Ik laat m'n ziekte niet mijn leven bepalen!

  • 8 February 2024
  • 7 reacties
  • 207 × bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Trigger warning: Dit bevat struggles met fysieke health en chronische ziekte. Ik ga hier mijn ervaring in het ziekenhuis en het ziek zijn delen. Niet lezen als je dit aanstootgevend vind AUB! Stay safe!

Ik heb dit al een tijdje geleden geschreven maar nog niet eerder gestuurt omdat ik toch twijfelde. Ik praat hier namelijk eigenlijk bijna nooit over. Maar jullie lieve woorden onder m'n andere post die ik een paar dagen geleden heb gestuurt (die ging over eenzaamheid) en de post van Diego die zijn verhaal op een hele mooie manier durfde te delen, heeft me overtuigt om het toch te doen. 

Klik op de spoiler hieronder om mijn verhaal te lezen!

Ok, hier gaan we dan... Zoals sommige misschien al weten ben ik chronisch ziek sinds m'n 11de. Ik heb SLE. Ik hoor je al denken: “Wat is dat?” SLE staat voor Systemische Lupus Erythematodes, en dan weet je waarschijnlijk nog steeds niet wat dit betekent, helemaal niet erg 🤗. Het is een zeldzame reumatische ziekte (ongeveer 40 op de 100.000 mensen in NL) die ontstekingen kan veroorzaken overal in m'n lichaam. Bij mij werkt het voornamelijk op m'n gewrichten en op m'n nieren, maar het kan dus overal voorkomen. Om het in baby taal te zeggen: Mijn witte bloedcellen, de soldaten die de ziektes bestrijden, werken bij mij te hard. Ze zien m'n eigen lichaam als vijand and maken daarmee mezelf kapot. 

 

Hoe ben ik er achter gekomen dat ik dit heb? Dat was best wel lastig. Ik was als kind zijnde nogal een aansteller 😅 , dus bij de kleinste pijntje was ik al aan het miepen. Het was dus ook niet gek dat mijn ouders dachten dat mijn pijntjes niet echt waren. Pas toen we in de Efteling waren en ik aangaf dat ik mijn favoriete achtbaan niet in wilde omdat er zo veel trappen waren, gingen de alarmbellen af. 

 

Eerst zijn we naar de huisarts gegaan en die heeft ons doorverwezen naar onze locale ziekenhuis. Eenmaal in het ziekenhuis werd er gelukkig vrij snel gezien dat wat ik heb niet normaal is. Ze konden me daar echter helaas niet helpen en hebben me weer doorgestuurt, deze keer naar het WKZ (Wilhelmina KinderZiekenhuis) in Utrecht. Hier werd ik door verschillende doctoren onderzocht en vrijwel gelijk opgenomen in het ziekenhuis. En ik heb nog geluk gehad, het kon namelijk een heftige keelontsteking zijn, een vorm van reuma of Leukemie (dit is een vorm van kanker). 

 

Ondanks dat het nu al weer bijna 10 jaar geleden is, weet ik sommige dingen nog alsof het gister was. Zo kan ik precies de kamer waar ik lag beschrijven als je dat zou vragen. Ook de angst na de operatie weet ik nog heel goed. Heel vaak hoor je van mensen dat ze langzaam wakker worden vanuit een narcose, nou dat was bij mij niet het geval. Nadat ik wakker werd, zat ik gelijk recht op in m'n bed. Met alle biepende geluiden en draden die aan me vast zaten. Ik schrok me wild want dacht dat ik tijdens de operatie was wakker geworden. Mijn ouders waren nergens te bekennen en er waren ook geen doctoren in de buurt. Gelukkig kwamen m'n ouders niet vlak daarna en zijn we wat lekkers gaan eten, want ik had honger. Je mag namelijk niks eten voordat je in narcose gaat.

 

Voor de rest weet ik niet heel veel meer van die week, want was voornamelijk aan het slapen. Toen ik eindelijk naar huis mocht kreeg ik een hoeveeheid pillen mee waar je U tegen zegt. Waaronder het heftige ontstekingsremmer Pretnison. Ondanks dat dit medicijn mijn leven heeft gered, had het ook nare bijwerkingen. Zo werd ik er erg opgeblazen van, want dit medicijn houd veel vocht vast. Ook was ik altijd erg moe. Gelukkig heb ik niet lang aan de Pretnison gezeten, de andere medicijnen heb ik nu nog wel.

 

Denk ik nog vaak terug aan deze tijd? Gelukkig niet zo veel, maar toch wel regelmatig. Thuis hebben we het er niet echt over omdat het niet zo'n leuk onderwerp is. En het ook voor m'n ouders een hele donkere periode was. Wat misschien ook wel handig is om te weten is dat ik geadopteerd ben. Ze wilde heel erg graag een kindje en toen dat niet lukte hebben ze op andere manieren heel erg veel moeite gedaan om toch ouders te worden. Het was dus een nachtmerrie om hun kindje tussen hun vingers te zien glippen.
 

Waarom wil ik dit graag delen? Ik heb hier op de community toch wel meer mensen gehoort en over gelezen dat ze (chronisch) ziek zijn. Ik wil aan deze mensen zeggen, blijf hoop houden en blijf erover praten. Hoe moeilijk dit soms ook is. Ik ben dankbaar voor de doktoren die, hoe raar het ook klinkt, m'n leven hebben gered. Ondanks dat ik m'n hele leven ziek blijf, want er is geen genezing voor deze ziekte, laat ik m'n ziekte niet mijn leven bepalen. Ik heb nu minder medicijnen en het gaat goed met me. Alleen erg fysieke dingen kosten mij meer energie als bij 'normale' mensen. Ik weet dat ik een keer een terugval ga krijgen, want zo werkt deze ziekte, opvlammingen zijn normaal. Gelukkig zijn we nu wel goed voorbereid. 

