Skip to main content

poëm chronische ziekte

• September 20, 2025
  • 7 reacties
  • 90 × bekeken

Eden
Forum|alt.badge.img+3

Chronisch ziek zijn. Het is een term die in mijn leven zit, maar ik soms niet goed van weet hoe ik er mee om moet gaan. Chronisch ziek zijn is een term die word gebruikt voor mensen die niet meer beter worden en hun hele leven struggelen met pijn, ziekte. Chronisch ziek zijn betekent voor mij elke dag pijn hebben, pijn die onverklaarbaar is. Moe zijn. Moe zijn in zo’n mate dat het voelt alsof ik 72 uur niet heb geslapen. Chronisch ziek zijn is iets waar ik dagelijks mee kamp. Ik moet rekening houden met mijn energie en met mijn lichaam. Mijn lichaam laat mij in de steek. Ik kan niet dingen doen die ik zou willen, spontaan afspreken, leuk naar een festival of een dagje weg. Nee. Dat kan ik niet. Chronisch ziek zijn houd mij tegen. Plannen, plannen is iets waar ik inmiddels goed in ben geworden. Uitjes plannen, afspraken plannen. Plannen, zodat mijn energielevel niet opraakt. Chronisch ziek zijn is iets wat mijn leven beïnvloed. Pijn, pijn is er elke dag. Soms alleen in mijn enkel, soms door heel mijn lijf. Shit, ik heb teveel gedaan… Het voelt nu alsof ik ben overreden door een vrachtwagen en alsof mijn ledematen zijn verzwaard met 80 kilo. Nu moet ik stage, school, vrienden en die ene afspraak afzeggen, alweer… Het glas water dat voor me op tafel staat weegt ineens 10 kilo. Opstaan van de bank om naar de wc te gaan voelt ineens alsof ik een marathon heb gelopen. Wanneer houd het nou eens op? Na een paar dagen begin ik mij langzamerhand weer beter te voelen. Zal het dan nu eindelijk over zijn? Ik ga weer naar school, stage, afspreken met vrienden, ik ga weer naar die ene afspraak. Ik voel me goed! Laat ik eens gaan doen wat ik leuk vind, daar heb ik nog wel tijd voor!! Shit ik heb weer teveel gedaan… Chronisch ziek zijn is wat elke dag, 24/7, in mijn leven speelt. Chronisch ziek zijn is niet iets om over te lachen. Het zit me dwars. Maar het gaat niet weg, ik moet er mee leren omgaan.. 

Groetjes, mij.

7 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Rookie
  • September 23, 2025

Mooi geschreven! Hopelijk heb je naast de lichamelijke pijnen, en de mentale struggels daaromheen nog veel moois en goeds om te doen, en naar uit te kijken. 

Ga vooral zo door met het schrijven van jouw persoonlijke ervaringen. 

Denk dat er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten. Ook voor hen (en mij) voelt het dan alsof ik in mijn eigen strijd niet helemaal alleen ben. 

Groetjes,

Michael

Diego
Junior Community Coördinator
Forum|alt.badge.img+15
  • Junior Community Coördinator
  • September 23, 2025

Zoals eerder al aangegeven vindt ik het enorm knap dat je dit met zoveel mooie woorden kunt omschrijven.Het is voor mij een gevoel dat erg dichtbij komt vanwege mijn eigen ervaringen en uitdagingen in het leven. 

Chapeau!

Eden
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Moderator
  • September 23, 2025

Mooi geschreven! Hopelijk heb je naast de lichamelijke pijnen, en de mentale struggels daaromheen nog veel moois en goeds om te doen, en naar uit te kijken. 

Ga vooral zo door met het schrijven van jouw persoonlijke ervaringen. 

Denk dat er mensen zijn die in een soortgelijke situatie zitten. Ook voor hen (en mij) voelt het dan alsof ik in mijn eigen strijd niet helemaal alleen ben. 

Groetjes,

Michael

Dankjewel voor je reactie!! Jaa ik doe echt wat ik leuk vind (wel met aanpassingen natuurlijk)

Teksten schrijven is wat ik leuk vind en zal ik zeker mee door blijven gaan! ☺️ 

Je bent nooit alleen, in welke strijd je ook zit ❤️‍🔥

Eden
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Moderator
  • September 23, 2025

Zoals eerder al aangegeven vindt ik het enorm knap dat je dit met zoveel mooie woorden kunt omschrijven.Het is voor mij een gevoel dat erg dichtbij komt vanwege mijn eigen ervaringen en uitdagingen in het leven. 

Chapeau!

Dankjewel!! Waardeer ik enorm

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+3
  • Legend
  • October 24, 2025

Mooi geschreven Eden

Pat
Forum|alt.badge.img+6
  • Hero
  • October 27, 2025

Mooi geschreven, en voor mij ook herkenbaar met de uitdagingen die ik zelf ervaar!

The Ineffable Bookworm
Forum|alt.badge.img+12

Ontzettend herkenbaar, ook voor mij want ook ik ben chronisch ziek en heb te dealen met mijn energieniveaus en de vele obstakels in het dagelijks leven.