Skip to main content

Moet de NS in handen komen van de regering?

• January 31, 2026
  • 7 reacties
  • 44 × bekeken

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+7

Hoi allemaal,

Ben ik weer.

Met deze keer een nieuw vraagstuk over de NS.

Vinden jullie namelijk dat ze commercieel moeten blijven of dat de regering ze moet overkopen?

Ik stel deze vraag gezien de omstandigheden rond om de NS (denk hierbij aan de storingen en bijvoorbeeld de problemen bij bepaalde weersomstandigheden).

7 reacties

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Master
  • January 31, 2026

Zelf vind ik dat de NS in handen moet zijn van de regering gezien de staat van de Nederlandse spoorwegen in commerciële handen, die in mijn ogen er een potje van maken.

Forum|alt.badge.img+2

Ja ik vindt idd dat het in handen moet zijn van de eigen overheid en niet van de private sector.

Heel slecht.

In veel bepaalde landen waar ik ben geweest, Rusland bijvoorbeeld, daar is het gewoon in handen van de overheid.

Veel beter!

The Ineffable Bookworm
Forum|alt.badge.img+12

Nu we het toch over de NS hebben, ik vind dat het gehele openbaar vervoer in handen zou moeten komen van de overheid als dat uiteindelijk ervoor zorgt dat het allemaal beter loopt. Sinds 14 december vorig jaar heb ik alleen maar gezeik met bussen die veel te laat komen, volledig niet komen (zoals reden; bus rijdt niet wat echt nergens op slaat want van de grote hoeveelheid sneeuw zijn we inmiddels af) of te laat van het station vertrekken 's avonds na werk en ik ben hier wel een beetje klaar mee aangezien ik nog niet auto kan rijden. Het is vooral erg frustrerend wanneer ik op werk wordt verwacht of een training vanuit werk waar ik ook gewoon op tijd moet komen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Myth
  • February 1, 2026

Ik denk dat de NS inderdaad weer een bedrijf van de staat moet worden, maar ik denk niet dat met die verandering problemen zoals storingen en problemen bij bepaalde weersomstandigheden worden verholpen.

Stridande
Forum|alt.badge.img+5
  • Legend
  • February 1, 2026

Ik denk dat als de regering de NS zou overnemen, dat de NS nog slechter wordt. Nu heeft de NS nog geld als motivatie, echter valt dit weg als het iets van de regering zou zijn en ze het dan gewoon links laten liggen.

bedoorlog
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • February 2, 2026

juist

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+7

Het zou voor de prijzen et cetera goed zijn, maar anderzijds hoeft het mocht het in handen komen van de overheid niet meteen betekenen dat het heel goed wordt, je Wel elk jaar de switch van concessie kwijt in december dus op dat vlak zal het soepeler gaan, Maar doordat er dan minder concurrentie op het spoor is, is er ook minder controle, en minder keuze.