Het is weer zover! De tweede JoinUs leesclub verkiezingen!

  • 5 August 2022
  • 4 reacties
  • 298 × bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Deze leesclub is mede mogelijk gemaakt door Elle

Welkom allemaal, bij de volgende leesclubverkiezingen! Na het succes (?) van onze vorige leesclub ga ik mijn vingers er nogmaals aan branden om jullie een gezellige, informatieve en vooral verlichtende leesclub aan te bieden. De nieuwe verkiezingen zijn wat anders dan de vorige keer, ditmaal is er geen thema, toch blijft onze focus op meer literair hoogstaande boeken. Ook heb ik ervoor gekozen om minder boeken verkiesbaar te stellen zodat het makkelijker kiezen is. Nu is het alleen voor mij moeilijk kiezen wat ik er tussen moet zetten dus als je mij om een boek hebt gevraagd en hij staat er niet tussen maak je geen zorgen hij kan zeker een volgende keer ertussen staan. 

Peilingen worden gesloten na 10 stemmen. Datum voor de boekbespreking is om nog over te onderhandelen

Keuze 1: De ondergrondse notities (Fjodor Dostojevski)
De zilveren medaille van de vorige verkiezingen, dit korte maar meesterlijke werk van de Russische meester is onvergetelijk. De memoires van een bittere cynische en narcistische kluizenaar worden gemengd met humor, maatschappijkritiek en filosofie. Het is het beste opstappunt om met Dostojevski te beginnen en is een van mijn favoriete romans.
 

Keuze 2: De val (Albert Camus)

Een korte roman van de wereldberoemde Franse existentialistische filosoof Camus. Het boek bestaat uit een introspectieve monoloog van het hoofdkarakter over zijn eigen identiteit nadat de man een zelfmoord ziet gebeuren en niet ingrijpt begint de existentiële twijfel bij hem in te zakken. Dit enorm interpretatieve werk zal zeker veel discussie baren bij de bespreking. Dit boek word je aangeraden door Elle, ik heb het zelf nooit gelezen dus als je het niks vond geef haar dan de schuld ;-)

 Keuze 3: Het Gouden paviljoen (Yukio Mishima)

Een ontroerende, intelligente en beeldschone psychologische roman van Japans grootste romanticus. 
Een stotterende buitenstaander begint zijn monnikopleiding in het eeuwenoude en beeldschone Gouden Paviljoen welk hij snel met een platonisch schoonheidsideaal verbind. Een hevig sociaalachtergesteld en obsessief karakter begint de aard van schoonheid te begrijpen en te verachten. Een van de meest filosofische boeken ooit geschreven, het Gouden Paviljoen daagt zijn lezers uit om alles wat ze geloofde over jeugd, traditie en schoonheid opnieuw te overwegen. 
 

STEM HIER OP HET BOEK DAT JIJ WIL BESPREKEN: https://strawpoll.com/polls/GPgV31Jo8Za

 

Ik ben erg enthousiast! Laten we deze keer nog leuker maken! Houd de topic goed in de gaten en ik zie jullie snel!


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

4 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Hey, zullen we vast een datum afspreken voor de volgende leesclub?

https://datumprikker.nl/pax6cbcrvr4gtrmh

 

@Elle@Hässlich@Floris@Ishwar 

Reputatie 5
Badge +6

We hebben een winnaar! De val van Albert Camus! Alweer een enorm kort boek (96 pagina’s) almachtig volgens mij kiezen jullie ze er op uit! Ik ga kijken of ik het in een grotere collectie Camus kan vinden, heb ik wat meer waard voor mijn geld namelijk. En ik verwacht dat ik hem wel binnen een week hier heb. Ik weet niet hoe vlug jullie lezen maar ik stel voor dat, zodra we hem allemaal hebben, we er 2 weken de tijd voor nemen, dat kan iedereen wel. Alhoewel onze tekst van Kafka was korter… :-P

ik zie graag jullie reacties tegemoet

Helaas heb ik het de laatste tijd ontzettend druk met andere dingen maar ik vind het tof dat de leesclub zo wordt voortgezet…

@Hässlich je bent goed bezig! Topper! 👍👌

@Elle en @Koolvis natuurlijk ook niet te vergeten👌👌 ! 

Reputatie 6
Badge +9

Iedereen die de datumprikker heeft ingevuld kan op 18, 19 en 20 oktober. Zullen we woensdag de 19e doen?