Paarden/pony's met kolieken

  • 25 January 2022
  • 4 reacties
  • 85 × bekeken

Reputatie 7
Badge +10

Hoi, Dis voor de horse members,

Ik heb deze hierin geplaatste omdat het nog al een discussie punt is hoe je omgaat met paarden en ik gewoon een open vraaggen wil stellen. Ik weet nog niet alles van paarden dus hier leer ik ook van.

Bij mij in de omgeving hoor ik veel paarden dood gaan door koliek de laatste tijd en dat valt mij steeds meer op. (Niet alleen op de manage waar ik loop) De afgelopen maand ongeveer 5+.

Is er iemand die dit ook opvalt? is er bepaald hooi dat is afgekeurd afgelopen maand? Of is het puur toeval? Door winter? (2 waren echt oud oud(29+), 1 was gewoon oud (25vgm) andere weet ik de leeftijd niet)

De hooi kwaliteit weet ik niet en kan ik ook niet opvragen.

 

 


4 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Wat zielig voor die paarden.. ik heb geen verstand van paarden, maar ik heb wel eens gehoord over koeien die doodgingen aan botulisme door besmet kuilgras.

De bacterie die botulisme veroorzaakt leeft in de darmen van dieren en groeit bij weinig zuurstof. Als er per ongeluk een dode muis ofzo tussen het gras zat en het hooi wordt luchtdicht verpakt in van dat plastic folie kan het door heel de baal gaan zitten.

Reputatie 4
Badge +6

Die oudere paarden kunnen ook door ouderdom zijn overleden.
Ik heb gehoord dat de meeste paarden Koliek niet overleven, en als ze het overleven zijn ze heel zwak. Ik heb een paard gekend die 3x Koliek heeft gekregen. De derde keer gaf ze het op en moesten we haar in laten slapen.

Reputatie 3
Badge +1

Hoi Quinty!

Ik heb 15+ jaren ervaring met (eigen) paarden en ook met koliek (aanvallen) bij paarden. Je hebt veel verschillende soorten koliek, bijv. zandkoliek maar ook gaskoliek en andere soorten.

Zandkoliek spreekt voor zich. Paarden die veel op de paddock staan (voor de mensen die het niet weten, dit is een soort van openbaar stuk grond met vaak zand waar paarden overdag, vaak vooral ‘s winters in plaats van op het weiland, staan) en zich vervelen (bijvoorbeeld omdat ze geen hooi krijgen en gaan zoeken naar eten in het zand) gaan vaak graven en steken dan hun neus in het zand op zoek naar eten. Soms graven ze zo diep dat ze voedsel/ gras vinden van de diepere bodem en dan nemen ze ongemerkt ook een hoop zand mee naar binnen.

Paarden kunnen zand niet verteren, en dus blijft het in hun darmen hangen wat zorgt voor opstopping. Die opstopping kan weer zorgen voor koliek. Een paard met koliek vertoont eerst heel wat signalen voordat het dood neer valt (even oneerbiedig gezegd). Zo gaan ze heel veel liggen en omrollen. Vaak is dat al een signaal dat het niet goed is. Ook mesten paarden vaak heel weinig (doordat de darm dus geblokkeerd is) en ze ogen op het eerste gezicht ook niet meer zo gezond als voorheen. 

Bij gaskoliek werkt het ietsje anders. Dit kunnen ze krijgen door een teveel aan suikers in het gras (ik heb deze soort even opgezocht want hier heb ik zelf geen ervaringen mee) of door krachtvoer met veel maïs (dit kan een paard niet goed verteren en veroorzaakt veel gas in de darm.) 

Ik heb meerdere pony's gehad met zandkoliek. Als je erop let dat ze veel liggen, vaak rollen en over het algemeen bijv. ziet dat er veel kuilen ontstaan in de paddock of de (vaak kalende) wei, dan is het al opletten geblazen. De oplossing voor kolieken (als het een paard betreft waarbij dit natuurlijk mag, anders is de oplossing de eigenaar waarschuwen natuurlijk) is 20 minuten wandelen achter elkaar zonder dat het paard gaat liggen.

Daarna aankijken of het paard direct weer wil gaan liggen en er zijn verschillende hulpmiddelen op de markt gebracht voor kolieken zoals colosan (dit gebruik ik vaker en heb ik ook altijd just to be sure in huis) en vaak heb ik direct al contact gezocht met de dierenarts in dit soort gevallen. (De dierenarts kan bijv. de maag leegpompen dmv paraffine toedienen via de neus, als je er snel bij bent wil dit heel vaak goed gaan waardoor de koliek is verholpen) Soms lost de koliek niet vanzelf op en dan is het een kwestie van opereren bij de paardenkliniek. Niet elke paardeneigenaar heeft de middelen daarvoor en soms is het paard zelfs te zwak om te vervoeren, dus dan zal het uiteindelijk leiden tot een spuitje helaas.

Hopelijk is je vraag nu goed beantwoord :) Mocht je nog iets willen weten dan mag je mij altijd een berichtje sturen!

 

Reputatie 7
Badge +10

@Lisanne98 Wauw dankjewel voor je uitgebreide reactie.

Zand kolieken zou kunnen het zou alleen niet logisch zijn. ze staan eerder 20cm in de blubber dan dat ze zand hebben. Als er blubber is, is dat ook echt overal dan is er geen stad te bekennen. Daarnaast duur het eeuwen voordat het opdroogt dus voordat dat een beetje gebeurd is de volgde regenbui al begonnen. 

Er zijn weel aantal die slobber kregen en bij een van hen zat best veel mais. De andere weet ik niet zal ik van de week een checken. 

 

Reageer