Skip to main content

Bastogneparfait - taart

  • 15 June 2024
  • 0 reacties
  • 43 × bekeken

Ik vind uit eten gaan bij ‘t Zusje echt mega lekker en mijn favoriete toetje op het menu is dan ook de Bastogneparfait. Ik heb een versie gemaakt zodat je een ijstaart ervan kan maken. Smakelijk!!!

 

🛍️️ INGREDIËNTEN (8 pers.)
Bastogneparfait
• 80 gram eierdooiers (gepasteuriseerd) 
• 90 gram hele eieren (gepasteuriseerd)
• 200 gram suiker
• 5 dl slagroom (ongezoet)
• 10 bastognekoeken

Bodem
• 175 gram boter
• 1,5 doos bastognekoeken

Karamelsaus
• 100 gram suiker
• 2 dl koksroom

👩🍳 BEREIDINGSWIJZE
Bodem
Pak 1,5 door bastognekoeken en maal deze heel fijn in een blender. Doe 175 gram boter in een schaaltje en maak deze zacht in de magnetron. Meng de bastognekoeken en boter in een kom en maak de bodem in de taartvorm. Druk deze voorzichtig aan met een lepel. Het kan zijn dat deze wat vettig oogt, bewaar deze dan even in de vriezer. Heb je het idee dat je te weinig hebt? Maak dan nog een beetje bodem met boter en koeken. 

Bastogneparfait
Klop de slagroom op totdat deze de dikte van yoghurt heeft. Doe de eidooiers, de hele eieren en de suiker in een hittebestendige kom en verwarm au-bain-marie tot een temperatuur van 37 graden Celsius. Klop het geheel vervolgens koud in een keukenmachine tot een luchtige massa en schep deze door de slagroom. Verkruimel 5 van de bastognekoeken en spatel door het mengsel. Verdeel de parfait tot slot over een taartvorm of bakblik en zet enkele uren in de diepvries. 

Karamelsaus
Doe suiker in een pannetje en verwarm totdat deze gekarameliseerd is. Haal de pan van het vuur en voeg de koksroom toe. laat de karamel goed oplossen in de room door regelmatig te roeren. De karamelsaus is klaar zodra er een gladde massa ontstaat. Laat deze goed afkoelen alvorens je hem gebruikt.

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.