Wat voor boeken lezen jullie?

  • 8 January 2024
  • 17 reacties
  • 207 × bekeken

Reputatie 4
Badge +4

Wat voor type boeken lezen jullie? Wat voor boeken zouden jullie daarin aanraden?

 

Ikzelf lees bijvoorbeeld de 7 zussen, ik heb de Harry Potter reeks helemaal al gelezen.

Ik ben benieuwd naar jullie interesses 😊


17 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik lees de volgende type boeken;

Dark Fantasy (+ voornamelijk gore/bloed, is niet erg als er een beetje romantiek in voorkomt, als het maar niet té zoetsappig en onrealistisch wordt)

Alternative/Urban Fantasy 

High Fantasy 

Historische Fantasy 

Heroïsche Fantasy

Sci-Fi

Bovennatuurlijk

Mythologie (vooral Noorse, Indonesische. Al wordt die laatste nauwelijks behandeld wat ik ontzettende zonde vind)

Dungeons & Dragons-achtige/gebaseerde boeken (vooral van Critical Role's Vox Machina & Mighty Nein)

Manga (The Legend Of Zelda, Black Butler, etc.)

Graphic Novels (Neil Gaiman's The Sandman, The Witcher Ommibus, The Mighty Nein; Mollymauk Tealeaf)

 

Weet niet of mijn smaak nogal overeenkomt met die van jou, maar misschien dat er hieronder wat tussen staat.

Dit zijn enkele van de vele boeken die ik zoal heb gelezen of aan het lezen ben / eventuele aanraders;

 

Reckless/Mirrorworld van Cornelia Funke (14 september 2010 - heden), reeks bestaat uit 5 boeken. 

Dit wordt aangeduid onder jeugdboeken door uitgevers, wat totale onzin is want het is meer een (dark) fantasy reeks wat volgens de schrijfster toch écht door het overgrote deel (jong)volwassenen wordt gelezen vanwege de thema's. 

De reeks gaat over twee broers, Jacob Reckless en Will Reckless. Jacob is de oudste, Will de jongste, beiden zijn vernoemd naar de Gebroeders Grimm. In het eerste deel vindt Jacob op een dag een spiegel met duister glas en een zilveren omlijsting dat elk moment tot leven lijkt te komen in de oude, verlaten studeerkamer van zijn vader. Hier gaat hij als twaalfjarig jochie stiekem naar binnen en door de spiegel heen. Aan de andere kant bevindt zich een achttien, vroeg negentien eeuwse wereld, parallel aan de onze en bewoond door levende sprookjes, mythen, legenden. Jacob wordt de leerling van een oude schatjager en verdwijnt steeds vaker door de spiegel. Één nacht is Jacob niet al te voorzichtig en loopt Will, wakker geworden van een nachtmerrie, achter hem aan en volgt hem door de spiegel, waar hij over een aantal jaar vervloekt raakt en zijn mensenhuid veranderd in steen. Twaalf jaar later probeert Jacob een oplossing te vinden voor de krachtige vloek, die Will steeds sneller te grazen neemt.

De boeken die ik hiervan heb gelezen zijn;

Reckless 1: The Petrified Flesh (Engelse vertaling, 2016 herschreven hardcover editie) + Achter De Spiegel (Nederlandse vertaling, tweedehands, originele 2010 editie, zoals mijn moeder ooit uit een bibliotheek voor mij heeft geleend)

Reckless 2: Living Shadows (Engelse vertaling, 2016 herschreven hardcover editie) + Levende Schaduwen (Nederlandse vertaling, paperback van 6 september uit 2012)

Reckless 3: The Golden Yarn (Engelse vertaling, 2015 hardcover editie) + Het Gouden Garen (Nederlandse vertaling, paperback van )

Reckless 4: The Silver Tracks (Engelse vertaling, 2021 hardcover editie, is inmiddels al 3 jaar oud), Nederlandse vertaling ervan is nog niet uit. Naar het allerlaatste deel, deel 5 kijk ik reikhalzend uit.

 

De Hekser Saga (Nederlandse vertaling van The Witcher Saga, 1993-2013) van de Poolse schrijver Andrzej Sapkowski, bestaande uit 8 delen. Ikzelf heb er 7 en mis nog deel 7: De Vrouwe van het Meer.

Deze reeks gaat over een genetisch gemuteerde monsterjager genaamd Geralt Van Rivia met bovennatuurlijke krachten die zijn menselijkheid zo goed als heeft opgegeven doormiddel van training en "de beproeving van de grassen" om zo op die manier op monsters te kunnen jagen. Het gaat over de avonturen van Geralt van Rivia, zijn metgezel Ranonkel, de tovenares Yennefer en Ciri, die voorkomt in een profetie en op de hielen wordt gezeten door kwaadaardige op paarden rijdende geesten vanuit een andere sfeer buiten het Continent waar ze zich allemaal bevinden.

Geralt dood monsters met een zilveren zwaard en drankjes, zijn Heksergaven, in ruil voor muntstukken. Dit soms ook het geval met mensen, waarvoor hij uitsluitend een stalen zwaard gebruikt. 

