Skip to main content

Boeken

• 13 februari 2025
  • 9 reacties
  • 151 × bekeken

Hoi ik lees graag over psychologie en politiek. Hebben mensen nog goede tips?

Ik heb zelf al best veel ook gelezen, te veel om hier op te noemen, maar ik dacht het kan nooit kwaad. 

9 reacties

AlmeersKonijn
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • 10 reacties
  • 14 februari 2025

Tja hoe bedoel je dat?

Lees je wetenschap over psychologie of lees je meer zelfhulp? of zelfs fictie?

Sociale Psychologie van Roos Vonk en Psychologie een Inleiding van Zimbardo zijn beide erg goed, als het gaat over wetenschap. Ik zou je graag een boek over psychiatrie aanraden, maar wat ik zelf heb gelezen is te oud. 

Politiek is al helemaal lastig, dat zijn of nutteloze opinie boekjes, of zeer lastige filosofische werken. 

Ik had een klein boekje van Umberto Eco gelezen, dat was erg goed, kan de titel helaas niet achterhalen… 

Hier is wat ik in ieder geval af kan raden:

• Thomas Hobbes 
  • Wealth of Nations (Adam Smith), de vertrekpunten in dit boek zijn compleet absurd en zo een beetje elke economoon na hem  verwerpt het.
  • Meeste boeken geschreven door politici, saaie opinies en anecdotes.
  • Alles van Thomas Sowell en andere kornuiten.
  • The Crowd: A Study of the Popular Mind van Gustave le Bon. Dit is ook meteen psychologie, maar echt heeeeel slecht. Het idee dat niet-westerse culturen inherent vrouwelijk zijn en dat soort onzin. Sowieso is het hele idee van 'massa psychologie’  achterhaald volgens recente literatuur.
  • Alles van Yuval Noah Harari. Zelfs als je zn bekendste boek als geschiedenis leest, geeft een vertekend beeld van de wereld.
  • Sowieso zo een beetje alles wat niet geschreven is door een filosoof, is gewoon niet interessant. Filosofen zijn erg kritisch op alles wat ze denken en lezen, waardoor ze voorkomen dat ze van rare startpunten vertrekken, zoals sommige hierboven.

Royke
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • 15 reacties
  • 14 februari 2025

Hey Jinthe, 

Ik ben zelf niet heel bekend met boeken die gaan over politiek, maar op het gebied van psychologie (en dan met name zelfhulp en persoonlijke ontwikkeling) vind ik "emotionele gezondheid" en "The Boy The Mole The Fox and The Horse" erg interessant. 

• Auteur
  • 16 reacties
  • 14 februari 2025

Ik lees echt de wetenschap van de psychologie.

• Auteur
  • 16 reacties
  • 14 februari 2025
AlmeersKonijn schreef:

Tja hoe bedoel je dat?

Lees je wetenschap over psychologie of lees je meer zelfhulp? of zelfs fictie?

Sociale Psychologie van Roos Vonk en Psychologie een Inleiding van Zimbardo zijn beide erg goed, als het gaat over wetenschap. Ik zou je graag een boek over psychiatrie aanraden, maar wat ik zelf heb gelezen is te oud. 

Politiek is al helemaal lastig, dat zijn of nutteloze opinie boekjes, of zeer lastige filosofische werken. 

Ik had een klein boekje van Umberto Eco gelezen, dat was erg goed, kan de titel helaas niet achterhalen… 

Hier is wat ik in ieder geval af kan raden:

• Thomas Hobbes 
  • Wealth of Nations (Adam Smith), de vertrekpunten in dit boek zijn compleet absurd en zo een beetje elke economoon na hem  verwerpt het.
  • Meeste boeken geschreven door politici, saaie opinies en anecdotes.
  • Alles van Thomas Sowell en andere kornuiten.
  • The Crowd: A Study of the Popular Mind van Gustave le Bon. Dit is ook meteen psychologie, maar echt heeeeel slecht. Het idee dat niet-westerse culturen inherent vrouwelijk zijn en dat soort onzin. Sowieso is het hele idee van 'massa psychologie’  achterhaald volgens recente literatuur.
  • Alles van Yuval Noah Harari. Zelfs als je zn bekendste boek als geschiedenis leest, geeft een vertekend beeld van de wereld.
  • Sowieso zo een beetje alles wat niet geschreven is door een filosoof, is gewoon niet interessant. Filosofen zijn erg kritisch op alles wat ze denken en lezen, waardoor ze voorkomen dat ze van rare startpunten vertrekken, zoals sommige hierboven.

Je hebt een duidelijk mening over boeken die je afraadt, maar iedereen mag toch zijn/haar/diens voorkeur hebben?

• Auteur
  • 16 reacties
  • 14 februari 2025
Roy Huisman schreef:

Hey Jinthe, 

Ik ben zelf niet heel bekend met boeken die gaan over politiek, maar op het gebied van psychologie (en dan met name zelfhulp en persoonlijke ontwikkeling) vind ik "emotionele gezondheid" en "The Boy The Mole The Fox and The Horse" erg interessant. 

Ik vind de The Boy The Mole The Fox and The Horse ook heel erg mooi! Heb je ook de film gezien?

AlmeersKonijn
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • 10 reacties
  • 14 februari 2025
Jinthe schreef:

Je hebt een duidelijk mening over boeken die je afraadt, maar iedereen mag toch zijn/haar/diens voorkeur hebben?

Ja hoor, heb ook nooit iets gezegd over andermans voorkeur. Ik weet dus niet heel veel van politieke literatuur, maar van wat ik gelezen heb is dit wat ik mensen aanraad/afraad.

• Auteur
  • 16 reacties
  • 14 februari 2025
AlmeersKonijn schreef:
Jinthe schreef:

Ja hoor, heb ook nooit iets gezegd over andermans voorkeur. Ik weet dus niet heel veel van politieke literatuur, maar van wat ik gelezen heb is dit wat ik mensen aanraad/afraad.

En wat zou je aanraden dan?

AlmeersKonijn
Forum|alt.badge.img+3
  • Enthusiast
  • 10 reacties
  • 14 februari 2025

Seeing Like a State van Scott en Umberto Eco dus, heb verder veel boeken waar ik nog aan toe moet komen. Ik heb mn oog op Graeber en Marx. Chomsky lijkt mij wel interessant, maar niet echt op politiek vlak, denk ik.

Royke
Forum|alt.badge.img+2
  • Moderator
  • 15 reacties
  • 17 februari 2025
Jinthe schreef:
Roy Huisman schreef:

Hey Jinthe, 

Ik vind de The Boy The Mole The Fox and The Horse ook heel erg mooi! Heb je ook de film gezien?

Nee ik heb de film nog nooit gezien, waar kun je deze vinden?

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen