Heel Nederland Leest Sonny Boy van Annejet van der Zijl

  • 8 November 2023
  • 0 reacties
  • 37 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Hoewel ik mij persoonlijk niet teveel wil onderdompelen in een best zwaar thema zoals WWII, wil ik het hebben over het boek Sonny Boy van Annejet van der Zijl.

Dit leek me een vrij interessant boek, gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Naast bovengenoemd thema bevat het ook dingen zoals verboden liefde en nog wel meer. Het is geheel gratis te krijgen bij elke bibliotheek in Nederland de gehele maand november en schijnt een initiatief te zijn van een vereniging/campagne dat zich "Heel Nederland Leest" noemt, ben ik sinds kort achter. Voor de jongere doelgroep is dit "Heel Nederland Leest Junior. Hun doel is ons meer aan het lezen te krijgen (en voor discussies over het gelezen boek te zorgen), waar ik, zeker met mijn beroep, volledig achtersta.

....Al lees ik, als ik heel eerlijk ben dan niet al te graag in het Nederlands maar gaat mijn voorkeur uit naar de Engelse taal. Wat waarschijnlijk komt door en het feit dat ik al vanaf jonge leeftijd passie heb voor de taal én het mezelf volledig eigen heb gemaakt. 

Maar ja, schijnbaar geven ze elk jaar een gratis boek weg. Of dat alleen voor de maand november geldt elk jaar weet ik niet precies, maar als dat zo is zou ik in principe elk jaar een gratis cadeauboek kunnen halen bij de bibliotheek.* Je hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek om het op te kunnen halen. Zie het een beetje als een boekenweekgeschenk terwijl het niet eens boekenweek is.

*Heb het net opgezocht en het vindt elk jaar in november plaats. 

Ik ben al jaren geen lid meer van mijn bibliotheek maar het is fijn dat niet-leden ook de kans krijgen het boek gewoon op te kunnen halen.

Dus mocht Sonny Boy je enigzins aanspreken, weet dan dat je het bij de bibliotheek kan halen voor niks.

 

Bij die van mij heb ik jaren geleden toevallig maatschappelijke stage gelopen, wat ik geweldig vond. Zo mocht ik bijvoorbeeld boeken afstempelen, thematafels opmaken en boeken sorteren op auteur & genre/thema. 

Het is ook de plek geweest waar ik het eerste  Reckless boek; "Reckless Achter De Spiegel", van Cornelia Funke ooit had geleend en gelezen voor de eerste keer. Inmiddels ligt er een tweedehands 2010 versie in het Nederlands op mijn eigen boekenplank, net als een Engelse versie genaamd "Reckless I: 'The Petrified Flesh', wat dichterbij de originele Duitse titel van dat boek komt. De tweedehands Nederlandse 2010 vertaling & hardcover versie is ietwat beschadigd maar nog net zo mooi als het exemplaar wat ik toen leende van de bibliotheek. Ik hoop echt dat Reckless net zoals Hart Van Inkt, een jubileumuitgave krijgt, want dan sta ik zonder twijfel vooraan in de rij. 

 

Mijn moeder is vandaag dus halsoverkop naar de bibliotheek geweest en heeft Sonny Boy voor me meegenomen. Terwijl ik nog zo had gezegd dat we letterlijk de hele maand november hebben om het op te halen...


0 reacties

Geen reactie

Reageer