Ik kweek nachtvlinders/motten

  • 9 November 2023
  • 2 reacties
  • 62 × bekeken

Reputatie 7
Badge +7

In de lente als er weer bladeren aan de bomen groeien bestel ik wel eens vlinder eitjes bij een kweker. Als de rupsjes uitkomen van de soort ga ik de juiste plant/boom verzamelen. Eerst houd ik ze in een klein bakje. Hierbij heb ik iets meer controle over hun omgeving dan dat ik ze alleen maar op een blaadje zet. Als de vlinders wat groter zijn gaan ze in een kweek tentje en wacht ik tot ze gaan verpoppen. Als ik een soort kweek die in Europa voorkomt laat ik ze los. Anders blijven ze tot hun dood in het tentje waar ze genoeg ruimte hebben om te vliegen. De soort op de foto heet: Antherina Suraka, deze rupsjes eten klimop🌱

 


2 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik ben gek op dit soort insecten, vanwege de Reckless boekenreeks van Cornelia Funke waarin ze veel worden gebruikt en vind deze soort ontzettend mooi.

Ook vind ik De doodshoofdvlinder ook wel doodskopvlinder of doodshoofdpijlstaart 
(Acherontia atropos) ontzettend mooi.
Al kunnen de (kleurijke) rupsen ervan wel gemeen bijten wanneer ze worden opgepakt en zowel de rupsen als de volwassen (trek)nachtvlinders/motten een afweergeluid maken wanneer ze worden verstoord. De rupsen doen dit door te klikken met hun kaken en de vlinders door een hoogpiepend geluid te maken, weet ik.
De vlinders zelf kunnen niet bijten en doen zich voor als bij om honing te stelen, omdat ze zich daaraan tegoed doen wanneer ze volwassen zijn. Ze houden ontzettend veel van zoet spul.

De Venezolaanse poedelmot vind ik ook een leukerd.

Reputatie 7
Badge +7

@The Ineffable Bookworm 
Jaa de doodshoofdvlinder vind ik ook heel erg gaaf. Die wil ik nog wel eens zelf kweken in de toekomst. 

Reageer