Lezen is leuk en hoeft niet moeilijk te zijn

  • 23 March 2023
  • 4 reacties
  • 101 × bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik wil met jullie praten over het lezen van boeken. Misschien denk je dat lezen saai is of te moeilijk, maar er zijn eigenlijk veel redenen waarom het leuk en belangrijk kan zijn.

Ten eerste kan lezen helpen om je taalvaardigheid te verbeteren. Door te lezen, leer je nieuwe woorden en zinnen en krijg je een beter gevoel voor grammatica. Dit kan je helpen om beter te communiceren in het dagelijks leven.

Ten tweede kan lezen helpen om je kennis te vergroten. Er zijn boeken over alle mogelijke onderwerpen, van geschiedenis en wetenschap tot koken en reizen. Door te lezen, kun je nieuwe dingen leren en jezelf verrijken.

Ten derde kan lezen helpen om te ontspannen en tot rust te komen. Het kan een geweldige manier zijn om even te ontsnappen aan de drukte van het dagelijks leven en je te verliezen in een goed verhaal.

En tot slot kan lezen gewoon leuk zijn! Er zijn zoveel verschillende genres, van romans tot thrillers en van kinderboeken tot graphic novels. Er is voor elk wat wils en je kunt altijd iets vinden wat bij jou past.

Als je nog niet veel ervaring hebt met lezen, zou ik je aanraden om te beginnen met iets wat je interesseert. Misschien een boek over je favoriete sportteam of een roman van je favoriete schrijver. En als je moeite hebt met lezen, zijn er ook boeken beschikbaar in eenvoudige taal die makkelijker te begrijpen zijn.

Dus waar wacht je nog op? Pak een boek en begin met lezen. Het kan je leven verrijken en je helpen om nieuwe dingen te ontdekken.


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

4 reacties

Ik ben het eens met je standpunt en argumenten. Er is onderzoek geweest dat de taalvaardigheid van jongeren achteruitgaat, en ik heb zelf bij mijn vrienden gemerkt dat ze een zorgwekkend korte aandachtspan hebben. Lezen verbetert dit natuurlijk, omdat je meer leert over taal en je hebt geduld nodig om een boek uit te lezen.

Door het lezen van veel verschillende boeken leer je ook met andere perspectieven naar situaties te kijken en het hele plaatje te zien. Ook is het natuurlijk goed om boeken te lezen in de taal die je wil leren, zoals engels of een vreemde taal zoals spaans of frans.

Ik zou ook nog aanraden om artikelen te lezen, bijvoorbeeld uit het nieuws. Dit is meestal wat makkelijker omdat het een minder lange tekst is. Het is ook verbredender omdat het actueel en specifiek is.

Ik probeer zelf wat meer te lezen, ookal kan ik niet altijd er tijd voor vinden vanwege school en andere dingen in mijn leven.

Badge +1

Het kan ook makkelijk(er) zijn om een boek te kiezen met korte hoofdstukken of een boek dat redelijk episodisch is - dus dat ieder hoofdstuk vrij van de ander kan worden gelezen -, dan kan het boek alsnog een fikse pil zijn, maar maakt dat niet zo uit voor het geheel: je leest vijf bladzijdes en je kan het boek bij principe weer neerleggen. Tegerlijkertijd voelt het dan ook goed om iets concreets af te hebben.

Korte verhaalbundels, zoals van Carmiggelt hebben dit bijvoorbeeld, maar ook sommige literaire werken, zoals Don Quixote.

Toneelstukken kunnen ook makkelijk zijn om te lezen, omdat ze super kort kunnen zijn en er veel gebeurt per regel

Reputatie 7
Badge +9

Vanuit mijn opleiding als onderwijsassistent ben ik er tegenwoordig toevallig al bekend mee hoe belangrijk lezen wel niet is. Een kind om een voorbeeld te noemen leert zo rond de 1000 woorden per dag door voorgelezen te worden of te lezen. Moet je nagaan hoeveel dat er in een jaar zijn.

Daarnaast is lezen ook gewoon leuk, al had ik er vroeger een bloedhekel aan mede door hoe mijn scholen met het hele lezen omgingen en het eerder het gevoel van echt moeten gaven in plaats van het plezier hebben in lezen. Ik stond letterlijk op het punt volledig op te geven als het op lezen aankwam maar mijn beste schoolvriendin destijds (een vriendschap die inmiddels al twee, drie jaar is verwaterd) heeft mij boeken aanbevolen waardoor ik plezier kreeg in het lezen in plaats van dat ik boeken niet uit kon staan. Zoals de Reckless boekenreeks van Cornelia Funke waar ik al méér dan tien jaar aan ben vast "geroest" om het zo maar te zeggen. Mijn liefde voor lezen is zelfs zo erg gegroeid dat ik een derde boekenkast nodig heb, want de twee die ik nu heb puilen ontzettend uit van de boeken. Mijn nachtkastje ligt ook helemaal vol. Vandaar ook mijn nickname hier op de JoinUs Community haha.

Als ik wat toe mag voegen; lezen gaat, naast het verbreden van de woordenschat, grammatica, kennis, het geven van rust en ontspanning, het vergroten van de aandachtsboog en concentratie, óók een taalontwikkelingsstoornis (TOS) tegen wat iemand voor de verdere loop van hun leven heel erg kan beïnvloeden en niet op de positieve manier want je zult moeite hebben mee te komen in de maatschappij op die manier op het gebied van lezen, begrijpen wat er staat, schrijven, begrijpen wat iemand daadwerkelijk bedoeld, etc. Daarnaast gaat lezen ook stoornissen/stagnaties in de fonemische ontwikkeling (heeft te maken met klanken en bijvoorbeeld het koppelen van plaatjes aan een woord) tegen. 

Alles bij elkaar opgeteld ben ik het dus meer dan eens met je meningen betreft het lezen.

Als onderwijsassistent probeer ik nu mijn liefde voor boeken en lezen over te brengen op leerlingen die ik begeleid en geef ik leerkrachten tips hoe ze lezen boeiender kunnen maken, mochten ze tegen een leerling aanlopen die het "saai" vindt. Kunnen ze wel hard roepen maar het ligt er ook aan waar hun interesse ligt, welke belevingswereld ze hebben. Als iemand daar goed op weet aan te sluiten en het niet forceert krijg je geheit iemand aan het lezen.

Gelukkig is het niet meer zoals vroeger dat je in groepjes allemaal hetzelfde boek moer lezen (geldt wel voor technisch lezen maar goed) maar dat je in plaats daarvan vrij bent in welk boek je pakt en er ook een pakt die je écht boeit althans dat gaat in het onderwijs zo (al werkt de middelbare en alles daarna met een lijst waarvan je moet lezen).

Voor mensen die dyslectisch zijn heb je ook speciale boeken dacht ik. 

Naast boeken die je interesseren heb ik ook nog als tip om te experimenteren met boeken waarvan je weinig of nog nooit hebt gehoord. Misschien dat je die boeken wel leuk gaat vinden.

Reputatie 3
Badge +3

Ik ben het helemaal met je eens, boeken lezen is leuk! Ik merk qua woordenschat en taalgebruik nu echt voordeel van het jarenlang boeken lezen:))