Skip to main content

Positieve gevoelens met betrekking tot je genderidentiteit mogen er zijn

  • 11 June 2024
  • 4 reacties
  • 130 × bekeken
Positieve gevoelens met betrekking tot je genderidentiteit mogen er zijn

Geschreven door: Zinga

Vaak gaat het in de media en bij gesprekken met de psycholoog vaak over genderdysforie. Het gevoel van bijzondere neerslachtigheid met betrekking tot de eigen genderidentiteit. De negatieve gevoelens die je ervaart wanneer je geconfronteerd wordt met hoe mensen jou zien of met wie jij ziet in de spiegel omdat het niet klopt met wie jij bent, met jouw genderidentiteit. 

Zelf kon ik me wel is verliezen in deze gevoelens omdat dit vaak was wat ik om me heen hoorde en waar steeds naar werd gevraagd. Het beeld wat ik vaak zag is dat het kenmerkende aan trans zijn is dat je lijdt en niet gelukkig bent, zeker als je nog in transitie bent. Er wordt vaak vergeten dat je juist ook enorme geluksgevoelens kan ervaren wanneer je jezelf wel herkent of als je wordt bevestigd in wie jij bent. Dit heet gendereuforie. Gendereuforie is een gevoel van bijzondere vrolijkheid met betrekking tot de eigen genderidentiteit.

Voorbeelden van gendereuforie:

  1. Wanneer jij jezelf voorstelt met je eigen gekozen naam of voornaamwoorden, wanneer iemand hier positief of als vanzelfsprekend op reageert en wanneer iemand die gebruikt wanneer ze het over jou hebben.
  2. Wanneer er bij wildvreemden geen vorm van twijfel over je genderidentiteit is kan dat bevestigend zijn. Bijvoorbeeld als je ergens een hapje gaat eten of iets afrekent bij de supermarkt en iemand zegt goedendag mevrouw/meneer. Of juist als mensen twijfelen over je genderidentiteit en vragen hoe ze jou kunnen aanspreken.
  3. In een kledingwinkel rondkijken, en voor het eerst de kleding aantrekken die je al zo lang wilde dragen en dan in de spiegel kijken en zien dat het klopt. Of naar de kapper gaan en het kapsel laten knippen dat je echt wilt.
  4. Op je paspoort, id, rijbewijs de passende genderaanduiding zien staan.
  5. Merken dat je genderdysforie afneemt wanneer je de effecten van hormonen opmerkt of een operatie hebt gehad. De vrijheid die je voelt nu jij jezelf meer herkent in je eigen lichaam en de dagelijkse dingen die je met meer gemak doet en waar jij je vrijer in beweegt.
  6. Jezelf gerepresenteerd zien in de media of herkenning vinden in contact met personen die dezelfde ervaringen hebben als jij.

Tips! – het vasthouden van euforie

Jezelf herinneren aan de positieve gevoelens die jij had toen jij gendereuforie ervaarde kunnen je helpen en steunen. Leg deze momenten vast (bijvoorbeeld door ze op te schrijven of te fotograferen) en erover te vertellen, met iemand te delen. Het kan ook helpen om zelf de momenten van gendereuforie op te zoeken en te lezen over de gendereuforische momenten van anderen.

 

Vraag: Over welke trans gerelateerde ervaringen zou jij meer willen horen? Laat het hieronder weten!

Het antwoord op de quizvraag van vorige maand (komen genderexpressie en genderidentiteit altijd overeen?) is nee, niet altijd. Je kan je bijvoorbeeld identificeren als man en je feminien uitdrukken.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Ik vind artikelen rond om gender en identiteit erg interessant. Het is interessant hoe mensen tot een bepaald identiteit komen vind ik. Ik identificeer me als genderfluid, waarbij ik over het algemeen iets tussen vrouw en non binair ben. Soms iets meer vrouw, soms iets meer richting non binair of man. Das soms best wel lastig, en vind het dan ook interessant om te lezen hoe andere hier mee om gaan

Reputatie 5
Badge +6

hoi,

ik zou wel meer over de struggles willen horen van trans mensen. denk maar aan familie die je bijvoorbeeld niet accepteert, dysphoria, uit de kast komen en meer

Reputatie 1
Badge

Hey @Mace zelf ervaar ik zulke dingen.

Zoals niet worden geaccepteerd mijn vader denkt namelijk dat het gewoon een gevoel is dat weg gaat.
En dysphoria is bij mij continu het nadenken hoe mijn leven als vrouw zo veel beter had geweest en continu mezelf in beelden als een vrouw in alle situaties die gebeuren.

 

Reputatie 5
Badge +6

Hey @Mace zelf ervaar ik zulke dingen.

Zoals niet worden geaccepteerd mijn vader denkt namelijk dat het gewoon een gevoel is dat weg gaat.
En dysphoria is bij mij continu het nadenken hoe mijn leven als vrouw zo veel beter had geweest en continu mezelf in beelden als een vrouw in alle situaties die gebeuren.

 

Wat vervelend. Ja ik heb het zelf idd ook. Dan denken ze dat het een trend is

Reageer