Skip to main content

Ervaringen delen in het maken van nieuwe vrienden

• February 5, 2026
  • 8 reacties
  • 116 × bekeken

Forum|alt.badge.img+9

Hebben jullie ook weleens dat je in gesprek bent met iemand op whatsapp maar dat er vanuit de andere partij niks terug ontvangt. Ik heb dit regelmatig ervaren, laatst nog met iemand van hier. 

Ik merk dat het lastig is om een soortgelijke persoon vinden die ook nog eens in de buurt woont. Is af en toe zwaar frustrerend.

Hoe kijken jullie hiernaar?

Ps. Mocht je met mij in contact willen komen, mag je mij ook een dm sturen 

8 reacties

𝑩𝒓𝒊𝒕𝒕.𝒐𝒏.𝒕𝒐𝒖𝒓
Forum|alt.badge.img+8

Hoi Nasim, wat naar dat je dit ervaart. Zelf heb ik hier gelukkig geen ervaring mee, dus ik heb helaas geen advies. Hopelijk komt het later wel weer goed! Groetjes Britt 

Dalhzura
Forum|alt.badge.img+4
  • Legend
  • February 8, 2026

Heel erg herkenbaar helaas, ook vanuit het perspectief van iemand die soms vergeet te reageren. 

Voor mij is het vaak omdat ik simpelweg vergeetachtig ben. Dan denk ik “oh, zal straks reageren!”, terwijl de notificatie al weg is en daarmee het overzicht dat ik nog zou moeten reageren. gevalletje van onbewust ‘uit het oog, uit het hart’. Ook speelt mentale gezondheid een rol, iemand die bijvoorbeeld depressief is is enorm snel geneigd zichzelf te isoleren en daardoor vriendschappen te laten verwateren. 

Mijn advies is daarom ook om na een tijdje weer een berichtje te sturen om te checken, misschien helpt het als een reminder? Maar hoe pijnlijk het ook is, in sommige gevallen is contact compleet eenzijdig en is het daarom beter los te laten. Daarentegen zijn er ook vriendschappen die juist het beste zijn met beperkt contact! Elkaar zo nu en dan de ruimte geven, om na een tijdje weer op te pakken en dagen lang weer te praten en dingen doen! 

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+7

Vervelend als je dat zo ervaart, heb dat zelf ook wel eens gehad!

ik ben zelf weleens “vergeetachtig” en herken het: “ik reageer later even” ook wel, maar toch vervelend als je dat zo ervaart, hoe moeilijk het ook is, vaak komt er toch weer bericht vanuit de ander of misschien heeft het tijd nodig.

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Genius
  • February 9, 2026

@Dalhzura thx voor het advies. Dit is zoals je beschrijft dagelijkse praktijk bij mensen inderdaad. Fijn dat je het deelt!

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Genius
  • February 9, 2026

@patjevoordesfeer ik snap je! Helpt om je berichten te pinnen en daar een notitie bij neer te zetten, moet nog reageren, zoiets. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is wellicht wel een idee 

Cookie monster
Forum|alt.badge.img+3

In mijn ervaring is het het makkelijkst om op school of een sport/club ofzo vrienden te maken. Als je mensen elke week ziet bouw je automatisch een band met ze op. Het jammere is dat dit meestal echt wel langer dan een jaar duurt voordat je zeker weet dat er een vriendschap is en blijft. Ik ben al 4 maanden geleden een nieuwe club gejoind. Ik ben daar 1 keer in de 2 weken en heb best moeite met in de groep te komen. Deze mensen kennen elkaar allemaal al heel lang. Maar langzaam gaat het wel beter. Dus ik probeer te blijven komen ookal is het niet altijd even makkelijk. In de hoop dat ik ooit comfortabel ben in de groep en echt vrienden heb gemaakt.

Ik vind via hier het moeilijk om mensen te ontmoeten die in je buurt wonen. En met een sport of club heb je wel mensen uit je buurt. Ik heb leuke mensen via hier ontmoet maar het blijft lastig om ze regelmatig te spreken. Je zou opzich een game groepje kunnen maken die bijvoorbeeld elke woensdagavond gamed zodat er routine is en je contact met mensen houdt.

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+7

@patjevoordesfeer ik snap je! Helpt om je berichten te pinnen en daar een notitie bij neer te zetten, moet nog reageren, zoiets. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar is wellicht wel een idee 

Zeker, dankje voor de tips! :)

Forum|alt.badge.img+9
  • Auteur
  • Genius
  • February 11, 2026

@patjevoordesfeer geen probleem