Skip to main content

Hoe blijf jij geconcentreerd?

• 6 december 2024
  • 9 reacties
  • 87 × bekeken

Appol
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • 20 reacties

Hoi allemaal!

Ik heb volgende week een toets, maar wanneer ik ervoor aan het leren ben merk ik dat mijn concentratie al gauw op raakt. Ik heb al een paar dingen geprobeerd maar ze werken niet zo goed. Dus mijn vraag is hoe houden jullie je concentratie erbij? 

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

9 reacties

Annemarie
Forum|alt.badge.img+5
  • Hero
  • 59 reacties
  • 6 december 2024

Hoi hoi, 

Dat herken ik heel erg, ik heb precies hetzelfde. Ik denk dat het al helpt als je bepaalde schema/planning voor jezelf maakt, dat je bijvoorbeeld 30 minuten gefocust aan het leren bent en dan 5 minuten pauze neemt, weer 30 minuten gefocust gaat leren en dan weer 5 minuten pauze neemt. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Legend
  • 38 reacties
  • 6 december 2024

Voor concentratie die ik het liefst een Noise canceling koptelefoon en luister ik piano jam van bijvoorbeeld Kygo (piano jam op YouTube intypen) het geluid van een grote vleugel piano vind ik erg rustgevend, zit intussen niet meer op school maar ik de avond pak ik graag de piano erbij om tot rust te komen, vooral improvisatie (play by ear) werkt dan goed

Forum|alt.badge.img+2
  • Enthusiast
  • 2 reacties
  • 6 december 2024

Geen idee wat de hoeveelheid is van wat jij moet leren, maar je kan ook twee keer op een dag een moment kiezen om een deel te leren.

Of als je echt veel moet leren een paar keer een kwartier.

Wat ook fijn kan zijn is dingen die je die dag ook nog moet doen alvast doen zodat deze uit je hoofd zijn. 
Of voordat je begint aan je toets je gedachten opschrijven als je weet dat je snel aan dingen denkt tijdens het leren.

Mobiel wegleggen (bv beneden) is eigenlijk nummer 1 tip.

En als je lang wilt leren in 1 keer dan 1x per uur sowieso even lekker naar buiten helpt onbewust altijd.

Juco
  • Master
  • 135 reacties
  • 8 december 2024

Ik doe meestal zelf mijn headphones op (zonder muziek) en zat dan een timer op mijn telefoon. Eerst 30 minuten werken, dan 5 minuten pauze en zo ga ik door. Zo werk ik efficiënter en kan ik me meer focussen. Veel succes 🍎!

Affie
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderator
  • 79 reacties
  • 8 december 2024

Het kan helpen om samen met iemand te gaan zitten. Ik zou dan wel een rustige plek kiezen zoals de bieb zodat je zeker weet dat je niet teveel met elkaar gaat kletsen ;)

Charlotte
Forum|alt.badge.img+8
  • Genius
  • 188 reacties
  • 9 december 2024

Als mijn gedachten afdwalen, zeg ik duidelijk tegen mijzelf: straks ga ik verder met dit onderwerp en nu ga ik mij hierop concentreren. 
Meestal helpt dat wel😊

Appol
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • 20 reacties
  • 10 december 2024
Affie schreef:

Het kan helpen om samen met iemand te gaan zitten. Ik zou dan wel een rustige plek kiezen zoals de bieb zodat je zeker weet dat je niet teveel met elkaar gaat kletsen ;)

Bedankt, het is inderdaad wel fijn om samen met iemand te zitten. Alleen zal ik wel een ander plekje als de bieb moeten vinden want die hier is bijna nooit open 😔

Appol
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • 20 reacties
  • 10 december 2024
Charlotte schreef:

Als mijn gedachten afdwalen, zeg ik duidelijk tegen mijzelf: straks ga ik verder met dit onderwerp en nu ga ik mij hierop concentreren. 
Meestal helpt dat wel😊

Deze werkt jammer genoeg niet zo goed voor mij want dan haal ik ze in de war,  maar alsnog bedankt!

Appol
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Supercharger
  • 20 reacties
  • 10 december 2024
Renee.v schreef:

Geen idee wat de hoeveelheid is van wat jij moet leren, maar je kan ook twee keer op een dag een moment kiezen om een deel te leren.

Of als je echt veel moet leren een paar keer een kwartier.

Wat ook fijn kan zijn is dingen die je die dag ook nog moet doen alvast doen zodat deze uit je hoofd zijn. 
Of voordat je begint aan je toets je gedachten opschrijven als je weet dat je snel aan dingen denkt tijdens het leren.

Mobiel wegleggen (bv beneden) is eigenlijk nummer 1 tip.

En als je lang wilt leren in 1 keer dan 1x per uur sowieso even lekker naar buiten helpt onbewust altijd.

Dankjewel! Telefoon beneden leggen was zeker een goed idee. Ook bedankt voor die tip van meerdere keren een kwartiertje leren die hielp waarschijnlijk het best. 

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen