarom ik sommige keuzes wel of niet maak in het leven.