Skip to main content

detox voor gezonder levenstijl

• January 9, 2026
  • 3 reacties
  • 48 × bekeken

KyraTheAltChick
Forum|alt.badge.img+3

Hoi ik vroeg me af of mensen tips hebben om je lichaam te detoxen van troep in je lichaam wil graag weer fitter worden en heb eigenlijk niet de motivatie voor de sportschool en het geld ervoor

Laat me graag weten in dit bericht of pm 

Groetjes Kyra 

3 reacties

Sterre_
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • January 10, 2026

Hoi Kyra, 

Commerciële detox-kuren zijn grotendeels een mythe; je lichaam (lever, nieren, longen, huid) ontgift zichzelf 24/7, en deze kuren voegen niets toe en kunnen soms zelfs schadelijk zijn. Echte medische ontgifting is alleen nodig bij ernstige vergiftigingen, maar een gezonde levensstijl met veel groenten, fruit en water ondersteunt de natuurlijke ontgifting beter dan dure sappen of supplementen, die vaak leiden tot vermoeidheid en tekorten. Bron: op google ingegeven ‘bestaat detoxen echt’ + overzicht gekregen. 

Er bestaat geen enkele wetenschappelijke basis voor commerciële detoxkuren: ze reinigen veeleer je portemonnee in plaats van je lijf. Wie graag gezond de lente ingaat, kan beter werk maken van een gezond eet- en leefpatroon. Een gezond lichaam is uitstekend in staat om zichzelf te ontgiften. Bron: https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/detoxen-is-zinloos-en-soms-gevaarlijk 

Dus met andere woorden, best geen geld aan uitgeven :)

patjevoordesfeer
Forum|alt.badge.img+6

Commerciële detox zou ik je zeker niet aanraden (maar dat is echt puur vanuit mijn eigen ervaring) ik merkte bij mezelf dat ik me er echt veel slechter door ging voelen.

ik heb zelf wel een tijdje gedaan dat ik het 16/8 dieet deed, dan eet je 16 uur op de dag niet, en drink je eigenlijk alleen water, thee et cetera. En in de acht uur (bijvoorbeeld tussen 12 uur en acht uur eet je dan om de twee uur een maaltijd. Bij mezelf merkte ik dat dit voor mij goed werkte en dat ik me hier wel echt veel beter en energieker door ging voelen.

bovenstaande is echt puur vanuit mijn eigen ervaring, maar als je zoiets overweegt zou ik het zeker met je huisarts overleggen voordat je eraan begint, bij gezondheidsklachten wordt door de huisarts het bijvoorbeeld ook al vaak afgeraden om zoiets te doen, en dan weegt het zeker niet op tegen de gezondheidsrisico’s.

Bevrorende
Forum|alt.badge.img+6
  • Hero
  • January 12, 2026

Je kan dan het beste gezonder eten ​@KyraTheAltChick en meer bewegen werkt het beste om gezonder te worden i.p.v. detoxen.