tips voor koken en afvalen

  • 12 August 2023
  • 2 reacties
  • 55 × bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo

Ik heb door mijn problematiek een isseu met zowel koken als afvalen

Ik moet van het ziekenhuis onder de 95 kilo wegen (kom van 117) en blijf steeds hangen net iets boven die 95

Dus ben gaan sporten en gezonder gaan eten en hier begonen de problemen

Fysiek bewegen is een gedoe als je lijf de helft van de tijd niet funsuneerd dus ik heb nu apparaten gehaald die ik op moet plakken en die stroom geven want dat kan ik.wel elke dag doen

Me werk is voornamelijk zittend en het is max 5 minuten lopen van af huis, het voordeel is dan wel weer dat ik op de 2de verdieping van een flat woon en 5 maal.per week de trap op en neer moet

 

Dan het kook stukje

Het kost me zo veel enerzie om te koken dat het echt een straf is

Ik kook 1 maal per 6 dagen dan gooi ik het in 6 bakken en tada eten voor een tijd (Heb dus ook geen vaste kook moment, ik kook waarneer de voorraad op is)

En dat eten is altijd het zelfde (dat vind ik niet erg want makelijk te herhalen en makelijk met boodschapen)

400 gram zilvervlies rijst wat noodels in 1 pan

De andere pan gooi ik een handje met chamipons, 2 paprikas en een zak groente spul van hak (en kruiden natuurlijk)

6 gekookte eieren er bij

En met eten beetje saté saus, kaas en kokos er over heen (ik Ben nu ruim 10 jaar vegetariërs dus vandaar geen vlees)

 

Ik doe altijd tegelijk met het koken de afwas voor de week want je staat toch anders niks te doen

Ook ben ik afhanklijk van boodschapen bezorgen dus dat beperkt het ook

Áls iemand tips heeft om koken of het afvalen makelijker te.maken dan hoor ik het graag ben hier nu 2 jaar mee bezig en laaste jaar is het vast gelopen

Oh en ik heb een hoge kruk in de keuken staan, maakt heel veel verschil


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

2 reacties

Reputatie 4
Badge +5

Ik ben zelf sinds oktober vorig jaar 9kg afgevallen (82->73) dus ik kan delen wat mij geholpen heeft. 

Het belangrijkste is consistentie. Afvallen is een best langzaam process. Hiervoor is het belangrijk om over een langere periode consistent te zijn. Zet daarom een doel dat haalbaar is. Het kan zijn dat dit doel in eerste instantie niet veel resultaten geeft, maar dat is in het begin nog niet belangrijk (al is het normaal dit wel graag te willen). Het gaat om het aanleren van nieuwe gewoontes. Voor mij was het doel 2x per week een uur naar de sportschool voor krachttraining. Hierin probeerde ik mijzelf te herinneren dat ik doe omdat ik wil dat sporten en meer bewegen een gezonde gewoonte wordt voor mij. De resultaten komen later wel. Ik heb zelf gekozen voor krachttraining omdat ik cardio nooit echt leuk heb gevonden. Het voordeel van krachtraining is dat je hierdoor meer spiermassa aanmaakt (met de juiste voeding). Spieren verbruiken de hele dag door energie dus naast het sporten zelf verbrand je gedurende de dag ook meer calorieën als je meer spiermassa hebt.

Ik heb zelf een kantoorbaan dus ik zit ook de hele dag. Voldoende beweging is belangrijk voor je fysieke en mentaal gezondheid. Ik ga daarom iedere avond een half uurtje wandelen (behalve op de avonden dat ik al sport). Hierin herinner ik mijzelf weer dat ik dit doe omdat het gezond voor mij is.

Voeding is een heel belangrijk aspect wanneer je af wilt vallen. Ook hier in is consistentie belangrijk en dit behaal je door steeds kleine aanpassing te maken in je gewoontes zodat je deze blijft volgen. Ik ben zelf begonnen met mijn ontbijt en lunch. Ik werk 5 dagen per week en mijn ontbijt en lunch zijn iedere dag hetzelfde. Door dit aan te passen ben ik meteen consistent bezig. Ik heb mijn portie grote aangepast en producten vervangen door alternatieven met veel proteïne. Van proteïne zit je namelijk sneller vol dus heb je minder last van het honger gevoel na je maaltijd. Daarnaast is het ook nodig voor spiergroei na krachttraining. 

Er zijn veel verschillende soorten diëten, maar afvallen komt eigenlijk neer op dat je meer calorieën verbrand dan dat je binnen krijgt. Er zijn online tools te vinden waarmee je kan uitrekenen hoeveel calorieën je per dag kan eten om af te vallen. Ik zou dan tussen de -0.25kg en 0.5kg per week gaan zitten. Dagelijks je calorieën bijhouden in een app kan een hele nuttig tool zijn, maar ik zou hier niet meteen mee beginnen. Het is namelijk best tijdrovend en er zitten ook risico's aan zoals verhoogd stress, schuldgevoelens en het kans op het ontwikkelen van een eetstoornis. Wat je wel kan doen is uitrekenen hoeveel je op een ‘gemiddelde’ dag eet en of dit in de buurt komt van het aantal calorieën dat je per dag mag eten.

Ik hoop dat dit een beetje helpt. Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten.

Edit: dit is wat mij persoonlijk heeft geholpen. Ik weet niet in hoe verre het aansluit bij jouw situatie. Je kan altijd overwegen professionele hulp in te schakelen voor voeding, sport en afvallen. Dit kost natuurlijk geld maar is wel een investering in je gezondheid.

 

Reputatie 1
Badge

Sporten hoor ik heel vaak het probleem bij mij is alleen dat me lijf gewoon echt tegen werkt

Ik heb een tijd gesport in een fitnis club en ik heb thuis veel oefeningen geprobeerd

Het probleem is alleen dat me moteriek heel wisselend is ene dag geen probleem en andere dag kan ik niet eens normaal lopen (combi van laag enerzie level en moteriese stornis)

Ik val meerdere malen per week bijna van de trap omdat me lijf random besluit dat ik me been niet nodig heb of zo dat soort gedram, je bent wel snel beneden maar maakt sporten wel lastiger (ik kan hier wel altijd om lachen hoor)

Ik heb een jaar lang elke dag 5 kilometer gewandeld en van af dag 1 was het al naar of te druk of me lijf werkte niet of me lijf deed zeer en dan toch bijna elke dag lopen in die tijd viel ik niet meer af en werden me mentale isseus erger er door dus daar ben ik mee gestopt

 

Ik eet eigenlijk elke dag exact het zelfde

Zelfde porsies en zo het verschil zit hem in de tijden

En ja een eetstornis heb ik ook ontwikkeld door dat ik te druk ging maken om calorieën

Dat afvalen langzaam gaat vind ik geen probleem al val ik elke week 0.1 kilo af dan is het nog posetief, maar bij mij is het juist dan val ik 3 weken af en week 4 is alles er weer bij

Zelfde eten zelfde hoeveelheid ook zelfde hoeveelheid bewegen alles zelfde

 

Dus ja ik heb geen idee meer wat kan werken en van het ziekenhuis moet er nog ongeveer 3 a 4 kilo af

Ik ben aan het wachten op een operatsie voor heel wat anders maar daarvoor moet ik onder de 95 kilo zitten dus daardoor begon dit hele verhaal