 

Heb jij ook een (chronisch) ziekte en zie je het even niet meer of heb gewoon iemand nodig om mee te praten? Aarzel dan niet om me een privé berichtje te sturen. Hoewel ik niet precies kan voelen hoe jij je voelt, want iedere ziekte en beleving is anders, kan ik wel een luistert oor zijn, mocht je dat nodig hebben.


7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Woww wat een verhaal, zelf ben ik ook chronisch ziek en sommige dingen zijn zo herkenbaar. Zelf heb ik bijna alle academische ziekenhuizen gehad Utrecht, Nijmegen en Maastricht. Maastricht ben ik vorigjaar nog geweest en daar kwamen zoveel herinneringen naar boven van toen ik nog kind was. 

 

Respect dat je dit zo durft te delen en mooi om te lezen hoe je in het leven staat. Je kunt trots zijn op je zelf! 

Reputatie 5
Badge +7

Knap dat je dit persoonlijke verhaal durft te delen.

Reputatie 4
Badge +5

Wow dat is heel wat🫨 en ik weet er zelf niks over maar het klinkt wel moeilijk. Idk of je er Iets aan hebt maar sterkte 💖🫂

Reputatie 4
Badge +4

If you need me i'm here oftewel als je me nodig hebt om te praten ofzo ben er voor je dm me in discord of via hier

Reputatie 3
Badge +3

Dat je er nog zoveel over kan herinneren zegt genoeg over hoe groot die impact is geweest, trots op je dat je zover bent gekomen ook nu💪🏻 en het delen is ook niet al te makkelijk, ik heb zelf best zware dingen meegemaakt die ik misschien hier ook ooit zal delen sinds dat ik jullie zo erover zie praten geeft het mij ook meer moed, dus jou verhaal helpt ook mee de kracht in de andere te geven. Ik hoop dat het uiten je goed heeft gedaan en ben benieuwd wat er van je zal komen in de nabije toekomst 😁

Reputatie 7
Badge +7

Dat je er nog zoveel over kan herinneren zegt genoeg over hoe groot die impact is geweest, trots op je dat je zover bent gekomen ook nu💪🏻 en het delen is ook niet al te makkelijk, ik heb zelf best zware dingen meegemaakt die ik misschien hier ook ooit zal delen sinds dat ik jullie zo erover zie praten geeft het mij ook meer moed, dus jou verhaal helpt ook mee de kracht in de andere te geven. Ik hoop dat het uiten je goed heeft gedaan en ben benieuwd wat er van je zal komen in de nabije toekomst 😁

Neem vooral je tijd! No rush, en praat er over wanneer je daar klaar voor bent. Ik praat over mijn (past) struggles in de hoop ik andere inspireer om ook over hun problemen te praten en de taboe rond om het praten over lastige tijden te verbreken. En om te laten zien dat niemand alleen is in lastige tijden, dat er meer zijn die zich zo voelen.

Reputatie 7
Badge +11

Heftig hoor 😬😮, wel knap dat je het durft te delen!

Ik struggle zelf weleens erg met mijn eigen belemmeringen, vooral wanneer ik kijk naar dingen binnen het dagelijks leven die voor de meeste mensen zeer vanzelfsprekend/makkelijk te doen, bereiken zijn óf mijn pestverleden (indirect) wat mij op jonge leeftijd sociaal een hele nare knauw heeft gegeven… Het geeft mij op momenten weleens sterk het gevoel van jaloezie, onmacht, verdriet, onbegrepenheid, een brok rauwe frustratie. Maar zoals mijn quote zegt bewandel ik liever een een pad bedekt in rozendoorns dan dat ik alles makkelijk weet te bereiken en een sneller, korter pad bewandel door dit leven heen.

Mijn eerstejaars mentor van het college wat ik bijna twee jaar terug heb afgerond heeft zich nóóit verdiept in mijn pestverleden wat een vervelende impact heeft gehad op mij sociaal en legde altijd de schuld bij mij dat ik niet sociaal genoeg was of dat ik sociaal gezien niet hard genoeg mijn best deed. Al vanaf dag 1, de introductie, iets voordat mijn studie begon, mochten wij elkaar niet en mijn ouders en ik  hadden vanwege eerdergenoemde reden ook nogal mot met haar. We snappen nog steeds niet waarom ze lesgaf in communicatie als ze zelf niet eens fatsoenlijk en respectvol kon communiceren met mijn medestudenten, mijn ouders of mij. Ze wilde gewoon niet aanhoren waarom ik niet sociaal genoeg was volgens haar en hield zich sterk vast aan haar eigen mening. Zo opgelucht dat ik haar niet meer heb als mentor/docent. 

Ik praat liever niet al teveel over mijn belemmeringen in detail, binnen een topic, omdat ik, door mijn pestverleden tamelijk bang ben voor hoe men erop gaat reageren wanneer ik het probeer uit te leggen. De eerste reactie erop vind ik des te spannender wanneer mensen mij voor het eerst zien/ontmoeten. 

Hoewel mijn belemmeringen mij ook ontzettend sterk hebben gemaakt (ik ben letterlijk een geboren doorzetter) is het bij mij qua mijn belemmering echt kantje boord geweest. Mijn ouders gingen destijds een ontzettend stressvolle en hele enge tijd tegemoet erdoor.

Reageer