Hoe contacten te onderhouden

  • 2 January 2022
  • 12 reacties
  • 302 × bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Zoals al aangegeven in het onderwerp van dit topic: "Hoe contacten te onderhouden" dit is tevens de vraag / gespreksmogelijkheid.

Als ik naar mijzelf kijk ervaar ik dat ik het lastig vind om contacten "goed" te onderhouden.
Wat mij dan bezig houdt is dat ik het moeilijk vind om tussen de regels door te lezen en lastig kan inschatten wanneer iemand wel of juist niet op een gesprek zit te wachten.
Lichaamstaal aflezen gaat mij behoorlijk slecht af.

Dus tips hiervoor zouden fijn zijn.

Zijn er meer van jullie dit dit ook zo ervaren of zijn het juist hele andere dingen waar jullie tegen aan lopen?
 

Als er nog verduidelijking nodig is dan hoor ik het graag.


 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

12 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben best wel benieuwd wat anderen hier op te zeggen hebben, ik ben hier namelijk ook niet goed in.

@MuziekFreak @henkdb4 , 

 

Het is inderdaad altijd lastig om contact te onderhouden. Toevallig heb ik hier zelf ook enorm mee lopen worstelen, want je kan nooit aflezen wanneer iemand nou wel of niet praten of iets wilt doen. 

Ik heb zeker tips voor jullie, ook hele simpele.

 

Eigenlijk verklapte ik het al want je kan dus eigenlijk online of fysiek nooit echt aflezen of iemand iets wilt. Je ziet vaak wel emoties maar dat kan van alles betekenen en vandaan komen.

 

Tip 1. Gewoon doen en niet teveel nadenken. Heb je iemand ze lichaams taal wel nodig? Of uberhaupt reden nodig om contact te onderhouden. Nee gelukkig heb je dat niet nodig. Maak jezelf daarover niet druk en start gewoon gesprek. 

 

Tip 2. Enkele houdingen/weetje waaraan je kan merken dat iemand iets niet wilt of geen tijd hebt. 

Online:

1. Kortaf reageren

2. Laat antwoorden.

3. De partner stelt geen vragen terug, of vorm van interactie.

4. De partner negeert je.

5. Ze typen met heel veel typ fouten (vaak omdat ze haast hebben of ergens mee bezig zijn)

 

Real life:

1. Kortaf antwoorden 

2. Partner doet alsof hij je niet verstaat heletijd.

3. Iemand loopt weg.

4. Heletijd weg kijken 

5. Iemand kijkt heel erg intimiderend naar je (lang starend met serieuze blik) 

6. Iemand maakt flauwe neerbuigende grapjes (ze proberen je weg te jagen) 

7. Iemand zet het gesprek niet voort. (Dus stel je zit in gesprek, maar het komt alleen op jou (op wat jij zegt) heeft iemand vaak ook geen behoefte of zin erin.

 

Tip 3: Regelmaat/leren contacteren

 

Om het te leren kan je voor jezelf soort regelmaat/soort agends creeren, en met jezelf de afspraak maken dat je om de zoveel tijd ff bericht stuurt (soms kan je het gewoon vergeten, dus kan uberhaupt handig zijn) zo blijf je jezelf eraan herinneren of aan te leren om contact te onderhouden.

Tip 4: Activiteit:

 behalve gesprekken voeren is het ook belangrijk om soms te bellen, of samen iets te doen (kan van alles zijn). Zo zorg je ook voor belans.

 

Ik hoop dat jullie beide hier wat aan konden hebben, het is niet zo dat alles miss 1 x lukt. Soms ligt het ook aan je partner zelf, waardoor je geen contact KAN onderhouden. 

Verder kan dit kwestie van tijd zijn en neem er ook de tijd voor!

Veel succes! Laat me weten of jullie hier iets aan hadden.

Reputatie 2
Badge +2

@LindaOfficial 

Hartelijk dank voor de tijd te nemen om al deze tips uit te werken.
Sommige dingen die je schrijft klinken ergens best wel logisch, alleen nooit echt zo bij stil gestaan.
Dus ik heb hier zeker wat aan.
Ga proberen het vaker toe te passen,  met name het stukje van het bijhouden van een soort van agenda om contacten een bericht te sturen.

@MuziekFreak wat goed om te horen en ook leuk dat je er wat aan heb gehad. Ik hoop dat t gaat lukken. 

 

Groetjes Linda 

Reputatie 3
Badge +2

Wauw dat je even je tips uitwerkt, @LindaOfficial thankyou!

Ik, als HSP, voel het ook op een of andere manier ook als iemand niet geïnteresseerd is in je, offline maar ook online. Of dan heb ik een gevoel dat er iets is en vaak wil ik dan de persoon niet opjagen met allemaal vragen zodat ik weet wat er aan de hand is. 

Zijn er misschien tips voor als je elke keer diegene bent die het contact moet onderhouden? Het houdt toch een keertje op of niet?

