Gedichten

  • 30 October 2022
  • 6 reacties
  • 86 × bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hoi hoi!

 

Ik ben al een tijdje mee bezig met het schrijven van gedichten en de meeste zijn gebaseerd op boeken. Ik zou dus hier graag een gedicht willen delen die ik heb gemaakt. Ik weet niet of andere mensen ook gedichten schrijven in hun vrije tijd of het überhaupt als hobby doen. Hopelijk zijn er ook mensen die dezelfde interesse delen!

 

Hier dus mijn gedicht:

 

- Nirnaeth Arnoediad

In Northern lands beneath the Moon

When light elves roamed Middle-Earth

Dark days are yet to come

When Fingolfin rode forth alone,

Filled with wrath and despair

 

Yet none might restrain him

For he rode across the lands

Like wind amid the dust,

Like Oromë came forth

 

Thus stood Fingolfin before the gates

Challenging the Dark Lord

And he came from his own gates,

Issued forth in black armour

As he stood like a tower before the King

 

But Fingolfin gleamed like a Star:

for his armour was overlaid with silver

And his shield set with crystal stars;

And he drew his sword, that glittered like ice

 

Then Morgoth hurled his hammer

And swung it down like a bolt of thunder

For many times he essayed

And each time, Fingolfin leaped away

 

But at last the King grew weary

Trice was he crushed

And thrice bore he up

As he fell before Morgoth’s feet

Thus died Fingolfin, High King of Noldorin

Most proud and valiant of the Elven Kings of old.


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

6 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Heeehee Glorfindel, 

 

wat tof dat je gedachten schrijft en mooi dat je er eentje met ons wilt delen! Op welk boek heb je het gedicht gebaseerd? 
 

ik schrijf af en toe ook gedichten, wel in het Nederlands 

 

groetjes 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Glorfindel! (zo leuk, een gebruikersnaam vanuit de J.R.R. Tolkien boeken =) )

Ik kan meteen lezen dat de titel van je gedicht in de elventaal is geschreven (Sindarin als ik het goed heb; vertaald in het Engels volgens mij "The Battle Of Unnumbered Tears" / Het Gevecht van Ontelbare Tranen) en dat je dit gedicht op een van Tolkien's werken gebaseerd hebt. Welke durf ik niet echt te zeggen maar ik gok zo dat het "The Silmarillion" is, klopt dat?

Ikzelf doe ook aan dichten als hobby maar doe er niet super vaak aan. Ik heb de voorkeur te dichten in het Engels. 

Leuk idee om een gedicht te baseren op een boek. Zou ik ook eens moeten uitproberen met de Reckless boekenreeks van Cornelia Funke, De Hekser saga van Andrzej Sapkowski, The Sandman stripreeks van Neil Gaiman, Good Omens van Neil Gaiman en de late Terry Pratchett (die groot fan van Tolkien was voor hij zelf ook schrijver werd van de Discworld boeken) of een ander boek van Tolkien wat ik in m'n boekenkast heb liggen.

Heeehee Glorfindel, 

 

wat tof dat je gedachten schrijft en mooi dat je er eentje met ons wilt delen! Op welk boek heb je het gedicht gebaseerd? 
 

ik schrijf af en toe ook gedichten, wel in het Nederlands 

 

groetjes 

Hey!

Het is gebaseerd op de boeken van JJR Tolkien en als het goed is zou ik zeggen de Silmarillion. Al hoewel ik het gedicht eigenlijk op een youtube video gebaseerd is (die althans over de boeken van JJR tolkien gaan haha). Leuk dat je ook gedichten schrijft, al heb ik de voorkeur in het Engels.

Hoi Glorfindel! (zo leuk, een gebruikersnaam vanuit de J.R.R. Tolkien boeken =) )

Ik kan meteen lezen dat de titel van je gedicht in de elventaal is geschreven (Sindarin als ik het goed heb) en dat je dit gedicht op een van Tolkien's werken gebaseerd hebt. Welke durf ik niet echt te zeggen maar ik gok zo dat het "The Silmarillion" is, klopt dat?

Ikzelf doe ook aan dichten als hobby maar doe er niet super vaak aan. Ik heb de voorkeur te dichten in het Engels. 

Leuk idee om een gedicht te baseren op een boek. Zou ik ook eens moeten uitproberen met de Reckless boekenreeks van Cornelia Funke, De Hekser saga van Andrzej Sapkowski, The Sandman stripreeks van Neil Gaiman, Good Omens van Neil Gaiman en de late Terry Pratchett (die groot fan van Tolkien was voor hij zelf ook schrijver werd van de Discworld boeken) of een ander boek van Tolkien wat ik in m'n boekenkast heb liggen.

Hi!

Leuke toevoeging hoor. Voor de nerds is de titel inderdaad in Sindarin en ik moet wel zeggen dat het inderdaad met verhalen te maken heeft in de Silmarillion en zoals ik het al eerder benoemde, heb ik mijn inspiratie eerder uit een youtube video gehaald haha.

Misschien ook leuk om een gedicht te schrijven met The Witcher als boek ter inspiratie?

Reputatie 7
Badge +9

Hoi Glorfindel! (zo leuk, een gebruikersnaam vanuit de J.R.R. Tolkien boeken =) )

Ik kan meteen lezen dat de titel van je gedicht in de elventaal is geschreven (Sindarin als ik het goed heb) en dat je dit gedicht op een van Tolkien's werken gebaseerd hebt. Welke durf ik niet echt te zeggen maar ik gok zo dat het "The Silmarillion" is, klopt dat?

Ikzelf doe ook aan dichten als hobby maar doe er niet super vaak aan. Ik heb de voorkeur te dichten in het Engels. 

Leuk idee om een gedicht te baseren op een boek. Zou ik ook eens moeten uitproberen met de Reckless boekenreeks van Cornelia Funke, De Hekser saga van Andrzej Sapkowski, The Sandman stripreeks van Neil Gaiman, Good Omens van Neil Gaiman en de late Terry Pratchett (die groot fan van Tolkien was voor hij zelf ook schrijver werd van de Discworld boeken) of een ander boek van Tolkien wat ik in m'n boekenkast heb liggen.

Hi!

Leuke toevoeging hoor. Voor de nerds is de titel inderdaad in Sindarin en ik moet wel zeggen dat het inderdaad met verhalen te maken heeft in de Silmarillion en zoals ik het al eerder benoemde, heb ik mijn inspiratie eerder uit een youtube video gehaald haha.

Misschien ook leuk om een gedicht te schrijven met The Witcher als boek ter inspiratie?

Dankjewel. Het was maar een gokje van dat Sindarin haha. Heb in principe het overgrote deel.van Tolkien's boeken (The Hobbit met lichtgevende kaart, Lord of The Rings van 1244 pagina's met dwergen en elventaal - index (zowel Sindarin als Quenya), The Silmarillion, The Fall Of Gondolin, The Children of Hurin, Beren & Luthien, Unfinished Tales en The Maker of Middle Earth; Tolkien's biografie) maar moet ze allemaal nog wat meer lezen. Ik kijk in ieder geval uit naar The Fall Of Numenor die november dit jaar verschijnt.

Goed idee! k ga er aankomende week mee aan de slag!

Zo dat zijn een hoop boeken haha. Voorlopig ben je ook even bezig om al die boeken te lezen. Over The Fall of Númenor heb ik wel eens gehoord ja, lijkt best interessant. Naar mijn gevoel lijkt het ook een beetje op de unfinished tales qua tijd setting.

 

Ik ben benieuwd!