Waarschijnlijk een beginnende midlifecrisis

  • 6 December 2022
  • 10 reacties
  • 213 × bekeken

Reputatie 7
Badge +11

Sinds een aantal dagen ben ik een jaartje ouder geworden en sinds dat ik ben verjaart begint de 'beruchte' midlifecrisis toch echt steeds meer boven mijn hoofd te hangen. Al helemaal nu ik recentelijk de vraag '’waar zie jij jezelf over 5 jaar?'’ over mij heen kreeg, wat mij nogal oncomfortabel maakte op dat moment.

Mensen van mijn leeftijd zijn, naar mijn mening, een stukje verder in het leven dan ik ben momenteel. Althans zo lijkt het. Sommige wonen al op zichzelf, anderen gaan veel uit met vrienden doen leuke dingen en zijn hierbij vrijwel ongehinderd door reisafstand, hebben werk of eventueel een eigen auto of doen aan rijles. Kortom zij zitten niet vast aan reisbeperkingen en dergelijke. Ze kunnen zowat gaan en staan waar ze willen. Dit alles maakt mij, toegegeven, ontzettend jaloers. Waarom, omdat deze dingen voor mij niet zo vanzelfsprekend zijn, laat staan '’makkelijk'’ te bereiken en dan heb ik het nog niet eens over de financiële kwestie.

Al zo vaak heb ik aan moeten horen '’het komt allemaal goed met jou'’ of '’jouw tijd komt nog'’ Maar ja, wanneer dan? Wanneer is het eindelijk mijn beurt? Het zijn dat soort opmerkingen waar ik gewoonweg echt moe van word. Al helemaal wanneer het vanuit iemand komt die niet weet vanuit welke richting ik mij omhoog heb moeten '’klauwen'’ om zo maar even te zeggen, zonder er mij al teveel over te vragen en/of ook echt te luisteren, wat ik niet zo leuk vind.

Als ik kijk naar mijn familie zijn zij echt veel verder in het leven dan dat ik ben en dan sta ik daar maar een beetje aan de zijlijn, wachten om mij te '’ontpoppen'’ en volledig te ontplooien tot ik een ons weeg. De enige die mij enigszins lijken te begrijpen zijn mijn vader en iemand anders die ongeveer hetzelfde heeft moeten meemaken als mij en het daarom ook niet mooier maken dan dat het is maar mij met beide voeten op de grond houden in plaats van het te sugarcoaten of te doen alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Want ik weet wel beter en zie het leven niet als '’maneschijn en rozenblaadjes op een zilveren dienblad'’ wat het in mijn geval nooit echt is geweest om heel eerlijk te zijn. Vandaar dat ik soms ook een beetje te hard van stapel lijk te lopen met wat ik allemaal wel niet wil en zeer waarschijnlijk ook veel te hoge eisen aan mijzelf stel omdat dat een beetje de '’norm'’ van de samenleving is. Daarnaast heb ik gewoon een ontzettend laag zelfbeeld/eigenwaarde en ben ik een gedreven ambitieus iemand dus dat heeft er ook een handje in.

Nu dat ik enkele maanden ben afgestudeerd en dus een dagje ouder ben heb ik bij mijzelf de laatste zo van '’Is studeren en diploma's hebben behaald echt het enige wat ik tot nu toe heb bereikt naast een heel klein stukje qua zelfstandigheid?'’ Terwijl ik goed weet dat ik trots op mijzelf mag zijn en dat wat ik heb gedaan toch echt noemenswaardig is zoals er tegen mij wordt gezegd en dat ik moet kijken wat er verder in het verschiet ligt. Maar op dit moment in mijn leven vind ik dat echt heel erg lastig.

Het verbaasd mij daarom ook niet dat ik gisteren maar liefst zeven(!) dagboekpagina's (lekker ouderwets) had vol gekalkt tot handkrampen aan toe nadat ik die vraag over mij heen had gekregen. Normaal doe ik niet zoveel aan dagboeken maar ik merk de laatste tijd toch echt dat ik hem er steeds vaker bij pak. Zoals al eerder tegen mij is gezegd is dat ik zoveel mogelijk uit het leven wil halen en dat dit mij is gegund maar dat het door omstandigheden ik gewoonweg '’stilsta'’ weer en dat frustreert mij enorm, kijkend naar hoeveel obstakels ik te verduren heb gekregen waar ik mij maar even doorheen heb moeten weten te slaan.


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Ik vindt het heel vervelend dat je, je zo voelt. en hoop dat je je snel beter gaat!

Badge

Ik versta dit helemaal. Ikzelf heb ook al heel wat hindernissen in mijn leven tegengekomen. Afstuderen is zeker een prestatie, ik ben er zelf niet in geslaagd na jaren proberen dus het is heus niet zo vanzelfsprekend.

Het is goed dat je het allemaal opschrijft, ik geloof dat het een vorm van bezinnen is en kan leiden tot inzichten waarmee je verder geraakt. Het zou je verbazen hoeveel oplossingen jezelf kan bedenken.

