Skip to main content

Intrige voor moeilijke existentiële vraagstukken?

• August 25, 2025
  • 1 reactie
  • 56 × bekeken

AloëVera
Forum|alt.badge.img+1

Hoi allemaal!

Ik besloot om eens te proberen of ik hier contact kan maken met mensen die het ook geweldig interessant vinden om met existentiële vraagstukken bezig te zijn. Vraagstukken zoals: Wat betekent het (voor jou) om te leven? Wat betekent bewustzijn voor jou? Hoe verhoudt dat naar wat je doet en je omgeving? Op welke schaal, en waarom? Welke metafysische of filosofische concepten hebben hier invloed op? Etc, etc. Geen antwoord is genoeg op de vraag 'Waarom?' en het zou haast eindeloos uitgeput kunnen worden.

Naar mijn ervaring vinden veel mensen het wel enigszins interessant om met zulke vragen bezig te zijn, maar vaak vinden ze het al gauw oninteressant, onbegrijpelijk, frustrerend of vervelend als het een graadje abstracter wordt. Of als het confronteert met de onzekerheid van het fundamentele concept van 'zelf'.

Helaas loop ik hierdoor tegen hetzelfde aan als velen hier — ik voel me best eenzaam omdat ik geen klik kan vinden op onderwerpen die eigenlijk heel bepalend (en naar mijn mening heel belangrijk) zijn voor het menselijke handelen/bestaan. Het is best vermoeiend als je die storm aan gedachten niet kan spiegelen met de omgeving, of dat de mensen die dat graag deden al langer dood zijn dan Christus. 

Als je denkt: "Hé, ik herken mega mezelf hierin!", en je wil er samen over sparren, laat het vooral weten! Het lijkt me erg gaaf als dit bericht iemand aanspreekt. :)

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

1 reactie

Justin Nico
Forum|alt.badge.img+1
  • Contributer
  • August 25, 2025

Hoi Aloëvera,

Zelf ben ik ook met existentiele vraagstukken bezig, maar de meeste mensen in mijn netwerk zijn meer echt van de feitelijke informatie. Waardoor het een nog best eenzame bedoening kan worden, net zoals jij dat zegt in je bericht.

Dan stel je bijvoorbeeld een vraag of dan begin je over een onderwerp en dan krijg je gelijk het antwoord: “Maar heb je bewijs?” of worden er gewoon rare blikken op gegeven.

Anyways, ik ga een beetje off-topic hier. Ik wou even zeggen dat ik het heel relatable vind wat je hier heb geschreven en er best graag samen over wil spannen!

Ook met andere mensen die hiermee zitten, though!