De Vampyria reeks is allesbehalve een typische Twilight Saga 🦇

  • 18 February 2024
  • 0 reacties
  • 19 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Sinds vandaag heb ik Vampyria deel 1: Hof Van Schaduw van de Franse schrijver Victor Dixen weer opgepakt, ook omdat ik er eindelijk weer tijd voor vond. 

Ik had moeite geboeid door het verhaal te blijven na het eerste hoofdstuk, want alles wordt namelijk door de ogen van de hoofdpersoon, een eerstepersoonsperspectief verteld, terwijl ik toch echt liever de voorkeur geef aan (liefst uitsluitend) een derdepersoonsperspectief als ik lees. Ik weet niet, ik irriteer mij nogal aan het hele "ik..." gedoe wanneer ik in het Nederlands lees (wat ontiegelijk zeldzaam is want de Nederlandse taal vind ik nogal droog als het het lezen van een verhaal betreft, geef mij maar Engelse boeken of vertalingen. Er zijn enkele uitzonderingen; bijvoorbeeld als het om Reckless gaat, mijn favoriete (vijfdelige) reeks nummer één wat ik al ruim bijna 14 jaar lees óf als het boek een paperback heeft in het Engels maar een hardcover in het Nederlands) en het leest voor mij persoonlijk gewoon hartstikke stroef.

 

Maar om terug te komen op de kern van m'n topic:

Vampyria is allesbehalve Twilight Saga-achtig en daar ben ik maar wat blij mee. Niet dat er iets mis was met de Twilight Saga (acteerwerk van de hoofdpersoon Bella kon alleen wat, tja, levendiger in de verfilming van de boeken...?), heb zelf de Twilight boeken gelezen en zelf zo'n fase doorlopen waarbij ik er nu als jongvolwassene op terugkijk als "dat ik dat leuk vond als tiener 😅", maar da's mijn eigen mening en kijk erop.

 

Maar nee, Vampyria is anders, veel grafischer qua detail en omschrijving, bloederiger, duisterder, enger en in een Versailles setting. Ik ben wat dat betreft bijna m'n pa als het op leessmaak aankomt die mijn ma nogal apart vindt haha.  Terwijl ik aan het lezen was kon ik bijna de gebeurtenissen op de bladzijden met eigen ogen zien en in mijn achterhoofd horen, zoals het klinken van de huiveringwekkende avondklok; het moment dat menselijke burgers geacht worden in hun huizen te blijven tot het opkomen van de zon en niet langer buiten rond te struinen, mits ze betrapt willen worden. Dat óf ze worden verslonden door een vampier die razendsnel te plekke is met een snelheid die gewoon eng is, zoals bijvoorbeeld Dracula dat doet. 

 

Ik ging van hoofdstuk een waar ik was gestopt, naar hoofdstuk zes. Ik heb tot nu toe gelezen over één vampier en laten we zeggen dat hij niet fonkelt zoals Edward Cullen, of ook maar dierlijk bloed drinkt zoals hij dat doet, wat te verwachten was. Nee, hij drinkt bloed (eentiende) die sterfelijke burgers elke maand dienen af te staan volgens hun vampirische wetten, het flacon voorzien van hun geboortejaar. Tot nu toe dacht ik niet veel van hem tot hij dit, na een verontschuldiging opdronk recht voor de neus van de hoofdpersoon en ik later las hoe boos haar dat maakte toen ik de reden las. Ze was zó ontzettend kwaad.

 

Ik ga morgen of volgende week ergens zeker meer hoofdstukken lezen en boek 2; Het Hof Van Wonderen heb ik al klaarliggen voor wanneer ik dit boek uit heb. Ik kijk er zeker naar uit wanneer het Hof Van Stormen gaat verschijnen, hopelijk wéér in gelimiteerde eerste druk met spraypainted bladzijden maar dan in het groen. 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.