Heel vervelend je dit hebt moeten ervaren zo. Gefeliciteerd ook! Zelf zit ik half ook in zo'n situatie, niet helemaal vergelijkbaar, maar iets waarop het lijkt. Het beste is, denk ik althans, is dat je zo snel mogelijk actie probeert te nemen om jezelf naar omstandigheden beter te maken. Ik heb het met mijn psygoloog er ook over gehad en actie nemen gaat je er mee helpen. Want als je niet snel actie onderneemt, blijft het de hele tijd in je (achter)hoofd hangen en kan op een gegeven moment stress geven. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan.

Misschien is een tijdelijk bijbaantje nemen een optie, tot dat je werkt vindt waar je daad werkelijk voor hebt gestudeerd?

Reputatie 7
Badge +10

Zou je misschien kunnen omschrijven waar wij jou bij kunnen helpen? of wil je, je verhaal gewoon even kwijt?

Reputatie 3
Badge +2

Ten eerste vind ik het heel goed van je dat je dit zo opgeschreven hebt en mooi dat je dit deelt! Zoals Zender al omschrijft, kan het opschrijven van je gedachten en gevoelens zeer verhelderend werken.

En je mag ook zeker heel trots op jezelf zijn dat het je is gelukt om af te studeren! Dat lukt zeker niet iedereen. En anderen, waaronder ondergetekende, zijn er nog tot ver in hun 20e mee bezig (of zelfs nog daarna) om af te studeren.

Wel herken ik me deels in wat je beschrijft, dat het afronden van zo’n studie opeens ook niet meer waardevol aanvoelt aangezien je op andere levensgebieden voor je gevoel achterblijft bij anderen. Wat mij helpt, is ten eerste om het overzichtelijk te krijgen: met welke terreinen in je leven (vrienden, gezondheid, werk, relatie, financiën, mobiliteit, etc.) ben je ontevreden, wat is de situatie nu en wat wil je idealiter bereiken op dit gebied? Een aantal aspecten lees ik in je post al voorbijkomen. Het verleden verander je niet, maar belangrijk is om te kunnen accepteren hoe de dingen zijn gelopen (wat soms moeilijk kan zijn), want als je dit kunt accepteren heb je ook de ruimte om te bedenken welke stappen je nu kunt zetten naar het doel wat je voor ogen hebt, zonder daarbij direct te grote stappen te willen zetten die niet haalbaar zijn. En als je eenmaal stappen zet, hoe klein dan ook, probeer daar dan ook trots op te zijn. Denken dat je niet genoeg doet, kan er juist voor zorgen dat je verstart, wat dus contraproductief is.

Ik hoop dat dit helpt! Stuur gerust een PB als je hier behoefte aan hebt.

Reputatie 7
Badge +10

Wat fijn dat je zo uitgebreid reageert @Roy knap van je. Top! 😀

Reputatie 7
Badge +11

Zou je misschien kunnen omschrijven waar wij jou bij kunnen helpen? of wil je, je verhaal gewoon even kwijt?

Ik denk niet dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik wilde inderdaad mijn verhaal gewoon even kwijt.

Reputatie 7
Badge +11

Ik versta dit helemaal. Ikzelf heb ook al heel wat hindernissen in mijn leven tegengekomen. Afstuderen is zeker een prestatie, ik ben er zelf niet in geslaagd na jaren proberen dus het is heus niet zo vanzelfsprekend.

Het is goed dat je het allemaal opschrijft, ik geloof dat het een vorm van bezinnen is en kan leiden tot inzichten waarmee je verder geraakt. Het zou je verbazen hoeveel oplossingen jezelf kan bedenken.

Het is inderdaad allemaal niet zo vanzelfsprekend zoals het soms lijkt, daar ben ik het mee eens @Zender. Tegenwoordig ben ik ook begonnen aan een dagboek weer en kom ik zoals je al zegt nu zelf met veel meer oplossingen dan jobcoaches die mij horen te helpen maar naar mijn mening mij zo nu en dan eerder lijken tegen te werken. Daarnaast ben ik een doorzetter en kan ik ontzettend hard en fel van mij afbijten als dat nodig is. Ook een reden waarom ik van nature niet zo snel uit mijzelf hulp zal gaan vragen. Een aantal maanden geleden was dit voor mij lastig maar ik heb mij inmiddels herpakt en luister eerder naar mijzelf en de mensen dicht bij mij dan dat ik naar jobcoaches luister die geen weet hebben van wat ik allemaal wel niet voor mijn kiezen heb gehad en dus nogal droge, soms naar mijn mening echt ongelofelijk apathische en onnodige adviezen geven die eigenlijk helemaal niet goed aansluiten bij mij en wat ik uit het leven wil proberen te halen.

Reputatie 2
Badge +2

Erg herkenbaar! 
 

Het enige succes voor vrijheid die ik heb geboekt is een scooterrijbewijs. Maar daar kom je ook niet altijd even ver mee. 

Reputatie 1
Badge

Hoi meid! We hadden al is eerder contact gehad maar door examens was ik helemaal ofline de laatste weken. 

Ook hier is je situatie zo herkenbaar voor mij. Je bent dus niet de enigste. Stuur je mij een berichtje als je wilt kletsen? 😊💖🤗