Reputatie 4
Badge +3

Bij mij is dit een beetje dubbel. Aan de ene kant lukt het mij wel oké om contacten te onderhouden (mag beter, merk dat het er vaak bij in schiet als ik het druk heb en we zo 2 maanden verder zijn), aan de andere kant heb ik ook zoiets van: een telefoon werkt 2 kanten op en als zij mij ook niet 'opzoeken'... 

Klinkt misschien heel negatief en zo bedoel ik het niet perse 😅 Maar ik merk soms dat ik de druk heel erg op mijzelf leg om iets te onderhouden, terwijl dit ook deels de verantwoordelijkheid is van een ander. Hiermee bedoel ik ook niet dat je niet je best moet doen, maar na een tijdje ligt de bal ook bij iemand anders

Reputatie 3
Badge +2

Bij mij is dit een beetje dubbel. Aan de ene kant lukt het mij wel oké om contacten te onderhouden (mag beter, merk dat het er vaak bij in schiet als ik het druk heb en we zo 2 maanden verder zijn), aan de andere kant heb ik ook zoiets van: een telefoon werkt 2 kanten op en als zij mij ook niet 'opzoeken'... 

Klinkt misschien heel negatief en zo bedoel ik het niet perse 😅 Maar ik merk soms dat ik de druk heel erg op mijzelf leg om iets te onderhouden, terwijl dit ook deels de verantwoordelijkheid is van een ander. Hiermee bedoel ik ook niet dat je niet je best moet doen, maar na een tijdje ligt de bal ook bij iemand anders

Je hebt het mooi omschreven. :blush: Hoe hard je je best kunt doen, het houdt ook ergens op. Inderdaad het moet van twee kanten komen

Reputatie 5
Badge +7

Dit vind ik zelf ook best wel lastig, online en offline. 

Ik ben vaak bang dat mensen mij niet leuk vinden en weet dan niet goed wat ik moet doen. Als ik überhaupt al contacten heb, want die heb ik helaas eigenlijk niet

@Te-amo  

Geen probleem.

Ook deze vragen liepen door me jaren wellis door me hoofd heen en met namen dit:

Wanneer heb je zelf genoeg gedaan? En wanneer kan je echt zeker weten dat je beter maar kan stoppen, zonder daarin een fout te willen maken omdat er voor je gevoel miss toch meer uit had willen halen. En wanneer is genoeg pas echt genoeg.

 

Het is heel lastig en ergens ook moeizaam. Want als ander niet mee werkt of al moeite hebt wegens welke reden dan ook met mede contact onderhouden, word het al gauw vermoeiend. 

 

Maar toch, ookal kan een ander er niks aan doen, Zijn er grenzen.  Het is pas genoeg als je alles eruit hebt gehaald, wat maar mogenlijk is maar het nog steeds niet werkt. Dat is 1 ding wat je moet onthouden. Wanneer dat precies is, lijkt mij een persoonlijk kwestie en beoordeling die voor iedereen anders is. Maar zodra jij ervan overtuigd bent dat je er echt alles heb uitgehaald wat je er maar van kon maken, maar het nog niet vanzelf gaat of uit ander komt. Heb je meestal  wel genoeg gedaan en is het ook genoeg. 

 

Anders ga je over je eigen grenzen voor ander en dat is zeker niet erg. Maar dat kan niet zo blijvend zijn en dat heeft er mee te maken dat je ook naar je gevoel moet luisteren en als iets TE word het niet oke is. contact moet ook van 2 kanten komen. Als je dat niet goed kan of  gebeurd kan dat ook voor andere struggles zorgen of persoonlijke problemen voor jezelf, hoeft niet altijd het geval te zijn maar daar wil je jezelf neem ik aan wel voor behoeden.  

Mijn tip is dan ook, hoe moeilijk het is en groot het verlangen ook is. De eer aan jezelf te houden en daarmee afstand te doen van het gene wat je niet verder brengt. Het is super teleurstellend als dit vaak het geval lijkt te zijn, maar dan hoeft het nog niet perse aan jou te liggen. Dus voel je ook zeker niet egoistisch als je gewoon naar je gevoel luisterd. En sta altijd open voor socials en al komt het nog niet. Dan heb je iedergeval je best gedaan. Maar dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan... i know. 

 

Maar moet je dan elke keer tegen paal aan lopen? Of wachten tot de emmer gaat overlopen. Er zullen vast contacten zijn of komen, die je tijd beter waard zijn. Zonder dat ik verkeerd bedoel naar de gene die jou keuze eventueel zou moeten acepteren. Soms is het dan gewoon beter! 

