Maakt geld gelukkig?

  • 21 March 2024
  • 3 reacties
  • 67 × bekeken

Reputatie 7
Badge +7

We hadden in de Discord server een vraag over of je liever een dag rijk of arm wil zijn. Hieruit kwamen wat interessante antwoorden en dan is nu mijn vraag, maakt geld gelukkig? Dit is zo’n typische vraag waar altijd veel verschillende meningen over komen, maar wat is jou mening?

Ik vind zelf dat geld op zichzelf niet perse gelukkig maakt. Maar helemaal zonder geld zitten, word je ook niet blij van, want dan kan je geen huis, eten, drinken of andere basis behoefte betalen. Dus ik denk dat een combinatie goed is wellicht. Want ja, als je niemand hebt om het mee te delen is het ook niet leuk. 


3 reacties

Reputatie 5
Badge +5

ik denk dat het ligt aan het persoon en hoe je bent opgevoed. 

persoonlijk vind ik dat geld je indirect gelukkig kan maken, maar hoeft niet. je hebt nou eenmaal geld nodig om te kunnen leven en hoe meer geld, hoe makkelijker het wordt. en hoe makkelijker het leven, hoe gelukkiger ik ben. 

sommige mensen worden helaas niet beter van heel veel geld, dus je moet er maar mee kunnen omgaan. 

Reputatie 6

Ik denk dat geld wel gelukkig kan maken. Maar dan in de zin van dat het hebben van genoeg geld veel onzekerheid en stress weg kan nemen. Hierbij kun je denken aan (onverwachte) gebeurtenissen zoals overlijden, ziektes, feestdagen, boodschappen, verjaardagen etc. Het zou zoveel fijner zijn en zorgen wegnemen als je zou weten dat je het allemaal zou kunnen betalen. Dat klinkt op een praktisch niveau dat je gelukkig kan zijn. Het is dan natuurlijk wel aan jezelf om te beslissen of het je ook het geluksgevoel kan brengen en geven als je letterlijk alles zou kunnen betalen en kopen.

 

Als kind droomde ik ervan om rijk te zijn, zoals bijna ieder kind- want dan zou ik al het speelgoed kunnen kopen wat ik wilde! Maar... Toen dacht ik: wat als ik dat allemaal dan heb? Ben ik dan blij? Lijkt me maar saai, als je al het speelgoed kunt betalen, dan heb je niet echt iets om naar uit te kijken, om voor te sparen... Dus in enige zin is het ook juist goed om juist net wat minder te hebben. Dan leer je omgaan met tegenslagen. Ik zeg dan niet dat rijke mensen geen tegenslagen kunnen hebben, maar op financieel gebied zitten ze dan wel altijd safe. 

 Kortom: praktisch gezien is het gevoel van voldoening (maar of dit dan geluk is?) wel aanwezig als je rijk bent. Je hoeft je geen zorgen te maken over het financiële plaatje. Maar je kunt ook "rijk" zijn met familie, vrienden, hobbies die je interesseren, concerten waar je heengaat, huisdieren om je heen etc.. maar ja dan wil je ook voldoende geld hebben om dit geluksgevoel te bekostigen! Voldoende geld is eigenlijk een fundamenteel iets en of je geluksgevoel daarvoor genoeg wordt waargemaakt is per persoon verschillend. Zoals meester Frank Visser nu zou zeggen: "Dat is mijn uitspraak, en daar moet u het mee doen."

Reputatie 7
Badge +11

Ligt eraan. Als ik bijna al mijn spaargeld wat mijn ouders bij elkaar hebben gespaard en aan het sparen zijn voor mij om in de nabije toekomst een huis van te kunnen kopen, een beetje goed van te kunnen leven én mijn eigen verdiende spaargeld in mijn studie stop die ik zéér binnenkort ga volgen dan wel ja, want naar deze studie kijk ik al mijn gehele leven uit onderhand.

 

