Skip to main content

Sziget Festival aan de andere kant van de EU

• August 19, 2025
  • 0 reacties
  • 35 × bekeken

Jens
Forum|alt.badge.img+11

Hoi hoi,

Ik ben dus compleet alleen gegaan naar het Festival genaamd “Sziget, The Island of Freedom”.

En eerlijk; Het is daar ZO erg anders vergeleken met Nederland. Daar zijn de mensen WEL voor feestjes, niet voor iedereen aan de kant duwen omdat ze hun favoriete band willen zien, nee. Ze zijn er om echt te feesten.

Ik ging er persoonlijk heen met de Sziget Express, Tent gehuurd op de Sziget Ville Premium en een volle koffer vol voldoende kleding die kant op. En of dat het waard was… Ik heb er eigenlijk geen woorden voor.

Toevallig was mijn verjaardag ook in de tijd van het festival, zat ik in de 3FM groepsapp met ~100 Nederlanders. Nu meer dan 600 en het leukste vond ik toch wel dat er gewoon dik 200 Nederlanders kwamen opdagen om mijn verjaardag te vieren!

Mensen daar zijn gewoon zo erg aardig, maakt niet uit wat je hebt, wat je hobbies zijn, interesses, pride of andere onderwerpen.. Je voelt je daar gewoon “vrij”. En ik ga zeker volgend jaar terug die kant op.

De prijzen van het festival vielen ook wel mee, qua festival voedsel- en drank zit je op dezelfde prijzen als een dure City-supermarkt in Nederland. Denk namelijk aan 4,40 voor een halve liter bier, 8-12 euro voor een coctail, 8 euro voor een burger, maar ook daar zit er een Aldi op het terrein, daar kun je gewoon voor net geen 2 euro van die voorgemaakte broodjes/wraps halen, of je vlees van 500gram laten grillen voor 4 euro. Echt ongekend goedkoop zou ik zeggen.

Uiteraard is de supermarkt ~20 min lopen van het terrein af een stuk goedkoper (nog geen euro voor datzelfde blikje bier?!) maar je loopt toch al dik 40 duizend stappen op een dag.. wil je dat dan ook nog? haha..

Nou ben ik niet de beste in verhalen schrijven zoals je vast wel merkt, maar het is echt zo’n andere en leuke ervaring tov festivals in dit land… Bij de Sziget Express heb je al enorm veel kansen om vrienden te maken, en zolang je een beetje sociaal kan zijn heb je zo ook best snel mensen om je heen op het eiland zelf. Wat een partij mooie dagen zijn het geweest dit jaar.. Iedereen vond het een uitdaging en knap dat ik dus alleen ging, terwijl ik juist er zo positief in stond om “gewoon te gaan” en dat ik het allemaal wel zou zien wat er ging gebeuren… Ik begrijp tot op de dag van vandaag nogsteeds niet waarom het knap was volgens iedereen, maar dat zullen anderen hier vast ook wel begrijpen waarom iemand van 21 (nu 22) compleet in zijn eentje naar de andere kant van Europa reist.. voor een 6 daags festival knap is..

Ik hoop dat dit andere mensen ook aanspreekt om een keer buiten Nederland te gaan kijken, zeker voor internationale artiesten en niet de grafhoge prijzen van Lowlands kun je het ook op Sziget gewoon super naar je zin hebben..

Ik ben sowieso al jaren best actief rondom festivals en bepaalde “lokale” evenementen, dus misschien maakt dat dan ook al het verschil tussen dat mensen het knap vinden en mijn idee erachter, maar uitgaan, zelfs zonder invloeden van alcohol of drugs kan echt zo’n mooie uitlating van stress/mentale dingen zijn…

En natuurlijk ook het feit dat Natuur ook een mooie plek is voor rust, echter dans ik liever de meeste stress gewoon weg, tussen fijne menigtes, en niet van die duwende mensen die per se Tante Joke of die andere “te populaire” artiesten willen zien..
Waarom is het karakter van ZOVEEL mensen zo slecht in dit land? Waarom zie je in Boedapest zoveel leuke en fijne mensen om mee om te gaan? Ligt het eraan dat niemand geld heeft en dus alles maar verziekt voor de rest, of is het meer de opvoeding en het idee van “nadenken doe je met je brein” wat blijkbaar enorm veel mensen vergeten?

Kom alsjeblieft een keer naar Sziget in 2026, het is het waard. Zelfs 1 dag gaan kan al veel leuks betekenen!

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.