 

Ik hoop dat ik je hebt geholpen👍🤣

 

 

 

Badge

Hee MuziekFreak! Wat rot dat je moeite hebt met het onderhouden van contacten. Zoals je zelf zegt vind je het lastig om in te schatten wanneer iemand wel of niet op je zit te wachten, en ik denk dat een goede manier om daarachter te komen is om er gewoon voor te gaan. Ik snap dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan… misschien dat het zou helpen om het te bespreken met de persoon in kwestie, dat je het lastig vind om contacten te leggen en dat je het fijn zou vinden om daarvoor een beetje begrip te krijgen. Op die manier weet de ander ook waar hij/zij aan toe is en kan diegene je misschien een duwtje in de goede richting geven of zelf een keer het initiatief nemen. Communiceren is belangrijk in je omgang met anderen, aangeven hoe jij je voelt en wat je graag zou willen zien dat er zou gebeuren. Dat geldt natuurlijk voor beide partijen. Ik denk trouwens ook dat redelijk wat mensen altijd wel open staan voor een gesprek! 

 

Voor het aflezen van lichaamstaal denk ik persoonlijk niet dat ik je daar veel tips voor kan geven… als ik kijk naar mezelf is dat een beetje aanvoelen en opmerken hoe een ander zich gedraagt en praat. Maakt iemand veel oogcontact? Is de ander geïnteresseerd in mij, dus stelt hij/zij ook vragen aan mij? Is het gesprek dat we houden een beetje levendig of voelt het geforceerd? Op internet staan over het aflezen van lichaamstaal behoorlijk wat tips geloof ik. Misschien dat dat helpt. Ik zou proberen om een beetje uit je comfortzone te stappen, al zijn het maar kleine stappen. 

 

Ik merk zelf dat ik het weleens lastig vind om leuke gesprekken te houden met mensen die niet dezelfde ‘vibe’ hebben, voor mij voelen zulke gesprekken geforceerd en dan vind ik het ook lastig om spontaan en geïnteresseerd over te komen. Natuurlijk wil ik - net zoals ongeveer de rest van de wereld - een zo’n goed mogelijke indruk proberen te maken bij anderen, maar ik heb mijzelf er ook bij neergelegd dat als ik mij daartoe niet kan zetten, waardoor ik dan ook niet al mijn energie ga steken in mezelf zo leuk mogelijk neer te zetten. Dan is er even small talk en vervolgens ga ik een beetje op zoek naar mensen die ‘meer in mijn straatje passen’, of ik sluit me bijvoorbeeld aan bij een vriendin of kennis die al bij een groep mensen staat. Dat is vrij laagdrempelig, aangezien je al iemand uit die groep kent. Verder is het ook handig om te weten dat niet iedereen je mooi, grappig of leuk zal vinden, wat ook niet erg is, alleen je zal op zoek moeten gaan naar de mensen die jou het gevoel geven dat je er mag zijn en dat je goed bent zoals je bent. Want dat ben je ook. 

 

Verder vroeg mij af of je weleens bent gediagnosticeerd met iets als autisme? Ik wil geen label op je plakken, want ik ken je natuurlijk helemaal niet en uit één bericht kan ik jou natuurlijk niet als geheel persoon beoordelen, alleen ikzelf heb het idee dat beperkte sociale intuïtie en het onderhouden van vriendschappen/contacten een vrij kenmerkend iets is voor een autismespectrumstoornis. 

 

Ik weet niet of je hier wat aan hebt (ik ben natuurlijk ook geen professional haha), maar als je nog vragen of opmerkingen hebt mag je me altijd een (privé)bericht sturen! :)

Reputatie 2
Badge +2

@Jula3 Bedankt voor de uitgebreide reactie, en ik heb er zeker wat aan.
Sinds het starten van dit topic heb ik een aantal stappen ondernomen om sociaal inept gedrag tegen gaan.
Een van die zaken is dat "small talk" op zich niet heel eng hoeft te zijn.
Nu heb ik wat tips gekregen daarvoor alleen het kunnen toepassen er van is soms nog wel een drempel.
Tips waren als volgt:

  1. Maak kort oogcontact
  2. Glimlach
  3. Hou je hoofd een tikje schuin. (niet 90 graden maar een klein beetje maar)

Alleen is dat wel de theorie, in de praktijk merk ik als ik voor het eerst iemand tegen kom teveel bezig ben met allerlei scenario's die door mijn hoofd gaan en daardoor dat ik kansen voorbij laat gaan.

Momenteel heb ik weinig mensen om mij heen die ik als vrienden zou benoemen.
En merk dat gesprekken met verwaterde contacten vooral van uit mijn kant komen. (Dit aan de hand van de eerder gegeven tip  in dit topic, over het bijhouden van een soort van dagboek voor je contacten)

Wat betreft je vraag of ik gediagnosticeerd ben met autisme, ik heb twee maal een psychologisch onderzoek gehad maar daar kwam het niet uit naar voren. Alleen dat ik sociaal "een wat onhandige indruk maak".

 



 

Reputatie 3
Badge +5

Kort oogcontact maak ik en ik glimlach altijd al. Ik herken me in je verhaal. Heb zelf ook weinig tot geen echte vrienden die ik met regelmaat zie. Mensen met autisme kunnen ook heel sociaal worden en zijn hoor. Ja die quote krijg ik ook vaak van anderen mensen die iets ouder zijn dan je en hebben gestudeerd, ´je maakt een wat onhandige indruk´..