Hij moet gedurende dit alles koninkrijken te vriend houden, zich buiten oorlogen houden en Ciri van dit, samen met al het bovennatuurlijke, beschermen. 

 

Boeken uit deze saga die ik heb gelezen:

The Witcher (de Hekser) 1 (korte verhalenbundel) : De Laatste Wens

The Witcher (de Hekser) 2 (korte verhalenbundel) : Het Zwaard Der Voorziening.

Ik ben nu bezig in The Witcher (de Hekser) 3 ( "eerste" boek) : Het Bloed Van De Elfen.

 

Good Omens (originele Engelse boek), Hoge Omens (Nederlandse vertaling) van Neil Gaiman & de late Terry Pratchett

Dit gaat over de (grappige, satirische) ondergang van de wereld (of een soort van parodie van "The Omen" ), beginnend met een appel en het Hof Van Eden.

Door het toedoen van de Slang (Crawly) die Eva en Adam aanzet tot het eten van de appel worden Adam en Eva uit het Hof van Eden geschopt. De Engel Azirafaal (of in het Engels, Aziraphale) geeft ze een vlammend zwaard mee om zo te kunnen overleven buiten het hof. Hierbij twijfelt hij enorm of hij wel het juiste heeft gedaan. De (gigantische) slang kronkelt naar boven, de muur op en veranderd in een demoon, grapt erover dat Azirafaal het zwaard heeft weggegeven wanneer hij dit toegeeft en even later gaat het keihard regenen. Verre sprong vooruit in de tijd en Crawly heeft zijn naam veranderd naar Crowley, rijdt (veel té hard) in een zwarte Bentley waarvan elk nummer veranderd in The Best Of Queen wanneer het té lang in de radio zit waardoor hij daar geforceerd naar moet luisteren élke keer weer. Azirafaal is een boekverkoper van antieke boeken, die nooit ook maar één boek heeft verkocht. Hij geniet van klassieke muziek, sushi, boeken, goocheltrucs. Samen met Crowley moeten hij, ondanks dat ze onder tegenstrijdige kanten vallen, de Antichrist en het einde van de wereld tegenhouden, maar dit gaat natuurlijk helemaal mis en ze moeten deze fouten rechtzetten, of de wereld vergaat. Ze worden hierin bijgestaan door een heksenjagerafstammeling,  de afstammeling van een heks, een boek vol voorspellingen, etc.

Voordat ze dit doen maken ze nog van alles mee; de Grote Vloed met de ark van Noach waarbij hij een eenhoorn uit het eenhoornpaar verliest, deze neemt de benen, het oude Griekenland, Shakespeare die beroemd wordt, de achttien, vroeg negentiende eeuw, de Franse Revolutie.

Je hebt hier overigens ook een serie adaptatie van op Amazon. Seizoen een volgt het boek vrij nauw, seizoen twee is een overbrugging naar het aankomende seizoen drie, dat gebaseerd gaat worden op het helaas onafgemaakte, nooit uitgebrachte vervolgboek op Good Omens/Hoge Omens. 

 

Vampyria 1; Hof Van Schaduw (Nederlandse vertaling van 6 juni 2023, deel 1 van de oorspronkelijk Franstalige Vampyria trilogie van Victor Dixen. Hiervan heb ik de gelimiteerde hardcover editie met zwarte sprayed edges met goud/geel motief en letters die samen Vampyria spellen, titel en het gezicht/victoriaanse deurklopper zijn ook goud van kleur). Dit ben ik momenteel onder andere aan het lezen. 

 

Denk, The Twilight Saga in combinatie met Bram Stoker's Dracula, de zeventiende eeuw en Versailles als inspiratie, maar dan een heel stuk grimmiger. De vampieren hebben totaal geen fonkelende huid zoals Edward Cullen.

Deze trilogie gaat over de Zonnekoning die zijn menselijkheid verruilt voor onsterfelijkheid wanneer hij op zijn sterfbed ligt en zichzelf tot een vampierenkoning maakt. Enkele uitverkorenen van zijn hof maakt hij tot vampieren en geeft ze daarmee een hoge status. De overlevende mensen belandden onderaan de voedselketen. Ze mogen niet buiten zijn na zonsondergang of het komt ze duur te staan en ze moeten elke maand bloed afstaan om zowel de Schaduwkoning, de eerdere Zonnekoning en zijn vampierenhof te voeden. Als ze ook maar een vampierenregel overtreden dan wordt hun overlevingskans nihil. Op een dag wordt de familie van de vrouwelijke hoofdpersoon Jeanne vermoordt, omdat ze een rebelse actie zijn gestart tegen hun koning. Jeanne is de enige die dit overleefd en is dan ook uit op wraak. Ze doet zich voor als edele vrouw en infiltreert het hof en paleis van Versailles, hopend om zo dichtbij mogelijk bij de koning te komen en deze uit te schakelen, terwijl het gevaar constant op de loer ligt.

Reputatie 4
Badge +4

@The Ineffable Bookworm Thanks voor je reactie.

Jouw boeken liggen inderdaad een beetje ver uit mijn genre boeken (maakt mij niet uit natuurlijk :) ), de witcher serie ken ik van mijn vriend (mist alleen boek 5, verder heeft hij dus alles).

