Luisteren naar je lichaam
Je lichaam praat constant tegen je, niet in woorden, maar in signalen. Een steek in je rug, vermoeide ogen, een plotselinge zucht… het zijn fluisteringen die vragen om aandacht. Als je ze negeert, worden het schreeuwen.
Luisteren naar je lichaam betekent stilstaan bij hoe je je voelt, fysiek én mentaal. Het is opmerken wanneer je spieren gespannen zijn, wanneer je hart sneller klopt, wanneer je ademhaling oppervlakkig wordt. Het is ook herkennen wanneer je juist licht, ontspannen en energiek bent.
Dit luisteren vraagt om vertraging. Leg je telefoon even weg, pauzeer het werk, adem diep in en uit. Vraag jezelf:
-
Ben ik moe of gewoon verveeld?
-
Heb ik honger of zoek ik troost?
-
Moet ik harder duwen of juist gas terugnemen?
Luisteren naar je lichaam is geen luxe. Het is onderhoud. Zoals je een auto niet zonder olie laat rijden, zo laat je jezelf niet doorrazen zonder bij te tanken. Je lichaam wil met je samenwerken — geef het rust, beweging, voeding en liefde, en het zal je langer en beter dragen.
Uiteindelijk is luisteren naar je lichaam geen truc, maar een relatie. Hoe beter je luistert, hoe beter jullie samen functioneren.