Na zo'n 18 jaar of meer aan onderwijs te hebben gevolgd gaat deze 4 jarige HBO studie het meer dan waard zijn, dat voel ik gewoon. Daar komt ook bij kijken dat ik het nodige voorwerk heb gedaan; advies vragen aan al mijn docenten, het advies krijgen van ze om iets te doen met die Engelse vaardigheden die ik al lang heb moeten onderdrukken omdat de meeste mij niet het juiste niveau konden bieden waarbij ik bijna altijd onderpresenteerde... Tot de laatste docent van mijn keuzedeel Engels (MBO4), die zette zich er wel voor in (kreeg C1/C2 opdrachten ipv B1/B2 wat hij eigenlijk aanbood) en zag de potentie die mijn lagere school leerkrachten, middelbare schooldocenten en MBO2 docenten allemaal zagen. De aangeboden lesstof zat ze gewoon tegen of ze weigerde mij mijn juiste niveau te bieden. Viel tijdens Covid met de standaard niet- Engelse keuzedeel lessen (óók MBO4) gewoon serieus in slaap zowat en als ik dan een keer online mijn hand opstak kreeg ik van de docent te horen "steek je vinger niet op en geef anderen ook eens de beurt". Na zo'n opmerking ben ik wezen Netflixen want ik was er helemaal klaar mee. 😂 Ik weet wel dat als ik Engels docent Tweedegraads ben ik wél ga kijken in hoeverre ik hogere lesstof aan kan bieden een student als blijkt dat de Engelse vaardigheden sterker zijn dan dat wat ik hen aanbied op dat moment. Plus ik heb advies gevraagd aan één iemand die de opleiding toen destijds deed en één iemand die hem al heeft afgerond. Daarnaast heb ik nog een infopresesentatie van "MBO naar HBO" bijgewoond, opleidingspresentaties bijgewoond, een open dag, meeloopdag, een gratis Buitenlandbeurs bezocht de hele dag lang als heel vroeg voorwerk op mijn studiereizen waardoor ik mijn studie vóór ben met die info en ik heb laatst een online studiekeuzecheck en intake gehad waarbij ik een hele korte maar krachtige motivatie zat waar ze moeilijk omheen kunnen bij mijn toekomstige opleiding. 

 

Voor mij zijn basisbehoeften ook belangrijk en bij mij persoonlijk staat passie ietwat meer voorop dan geld. Ik geef er veel meer om dat de baan na mijn HBO studie leuk gaat zijn dan dat ik om de salarishoogte geef. Zolang het maar genoeg is om van te leven.

 

Naar mijn mening is het 50/50 of geld je gelukkig maakt ja of nee. Om een hele grote en langverwachte wens in vervulling te laten gaan, dat maakt mij gelukkig maar kost mij ook klauwen met geld. Ondanks dat krijg ik er véél voor terug; ik leer hoe het is om te onderwijzen vanuit een meer verantwoordelijke rol in plaats van de ondersteunende en "extra" paar handen van een leerkracht, ik ga m'n eigen lessen samenstellen en geven (natuurlijk wel volgens de criteria van de toekomstige werkplek), ik krijg internationale medestudenten, ik ga en móet voor mijn portfolio naar twee Engelssprekende landen waarvan één voor een stage/leerwerkplek voor 10 weken lang waarvan 7 à 8 weken stage/actief de cultuur opsnuiven, aan de slag gaan met de gekozen doelgroep en 2 à 3 weken volledig voor jezelf (zonder de stress van studie; gedurende deze periode heb je namelijk géén lessen en ben je "vrij". Er wordt wel verwacht dat je je actief onderdompelt binnen een anderstalige cultuur. Daarnaast moet je dit als student zelf betalen; kortom ik gooi zo goed als mijn zelfverdiende geld ernaartoe, ook voor het paspoort, StudentenOV en eventueel mijn boeken), ik doe ervaring op met een doelgroep die persoonlijk wat dichter bij mij zal staan, afhankelijk van doelgroep die ik kies én ik leer Engels aan anderen waardoor ik constant met dé taal bezig ben waarvoor ik een enorme passie heb. Daarnaast kan het zomaar zijn dat mijn Engels niveau C1 Bekwaam naar C2 verschuift, het hoogst haalbare Engels niveau. Dit zou mij niets verbazen wanneer dit het geval gaat zijn.

 

Maar terugkomend op het topic; als je naar de andere kant kijkt en écht vrij rijk zou zijn wat het leven makkelijker maakt, krijg je naar mijn mening geen ervaring met tegenslagen wat de omgang ermee stukken moeilijker zou maken en je leert bovendien niet wat doorzettingsvermogen is want echt bijna álles komt je aanwaaien. Klinkt bot maar het is wel zo.

Sommige mensen met veel geld worden alleen maar hebberig en gaan ermee lopen pronken van "kijk mij dan!" naar mijn idee.

Terwijl anderen misschien de eindjes aan elkaar moeten knopen, geen geld hebben voor eten, veel nieuwe kleding en lang moeten wachten op bijvoorbeeld een rijbewijs, om een paar voorbeelden te noemen.

Ik vind een leven waar je met volle teugen van geniet door de kleine dingen, kleine stappen ondernemen richting een groot doel wat veel tijd en moeite én doorzettingsvermogen kost en een kleine maar hechte sociale kring en familie veel meer waard dan geld.

 

Dat is ook iets wat mijn ouders mij onder andere hebben meegegeven in mijn opvoeding; "wees blij met wat je hebt" en "doe werk wat je een beetje ligt en waar je gelukkig van wordt, kijk niet puur en alleen naar het salaris", "je hoeft niet altijd hoog te beginnen"

Reageer