Verder klinken de boeken wel interessant! Zal zeker eens een kijkje nemen :)

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb ook de zeven zussen gelezen en ben nu bezig met alle andere boeken van Lucinda Riley. Ik heb de vlinderkamer, orchideeën tuin, de zilverboom en de liefdesbrief gehad. Momenteel ben ik bezig met de geheimen van de kostschool, ook door Lucinda Riley. Haar boeken vind ik heel fijn om te lezen. Ik weet nog niet wat ik hierna ga lezen. Ooit wil ik nog wel het verstoorde mierennest lezen maar dat is in oud Nederlands dus daar moet ik echt de rust voor hebben.

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben verslaafd aan de ACOTAR serie:) Ook boeken als Juniper & Thorn, dus een beetje psychologische gothic fantasy vind ik heel gaaf. Momenteel ben ik bezig met Het Achtste Leven (voor Brilka). Dat is weer iets heel anders. Een boek van 1200 pagina's waarin je het verhaal van een Georgische familie meekrijgt door de 20e eeuw heen en daarmee ook de geschiedenis van dat land. Heel mooi en interessant, maar soms wel heftig. Ik ben al op de helft, haha!

Reputatie 4
Badge +4

@DansendeWandelaar Heb je het Italiaanse meisje en het meisje op de rots van Lucinda al gelezen? Zijn ook aanraders!

 

Snap wel dat je voor oud Nederlands inderdaad de rust moet hebben haha!

Je mag me anders ook gerust een prive berichtje sturen!

Reputatie 4
Badge +4

@Sanno Klinkt ook interessant! Ben benieuwd!

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben zelf net begonnen met het lezen van The 100 serie! Ik heb de show al helemaal gezien maar kon het einde niet uitstaan vandaar dat ik nu de boeken ga lezen! hahaha

Reputatie 5
Badge +5

Ik ben net vandaag begonnen met de Sherlock Holmes reeks. Ik ben gek op Fantasy boeken pf crime boeken

Reputatie 4
Badge +4

@Jade Ayla Heb the 100 nooit gezien, zijn de boeken goed?

Reputatie 4
Badge +5

Ik ben verslaafd aan de ACOTAR serie:) Ook boeken als Juniper & Thorn, dus een beetje psychologische gothic fantasy vind ik heel gaaf. Momenteel ben ik bezig met Het Achtste Leven (voor Brilka). Dat is weer iets heel anders. Een boek van 1200 pagina's waarin je het verhaal van een Georgische familie meekrijgt door de 20e eeuw heen en daarmee ook de geschiedenis van dat land. Heel mooi en interessant, maar soms wel heftig. Ik ben al op de helft, haha!

Ik heb het achtste leven wel eens zien liggen ja, ziet er heel fascinerend uit!

hihi

ik lees heel veel manga’s ik ben op dit moment nogsteeds bezig met de serie one piece en jujutsu kaisen. maar ik vind theorie over muziek ook hele interessante boeken. het boek knock out van Joop Gottmers vind ik ook echt een aanraden als je van spanning hou omdat het ook een waar gebeurd verhaal is.

groetjes

Reputatie 6
Badge +7

Ben zelf niet echt de beste lezer, maar heb laatst Toxic van Mel Wallis de Vries uitgelezen en begonnen aan een ander boek van haar genaamd Exit. De verhalen die ze schrijft zijn spannend, maar daardoor juist leuk om door te blijven gaan met lezen

Badge

Ik lees heel veel fantasy boeken. Maar de laatste tijd ben ik helemaal van de Wuxia/Xainxia boeken. Dat is een soort oosterse fantasy.

Reputatie 1
Badge +2

Ik lees vooral veel fantasy boeken, manga en light novels. Ook vind ik het leuk om af en toe boeken te lezen van schrijvers zoals edgar allen poe en alexandre dumas

Reputatie 4
Badge +5

Ik lees vooral veel fantasy boeken, manga en light novels. Ook vind ik het leuk om af en toe boeken te lezen van schrijvers zoals edgar allen poe en alexandre dumas

Oh tof! Wat kan je aanraden aan Poe om in te stappen? Hij staat al een tijdje op mijn lijstje van auteurs maar ik ben er nog nooit aan toegekomen

Reputatie 1
Badge +2

Ik lees vooral veel fantasy boeken, manga en light novels. Ook vind ik het leuk om af en toe boeken te lezen van schrijvers zoals edgar allen poe en alexandre dumas

Oh tof! Wat kan je aanraden aan Poe om in te stappen? Hij staat al een tijdje op mijn lijstje van auteurs maar ik ben er nog nooit aan toegekomen

Ik heb niet echt iets. Ik ben aan poe begonnen toen ik het boek penny dreadfuls had gekocht.

Reputatie 2
Badge +3

Ik hou erg van thrillers, graphic novels en klassieke literatuur!! Mijn favoriete boek op dit moment is denk ik Push van Sapphire, zo’n ontroerend verhaal heb echt zitten janken :,) Ga morgen aan Hex beginnen, dus erg benieuwd!!

Reageer