Alles draait om geld

  • 4 May 2022
  • 5 reacties
  • 189 × bekeken

Reputatie 2
Badge +1

Heee ik wil even iets delen, 

Iedere dag is bij mij thuis mijn broer een onderwerp van gesprek. Hij werkt namelijk deze meivakantie ontzettend veel, twee baantjes zelfs. Dit wordt aan alle kanten toegejuicht en hij schept er trots over op. Opmerkingen als “hoeveel heb je inmiddels al verdiend?” en “Straks ga je twee portemonnees nodig hebben voor al het geld” komen vaak voorbij. En voor hem is zijn wereld ook alleen maar geld verdienen. Hij maakt opmerkingen naar mij als “jij hebt echt niets te doen in je leven” en “je verveelt je zeker de hele dag” 

 

Deels is dat laatste ook waar. Ik heb (buiten dat ik soms oppas) geen baantje en doe niet super vaak dingen met vrienden deze vakantie. Vooral angst speelt daarin een grote rol. Ik ben doodsbang voor nieuwe (werk)omgevingen en daarom ga ik dit snel uit de weg. Ik probeer om in stapjes verder te komen, maar als ik me dan vergelijk met mijn broer die zo zelfverzekerd is en zo aan baantjes komt, voel ik me onzeker en klein. Ik heb er moeite mee dat het in deze samenleving zoveel om geld en status gaat. Heeft iemand tips hoe ik hiermee om kan gaan?


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

5 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Heey Lena! 

 

Angst kan veel met je doen. Zelf heb ik ook een ervaring met angst waar ik nog steeds wel last van heb.

 

Helaas is geld wel een noodzakelijke middel om te hebben. En daarvoor heb je werk nodig. Het mooiste is natuurlijk als je ook werk hebt wat je ook echt leuk vind om te doen. Zoals je oppasbaantje! Persoonlijk geef ik zelf niet veel om status. Het gaat erom hoe een mens is, niet wat een mens heeft qua bezittingen. 

 

Mijn tip voor jou zal zijn, kijk naar wat je wel kan en laat dat een basis zijn waar je altijd op kan terug vallen. Probeer later door nieuwe dingen uit te proberen je basis steeds een stukje te verleggen. Mocht het een keer niet lukken kan je altijd terug vallen op de dingen die wel voor jou comfortabel zijn. En geef het vooral de tijd. Laat je vooral niet gek maken door anderen met opmerkingen zoals je zelf in je bericht beschreef.

Badge

Hoi Lena, 

Wat een super post is dit zeg! Toen ik het las voelde ik je verdriet, misschien omdat ik mezelf in je post herken. 
Geld speelt helaas (mijn gedachten) een grote rol in het leven van een mens. Maar vergeet niet dat het iets is wat de mens zelf bedacht heeft.. Het heeft niks te maken met wie jij bent of waarom jij dit mooie leven heb gekregen.. Er zijn echt belangrijkere dingen dan geld, zoals een voldaan en gelukkig leven. En al na deze ene post gun ik je dit van harte 😁😊

Mick 

Reputatie 1
Badge

Hey Lena, Dat is vervelend om te horen. Weten je ouders er ook van dat je last heb van je angst en hoe je tegen aan kijk tegen dit onderwerp. 

Ik denk dat ook helpt om er over te praten en anders voor professionele hulp. 

Maar ik begin ook het idee te krijgen maar hopelijk heb ik het mis maar volgens mij hebben ze meer aandacht voor jouw broer en minder voor jouw. 

Geld maakt niet altijd gelukkig.

Je kunt me altijd een privé bericht sturen.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor jullie lieve reacties, het helpt me ontzettend! Ik leer steeds meer om hulp te vragen en daar helpen jullie ook bij. Dankjewel!

Reputatie 5
Badge +6

Geld, status, gezondheid. 

Slechts vergankelijke materie.

Onthoud dat altijd.

Ontplooi jezelf en ieder om je heen om je juist te richten op het Goede het Ware en het Schone. De drie idealen die boven alle vergankelijkheid uitstijgen. Het brengt misschien niet altijd veel in het laatje of brengt je geen miljoenen fans, maar het verklaart en versterkt de levenservaring meer dan dat het een kwel daarop is.

Aletheia, Gelassenheit en Romantiek.