Blog: Overleven of vallen?

  • 30 November 2022
  • 2 reacties
  • 63 × bekeken

Reputatie 4
Badge +8

Door allerlei gebeurtenissen in je leven kun je psychisch nogal een flinke klap krijgen.

Dit maakt ook uiteindelijk de persoon die je nu bent, mensen kunnen dit mooi vinden en zien jou als een krachtig persoon. Jij daarentegen voelt je waardeloos, neerslachtig en futloos. Maskeren van jou gevoel en emotie is dan ook maar het enige wat in je opkomt, want waarom zou je keer op keer je verhaal willen delen? Waarom willen mensen weten hoe ik me voel? Kunnen zij zich wel voorstellen hoe ik mij voel? Je bent aan het overleven, niet aan het leven. Je vecht door om je doelen te behalen, terwijl een enkeling misschien zegt dat je niet te hard van stapel moet lopen.

Een stapje terug zetten kan als falen gezien worden, want ja, waarom zou je een stap terugzetten? Ik wil niet nog een keer vallen en weer moeten opstaan.

 

De mensen om je heen kunnen zich waarschijnlijk niets voorstellen van jou gevoel, emotie en vooral waar het vandaan komt. Er is zeker ook wel een deel mensen die wel begrijpen wat je voelt en mee hebt gemaakt. Het is heel belangrijk om je te omringen met lotgenoten. Dit kan heel lastig zijn en niet bepaald laagdrempelig. Probeer het.

 

Hulp zoeken is niet gemakkelijk, je openstellen aan een vreemde… bah, wat moet hij/zij nu met mijn persoonlijke verhaal? Wat heeft diegene er mee te maken en wat kan hij/zij nu voor mij betekenen? En ja, soms hoor je ook wel horror verhalen als het gaat om geestelijke gezondheidszorg. Iedereen krijgt pillen voorgeschreven, maar het echte probleem aanpakken en behandelen, ho maar! Je moet dan ook wel geluk heb met het zoeken naar hulp. Een hulpverlener die niet alles uit de boekjes heeft en niet meteen begint met pillen smijten is moeilijk te vinden, toch?

 

Weetje wat ik echt frustrerend vind, als een hulpverlener (psycholoog, maatschappelijk werker, etc.) waar je mee in gesprek gaat over je eigen verleden zegt: “Ik begrijp jou volledig, ik kan het me helemaal voorstellen”… terwijl die persoon hoogstwaarschijnlijk geen idee heeft van wat diegene zegt. Kan hij/zij zich dit ook daadwerkelijk voorstellen of is dit een of ander ingestudeerd riedeltje?

 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Mooi geschreven, veel van de gestelde vragen herken ik helaas wel. 

Reputatie 1
Badge

Tot much herkenbaar ben r nog voor u