Skip to main content

Kunst door AI

• 24 december 2024
  • 3 reacties
  • 51 × bekeken

Eva011
Forum|alt.badge.img+6

Heb je ooit nagedacht over de opkomst van AI in creativiteit? Kunstmatige intelligentie wordt steeds vaker gebruikt om muziek te componeren, kunst te maken en verhalen te schrijven, maar is het nog wel ‘kunst’ als een machine het maakt? En wat betekent dit voor creatieve beroepen in de toekomst? 

Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken :)

Ik weet namelijk persoonlijk nog dat toen het hierover ging tijdens kunstgeschiedenis mijn docent een beetje begon te sputteren en snel door ging naar een ander onderwerp. 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

3 reacties

BartL
Forum|alt.badge.img+2
  • Socializer
  • 10 reacties
  • 24 december 2024

Nooit echt over nagedacht, maar na dit topic heb ik er wel een mening over gevormd.

Aangezien "kunst" een ontzettend breed begrip is, denk ik dat het goed is om hierin onderscheid te maken. Kunst is immers heel persoonlijk, en daardoor zijn er vanzelfsprekend uiteenlopende meningen over.

Als het gaat om muziek: AI kan zeker bestaande muziek herschrijven of nieuwe stukken genereren. Toch geloof ik dat een artiest die zelf muziek schrijft en componeert beter in staat is om zijn of haar emoties over te brengen. Dit geeft de muziek een persoonlijke laag die een AI lastig kan evenaren.

Wat betreft beeldende kunst: tegenwoordig wordt een banaan met een stukje tape op de muur al als kunst beschouwd. Het lijkt me waarschijnlijk dat AI hier in de toekomst een nog grotere rol in gaat spelen. Hoewel sommige mensen waardering hebben voor abstracte werken zoals een paar verfstreken of verf die op een doek wordt gegooid, waardeer ik zelf schilderijen meer wanneer er een duidelijke achterliggende betekenis of boodschap in zit. Ook portretten en landschappen spreken mij persoonlijk meer aan.

Daarom denk ik dat creatieve beroepen zeker zullen blijven bestaan. Achter creaties van mensen schuilt vaak een verhaal of een visie die verder gaat dan het simpelweg geven van een opdracht aan een computer om iets te ontwerpen.

JuliusofJules
Forum|alt.badge.img
  • Socializer
  • 9 reacties
  • 5 januari 2025

Ik ervaar zelf dit dilemma. Ik schrijf al jaren lang gedichten en sinds chatGPT lijkt de waarde hiervan nog minder te zijn geworden dan het al was. Uiteindelijk is het voor mij simpel. Kunst blijft kunst in alle vormen, zowel door mens als machine. De waarde voor anderen is en blijft bepaald door vraag en aanbod, maar de waarde die een mens hecht aan zijn eigen werk blijft onveranderd zolang je blijft bij jezelf.

Forum|alt.badge.img+2
  • Legend
  • 38 reacties
  • 7 januari 2025

AI word in de muziek al jarenlang gebruikt, ook al voor het “hip” was zeg maar. Autotune is een goed voorbeeld hiervan, en natuurlijk bestaat er tegenwoordig ook Suno die een hele song kan genereren. 

AI zal altijd wel een hulpmiddel blijven, maar niet meer dan dat, artiesten worden artiest omdat zij muziek maken leuk vinden, dan laten zij de computer niet het werk doen, daarbij kan een computer nog niet de expressie en emotie tonen die artiesten wel in hun muziek kunnen leggen

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen