PTSS

  • 27 January 2022
  • 5 reacties
  • 157 × bekeken

Reputatie 1
Badge

Hey mensen,
Zoals jullie aan de titel kunnen zien wil ik even wat kwijt over PTSS en wat algemeens vragen.
Ik stel deze vraag ook hier omdat het toch wel een gevoelig onderwerp is voor mij zelf en misschien ook andere mensen van de community.

Ik heb zelf last van PTSS althans dat denk ik. Na mijn tijd bij defensie heb ik veel gezien en mee gemaakt en weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan en hoe ik mensen er bij kan betrekken en dan kan je wel zeggen van vertel het gewoon maar helaas is dat voor mij niet zo makkelijk. Ik ben altijd op me zelf geweest en altijd alles zelf gedaan en hulp vragen staat daarom niet op nummer 1 in mijn To-do list. Ik ben constant hyper alert en kan weinig hebben maar om mijn vrienden of familie hier mee lastig te vallen vind ook zo wat daarnaast weet ik me geen houding aan te nemen tegen over andere op bepaalde momenten of heb ik het idee dat er in een keer veel gevaar is en dat ik weg moet maar dat blijkt achteraf niet. En als je zo iets dan moet vertellen schaam je je toch wel ook al is dit tegen familie of vrienden ze zullen toch een oordeel gaan hebben en denken dat ik gek ben. Dus ik denk ik probeer het hier eens bij mensen die me niet kennen en waarschijnlijk erg neutraal staan hier in. 

Wat vinden jullie van PTSS en hou zou je er zelf mee omgaan? En heb je misschien tips voor mij?


Groetjes Eivor.


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

5 reacties

Reputatie 6
Badge +11

Hey Eivor, 

 

Ik lees je berichtje over dat je werkzaam bent geweest bij de landmacht diep respect daarvoor,

 

om even op je vraag terug te komen heb je de diagnose ptss? Er zijn namelijk heel veel dingen die er op kunnen lijken wat geen ptss is. 
 

juist bij ptss is het heel belangrijk om hulp te zoeken professionele hulp en te praten over die dingen die je mee gemaakt hebt, mocht je bij een psycholoog  komen en die stelt vast dat je ptss hebt kan je een emdr therapie aanvragen in het begin is dit heel zwaar maar je zou merken als je eenmaal in dit traject zit dat de scherpe randjes van je trauma een beetje er af gaan.

 

 

Als iemand een heftige gebeurtenis mee maakt moeten de hersenen dit verwerken bij ptss zit er een storing in het verwerkenings proces  waardoor je iets niet helemaal goed verwerkt. 
 

een emdr sessie gaat terug in het moment in je gedachten  en dan proberen ze doormiddel van lampjes of andere methoden je af te leiden  en dit zou helpen bij de verwerking 

 

Bij defensie geld een beetje een harde botte cultuur waar niet graag over gevoelens gesproken word  en noemen ze dat kwetsbaarheid maar het is juist ijzer sterk als je deze gevoelens durft te uiten en het zou jou en  je omgeving helpen 

 

 

 

 

Reputatie 1
Badge

Dankjewel voor deze informatie! Zal zeker verder gaan hiermee. En zoals je zegt defensie interesseert het weinig tot niks hoe het mentaal gaat met hun medewerkers en doen hier niks aan. Zodra je dienst uit gaat krijg je n lintje en hoor je Dr nooit meer wat van helaas. 

Reputatie 6
Badge +11

Dankjewel voor deze informatie! Zal zeker verder gaan hiermee. En zoals je zegt defensie interesseert het weinig tot niks hoe het mentaal gaat met hun medewerkers en doen hier niks aan. Zodra je dienst uit gaat krijg je n lintje en hoor je Dr nooit meer wat van helaas. 

 Ben in niet geheel met je eens. Zelf werk ik veel op Schiphol en   Daar is iemand van de marechaussee een ovd die heeft echt wel goede begeleiding gekregen 

Reputatie 1
Badge

Dankjewel voor deze informatie! Zal zeker verder gaan hiermee. En zoals je zegt defensie interesseert het weinig tot niks hoe het mentaal gaat met hun medewerkers en doen hier niks aan. Zodra je dienst uit gaat krijg je n lintje en hoor je Dr nooit meer wat van helaas. 

 Ben in niet geheel met je eens. Zelf werk ik veel op Schiphol en   Daar is iemand van de marechaussee een ovd die heeft echt wel goede begeleiding gekregen 

Dan heeft de beste man/vrouw geluk gehad. En wat betreft die dingen, waarschijnlijk word dat geregeld door de KMAR zelf of iets in die geest. Ik weet ook niet hoe dat zit verder en ik ga me daar niet in verdiepen wat betreft defensie.

Reputatie 6
Badge +11

Dankjewel voor deze informatie! Zal zeker verder gaan hiermee. En zoals je zegt defensie interesseert het weinig tot niks hoe het mentaal gaat met hun medewerkers en doen hier niks aan. Zodra je dienst uit gaat krijg je n lintje en hoor je Dr nooit meer wat van helaas. 

 Ben in niet geheel met je eens. Zelf werk ik veel op Schiphol en   Daar is iemand van de marechaussee een ovd die heeft echt wel goede begeleiding gekregen 

Dan heeft de beste man/vrouw geluk gehad. En wat betreft die dingen, waarschijnlijk word dat geregeld door de KMAR zelf of iets in die geest. Ik weet ook niet hoe dat zit verder en ik ga me daar niet in verdiepen wat betreft defensie.

Slechte ervaringen gehad bij defensie? 
 

hoef niet alles in detail te weten maar  wil daar ook gaan solliciteren