Skip to main content

Opzoek naar vriendschap met chronisch zieke mensen

• May 2, 2025
  • 6 reacties
  • 285 × bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Hallo iedereen! 

Ik vroeg me af of er hier ook specifiek mensen zijn die chronisch ziek zijn die opzoek zijn naar contact. Ik ben al jaren chronisch ziek, maar de afgelopen maanden ben ik heel veel verslechterd doordat ik er een auto immuun ziekte bij heb gekregen. Ik ga op het moment door een best wel heftige periode heen (heb bijna 3 weken in het ziekenhuis gelegen) met wekelijkse bezoeken aan het ziekenhuis voor onderzoek, behandeling en controles. 

Omdat ik al langere tijd ziek ben (eerst in iets mindere mate) heb ik maar weinig vrienden en kwam ik al weinig buitenshuis. Ik merk dat ik lastig kan verbinden met de mensen die ervoor hebben gekozen om wel in contact te blijven. Ik heb weinig leuke dingen te vertellen, ik kan niet echt leuke dingen ondernemen en heb weinig energie. Ik vind het lastig dat ik met niemand van mijn leeftijd (die hetzelfde of iets soortgelijks heeft meegemaakt) kan praten over wat ik meemaak. Ik ben blij en dankbaar dat sommige mensen mij niet hebben laten vallen, maar horen en zien hoe hun leven verder gaat en ik voor mijn gevoel enkel kan toekijken is enorm lastig. Dit alles zorgt voor best wel veel eenzaamheid. 

Ik ben eigenlijk op zoek naar lotgenootjes/vriendschappen die weten en begrijpen wat het is om ernstig ziek te zijn op jonge leeftijd. Eigenlijk ben ik al langere tijd opzoek hiernaar, maar ik stel het elke keer uit omdat ik wil wachten tot ik me beter voel en meer energie heb. Ik merk alleen dat de eenzaamheid best wel zwaar begint te worden, dus ga ik het toch maar proberen. 

Nog wat over mij: 

Ik ben 22 jaar, heb autisme en ben hoogbegaafd. Ik hou van lezen, dieren (met name paarden en honden), buiten zijn, muziek, creatief bezig zijn en nog veel meer. Onderwerpen als filosofie, spiritualiteit en psychologie vind ik interessant om over te denken en te praten. 

Spreekt dit alles je aan, stuur me dan een berichtje en wie weet ontstaat er een vriendschap uit :). Bedankt voor het lezen en heb een fijne dag! 

P.s. mocht je ervoor kiezen om mij een berichtje te sturen, houd er dan rekening mee dat ik weinig energie heb en dat een reactie (ook in de mogelijke toekomst) lang(er) kan duren.  

Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

6 reacties

Søren
Forum|alt.badge.img+3
  • Supercharger
  • May 15, 2025

hoi, 

Zelf heb ik geen chronische ziekte,

maar wel een syndroom die in eens random op kwam dagen en die blijkbaar ook in eens weg kan gaan,

dus ik weet ongeveer wat je voelt denk ik,

soms voel ik me als een zombie vreemd maar ja

maar ik dacht dat hier ook groepen voor waren had je daar al naar gekeken?

The Ineffable Bookworm
Forum|alt.badge.img+12

Hey ​@MyHorseOdin !

Zojuist je bericht gelezen en ik herken deze struggle en het weinige buitenshuis komen enorm! Daarnaast ook het stukje over het toekijken naar hoe het leven van vrienden doorgaat, terwijl jijzelf stil staat toe te kijken. Dit is ook iets dat ik herken.

Ikzelf ben momenteel 27 jaar oud, chronisch ziek sinds mijn geboorte en heb de mildste vorm van Cerebrale Parese; hersenverlamming bij mijn motorisch stuurcentrum (waardoor ik wat houterig loop, geen enorme afstanden kan lopen en niet lang kan staan), wegens zuurstofgebrek gedurende mijn geboorte. Ik weet dus als geen ander hoe het is om chronisch ziek te zijn, ook al heb ik dan niet hetzelfde dat jij hebt. Mijn moeder heeft toevallig wel een autoimmuun ziekte weet ik.

Leuk dat je van lezen en muziek houdt, ik ook! Daarnaast hou ik van schrijven en wil ik dit jaar voor het eerst gaan cosplayen op HDCC (Heroes Dutch Comic Con) als Ruggie Bucchi uit de Japanse mobiele game Disney Twisted Wonderland. Hij is een karakter gebaseerd op de drie hyena's van Disney's De Leeuwenkoning. 

Omdat ik een onderwijsassistent ben hou ik mij enorm veel bezig met hoe kinderen/pubers denken.

Als je creatief bezig bent, wat doe je dan zoal?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Socializer
  • May 22, 2025

Hoi ​@The Ineffable Bookworm ,

Ik stuur je een persoonlijk berichtje, ik hoop dat dat oké is :). 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Socializer
  • May 22, 2025

Hoi ​@Søren , 

Bedankt voor je reactie. Wat lastig dat je opeens met een syndroom te maken hebt gekregen. Lijkt me ook erg onduidelijk en gek als dat ook spontaan weer over kan gaan. Ik hoop dat je je snel beter voelt en dat het je niet teveel belemmert! 

Bedankt voor het advies. Je hebt gelijk voor veel ziektes/aandoeningen zijn er inderdaad verenigingen/stichtingen waarvan een van de functies kan zijn om lotgenoten bij elkaar te brengen. Het lastige is dat ik een enorm complex geval ben en ook op het moment nog een soort medisch mysterie ben. Vandaar dat het vinden van contacten op die manier erg lastig is. 

Forum|alt.badge.img+3

Helaas hier ook een auto-immuunziekte. De aspecifieke klachten die daarvan waarschijnlijk het gevolg zijn, maken me behoorlijk moedeloos. 

Tevens hoogbegaafd; daar ben ik juist weer heel blij mee! 

Ik val niet binnen jouw leeftijdscategorie, maar stuur me gerust een berichtje, mocht je dat willen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Socializer
  • July 10, 2025

Hoi ​@MyHorseOdin,

Het weinig energie hebben en daardoor het gevoel hebben achter te lopen snap ik heel goed. In mijn geval weet ik nog niet zeker in hoeverre dit chronisch is of niet. Ik ben zelf ook autistisch, prikkels kosten me extra veel energie om te verwerken. Ik hoop dat ik uiteindelijk beter in mijn energie kom te zitten als ik er beter mee leer omgaan, maar die hoop is de laatste tijd wel wat zwakker geworden. 

Ik ben 22 jaar. Ik game graag en hou van puzzels. 

Als je interesse hebt om in contact te komen, stuur maar een berichtje!