Het is zo ver. De vastentijd, ook bekend als de veertigdagentijd, begon gisteravond op aswoensdag. Op deze dag had de priester een kruisje van as op de voorhoofden gestrijkt, om ons te herinneren dat onze lichamen als stof begonnen en als stof zullen eindigen. Dit wordt als een tijd van boetedoening beschouwd. In deze tijd dragen priesters paars, als kleur van boetedoening. Deze tijd duurt tot en met de stille zaterdag, dat is de zaterdag voor Pasen. Hierin zijn drie dingen belangrijk:
- Versterving
- Barmhartige daden (denk aan het Griekse woord "agape")
- Gebed
Bij de versterving moeten wij denken aan iets lux afstaan. Of dat snoepgoed, vlees, tv, tusse doortjes, beleg op brood of social media is, is aan jou als gelovige om naar te kiezen. Dit doe je om de liefde naar God toe, om een bovennatuurlijk motief.
Naast dat geldt ook dat wij liefdevolle handelingen in deze tijd moeten verrichten. Je kunt bijvoorbeeld een eenzame bejaarde dame bezoeken, voedsel voor een arm gezin regelen of voor een iemand met een chronische ziekte zorgen.
En dan komt gebed. Dit om aandacht aan God te brengen. Je doet dit vaker dan je gewend bent. Je kunt bijvoorbeeld een Litanie bidden elke dag. Of zoals kapelaan Quinten Kerckhofs in Oss tijdens de preek had gesuggereerd, als je elke dag een rozenkrans bidt, nog een tientje extra.
Maar overdrijf niet in de vastentijd, want dit moet haalbaar zijn. Ook een wedstrijd in wie het "beste" vast.
Persoonlijk heb ik gekozen om social media, mondigheid en snoepgoed af te staan en elke dag een Litanie te bidden.
Zoals sommigen zullen opmerken, ben ik Rooms Katholiek. Ik vraag mij af hoe andere Christelijke denomaties de vastentijd doen. Wel weet ik dat de Oost Orthodoxe kerk dat nog strenger doet met helemaal geen vlees voor deze tijd plus een week daarvoor. En hoe gaan jullie jongeren, vooral de praktiserende Christenen met de vastentijd om?
Hier op YouTube is nog een uitleg van pastoor Carlo de Beer van de St. Willibrordkerk in Utrecht over de vastentijd: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=yXmNt6dfyTE