Filosofie?

  • 30 March 2023
  • 3 reacties
  • 91 × bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Lieve Join Us lezers,

Lezen als bezigheid is niet louter surrogaat.

Doordat onze hersenen veel actiever zijn bij lezen dan bij het luisteren naar radio of het bekijken van televisie is het ook de beste manier om kennis, taalvaardigheden en wereldbeschouwing mee te krijgen. Welteverstaan dat men ook teksten leest die dat enigszins bemoedigen, van Donald Duckjes lezen word je niet gauw een nieuwe Einstein, natuurlijk. Vandaar leek het mij leuk om een topic te beginnen omtrent het lezen, bespreken en  begrijpen van filosofische teksten. Sommige van deze teksten kunnen echter vrij archaïsch en/of esoterisch zijn en ik wil niet dat mensen zich geïntimideerd of ontmoedigd voelen om deze wijsheden op te zoeken. Het lijkt me daarom verstandig om eerst ruim te beginnen en te kijken wat van deze topic word, als er iets van komt tenminste. We zouden bijvoorbeeld kunnen beginnen met het gezamenlijk lezen en bespreken van een standaardwerk die voor leken bedoeld is, (Zoals Stoïcijns leven van Holiday of Nihilisme en Cultuur van Goudsblom) of we kunnen dit gebruiken om korte teksten te schrijven en te discussiëren over filosofen die wij hoog hebben. Ook zal ik kunnen proberen een lexicon of canon te bedenken voor men die zich in de oudste wetenschap storten willen. Natuurlijk is het allemaal aan jullie, vandaar het vraagteken in de titel.

hopelijk tot gauw,

Hässlich
 

 


3 reacties

Badge +1

Klinkt leuk man. Het hoeft natuurlijk inderdaad ook niet moeilijk te zijn, sommige vroege plato teksten zoals euthyphro zijn minder dan 20 pagina's lang en behoorlijk direct. Het lijkt mij zelf ook wel leuk om iets introducerends te lezen, zeker meer praktijkgeoriënteerde stromingen, denkers, etc. kunnen leuk zijn, zoals ethisch hedonisme of iets wat jij al voorstelt: stoïcisme.

Reputatie 5
Badge +6

Klinkt leuk man. Het hoeft natuurlijk inderdaad ook niet moeilijk te zijn, sommige vroege plato teksten zoals euthyphro zijn minder dan 20 pagina's lang en behoorlijk direct. Het lijkt mij zelf ook wel leuk om iets introducerends te lezen, zeker meer praktijkgeoriënteerde stromingen, denkers, etc. kunnen leuk zijn, zoals ethisch hedonisme of iets wat jij al voorstelt: stoïcisme.

Euthypro is een geweldig voorbeeld ja! Ik ben toevallig toch op een plato kick de laatste tijd haha. Laten we even kijken wat men wil, lijkt me ook leuk om stromingen te behandelen, dan wel verstandig om niet heel metafysisch zwaar te beginnen, het nihilisme is dan een goede door de korte essays van Schopenhauer

Badge +1

Ja, dat soort korte essays zijn wel chill.

Ook meer vrije combinaties zouden geinig kunnen zijn, bijvoorbeeld oedipus rex lezen + een paar paragrafen daarover uit de Droomduiding of welke andere auteur dan ook.

Hitchcock films is ook echt super veel psychoanalytisch gewauwel over beschikbaar hah. Of Schopenhauer sluit compleet aan bij Wagner muziek

Reageer