Skip to main content

Andrea, 21 jaar oud, woont in het kleine dorp Wilp in het noorden van het land. Door haar PTSS is ze volledig afgekeurd, waardoor ze niet werkt of studeert. “Dat maakt het heel lastig om nieuwe mensen te ontmoeten,” vertelt ze.

Hoewel Andrea veel thuis is, heeft ze onlangs wel haar scooterrijbewijs gehaald. “Hier rijden niet veel bussen, en mijn beste vriendin woont bijvoorbeeld 40 kilometer verderop. Met mijn scooterrijbewijs kan ik nu wat makkelijker op pad.” Toch bleef het ontmoeten van mensen van haar leeftijd een uitdaging. Via een jongerenwerker werd Andrea gewezen op Join Us, en sinds de zomer is ze aangesloten bij de groep in Westerkwartier. “Het was een compleet nieuwe groep, en dat was fijn. Iedereen vond het spannend, waardoor je meteen het gevoel had er niet alleen voor te staan.”

Op de eerste bijeenkomst moest Andrea’s moeder haar letterlijk de auto uit duwen van de zenuwen. “Maar toen ik een andere jongen zag lopen met een net zo verkrampt gezicht als ik, dacht ik: oké, iedereen vindt het spannend. Dat helpt.”

Nieuwe vriendschappen en groeiend zelfvertrouwen

Andrea heeft inmiddels zeven bijeenkomsten achter de rug en voelt zich steeds meer op haar gemak. “Iedere bijeenkomst starten we met een naam te trekken uit een bak, en diegene is dan het zonnetje van de dag. Iedereen schrijft dan een compliment op voor die persoon. Soms iets simpels zoals ‘ je hebt een leuke bril’, maar soms ook iets diepers. Het is heel fijn om dat soort positieve woorden te krijgen en te bewaren.”

Naast de groepsactiviteiten merkt Andrea ook dat haar sociale kring groter wordt. “Tijdens de eerste bijeenkomst werden een ander meisje en ik al ‘Jut en Jul’ genoemd, omdat we de luidruchtigste van de groep waren. Ze woont in het dorp naast mij, en we hebben veel contact. Ook hebben we met de andere deelnemers een groepsapp zonder de begeleiders waar we afspraken maken om leuke dingen te doen. Zo gaan we in oktober bowlen en uiteten. Het voelt goed om die connecties te hebben, mensen van mijn leeftijd die ik gewoon in het dagelijks leven niet snel tegenkom.”

Het lichtpuntje in de week

Join Us heeft voor Andrea veel betekend. “Voor mij is de bijeenkomst echt een lichtpuntje in de week. Door Join Us voel ik me vrolijker, en dat merken de mensen om me heen ook. Mijn oma zegt zelfs dat mijn ogen gaan twinkelen als ik over Join Us praat. Voor het eerst in lange tijd voel ik dat ik er mag zijn, dat ik onderdeel ben van een groep en dat mensen mij ook leuk vinden. Naast dat de bijeenkomsten leuk zijn, leer je ook waar jij jezelf in wilt ontwikkelen door middel van de social challenges. Hier ga je tijdens de Join Us avonden ook mee aan de slag.”

Andrea is blij dat ze de stap heeft gezet om zich aan te melden. “Ik ontmoet nieuwe mensen en leer ook hoe ik deze vrienschappen onderhoud. Ik zou Join Us echt aan iedereen aanraden die zich alleen voelt of moeite heeft met sociale contacten. Het heeft mijn leven echt verrijkt.”

Geen reactie

Reageer