Wat is jouw favoriete boek?

  • 5 September 2022
  • 19 reacties
  • 269 × bekeken

Reputatie 5
Badge +5

Hoihoi! Selena hier :)

 

Ik was benieuwd, wat is jullie favoriete boek allertijden? Die van mij is "Getal en Ruimte Wiskunde D voor VWO 5 deel 2"

Grapje natuurlijk, dat boek liet me wel huilen maar niet omdat het zo'n goed boek is. Mijn favoriete boek is op het moment "Harry Potter en de gevangene van Azkaban" Ik heb boeken lezen na een lange tijd weer opgepakt, dus zit erover na te denken om hem nóg een keer te lezen.

En jullie? Ik ben benieuwd!


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

19 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Ik zat met verbazing de eerste regel te lezen, want herken mijzelf meer in het laatste gedeelte. Wiskunde liet mij ook altijd heel hard huilen. 
 

Harry Potter is wel echt mijn favoriet! Al vind ik John Green ook altijd wel heel fijn weglezen. 
Heb laatste de boeken van Becky Albertalli gelezen, die valt ook wel te plaatsen in dezelfde soort verhalen. 

Hahahah, favoriete boek om te verbranden ja! 🔥 (Dat wiskunde boek he haha)


Mijn favoriete boek blijft toch wel de gebroeders Leeuwenhart van Astrid Lindgren. Ooit een keer in groep 8 dat boek gelezen en ik vond hem zóooooo leuk dat ik hem zelf ook aan heb geschaft. Waar het boek nu is durf ik niet te zeggen, maar dat blijft wel echt mijn all-time favoriet. 😊

Reputatie 3
Badge +3

Oeh, moeilijke vraag! Ben groot fan van het werk van meerdere auteurs: Holly Black, John Steinbeck, J.R.R Tolkien, George Orwell, Sarah J Maas, P.C. Cast, Jane Austen. Favoriete boek is heel moeilijk. City of Thieves vond ik wel heel goed, maar Hunger Games was de eerste boek(en serie) die ik in het Engels las, dus heeft ook wel echt een indruk gemaakt. Sowieso fan van de ACOTAR series (meer dan TOG), maar vind klassiekers ook leuk, zoals The Handmaidstale, Never Let Me Go, Jane Eyre, The Picture of Dorian Gray, The Alchemist, etc. Ik las voornamelijk YA Fantasy van 10-18, en sinds ik 16 ben ook veel klassiekers  (zowel Brits als Amerikaans). 

Reputatie 3
Badge +3

Oh, eerste boek dat ik ooit las en helemaal fan van was: Zwerftocht met Korilu (Ik was 6, maar vind het nog steeds een meesterwerk, ha ha), en was ook groot fan van de Paul van Loon boeken. Ik lees echter sinds mijn 11de niet meer in het Nederlands, maar alleen nog in het Engels. 

Reputatie 5
Badge +7

Heeee,

Ik lees tegenwoordig persoonlijk veel boeken in het Engels, en af en toe dan nog een Nederlands boek. Zelf ben ik ook sinds misschien een jaartje het lezen weer aan het oppakken. Als kind las ik namelijk altijd heel veel en dat is een tijdje een heel stuk minder geworden. 

Op dit moment ben ik vooral veel Cassandra Clare aan het lezen en heb ik recentelijk een boek van Holly Black gekocht waar ik net in ben begonnen. Daarnaast komt er dan af en toe nog wel eens een boek van Colleen Hoover, Tahereh Mafi of iets dergelijks bij kijken. 

Heb je nog andere favorieten naast Harry Potter (die ik overigens ook geweldig vind btw 😉)? 

Reputatie 7
Badge +9

Die van mij is zonder twijfel de gehele Roekeloos/Spiegelwereld (Reckless/MirrorWorld in het Engels) boekenreeks (2010 tot heden actief) tot nu toe in het Engels geschreven door de Duitse schrijver Cornelia Funke, wat ook in mijn voorsteltopic staat. Het zijn boeken die ik gewoonweg niet weg kan leggen. Ik hoef maar naar de kaften te kijken en ik wil ze alweer opnieuw lezen. Ik heb ze zo vaak gelezen dat ik in ieder geval deel een tot drie uit mijn hoofd ken en bijna kan dromen. Deel vier heb ik nog maar een keer gelezen wat die is nog recent.

Ik heb alle vier delen (het worden er uiteindelijk vijf en ik vind het jammer dat de boekenreeks ergens volgend jaar of het jaar daarop volledig wordt afgesloten, na 13/14 jaar… 😭😔) samen met The Glass Of Lead & Gold (Het Glas van Lood & Goud) wat een op zichzelf staand kort kerstachtig verhaal is dat zich in dezelfde wereld afspeelt en het bijkomende boek '’Spiegelwereld'’ (die laatste was jammer genoeg alleen verkrijgbaar in de originele taal, Duits, maar ik heb er ook de Engelstalige Ipad app van).

Toen ik deel twee (Reckless II: Living Shadows) las en bij een bepaald punt kwam in het boek begon ik te huilen terwijl ik in bed aan het lezen was. Het was het eerste boek uit een boekenreeks dat mij ooit echt aan het huilen heeft gekregen. Ook huiverde ik bij een ander hoofdstuk uit hetzelfde boek.

 

Zoals je misschien al kunt merken is deze boekenreeks mijn nummer een als het om boeken gaat aangezien ik er echt urenlang enthousiast over door kan praten als je het mij vraagt. 

Een oude vriendin van mij met wie ik geen contact meer heb heeft mij kennis laten maken met zowel de Inkheart/Hart van Inkt trilogie (tegenwoordig worden dit vier boeken en is het geen trilogie meer maar een tetralogie, van dezelfde schrijfster zoals eerder benoemd) als met de Roekeloos / Spiegelwereld pentalogie. Ik weet nog heel goed dat mijn moeder jaren geleden ergens zo rond 2010 naar de bieb ging en het eerste deel voor mij mee terug bracht. De oude 2010 - kaft joeg mij toen nog de stuipen op het lijf maar nu allang niet meer. Tegenwoordig heb ik de opnieuw uitgebrachte boeken (alleen deel een en twee) samen met deel drie en vier in mijn boekenkast staan, op een aparte plank bestemd voor boeken van alleen die boekenreeks.

Ik vind het ontzettend jammer dat meerdere mensen deze Spiegelwereld boeken nauwelijks of helemaal niet kennen.

 

Ze worden gelabeld als YA / '’jong volwassen'’ boeken, terwijl het grootste gedeelte van de lezers van deze boeken bestaat uit volwassenen volgens Cornelia Funke. Wat ik wel snap want er worden thema's aangesneden die wat interessanter zijn voor volwassenen dan voor een veel jonger publiek. Soms kunnen de thema's ook best wel duister of heftig zijn.

Als het goed is komt er na jaren hopelijk snel ook een verfilming (TV serie) van de boeken waar de auteur echt ongelofelijk voorzichtig mee is, kijkend naar wat er was gebeurd met haar Hart van Inkt film.

 

Het overgrote deel van mijn boeken lees ik voornamelijk in het Engels maar ik probeer nu ook een beetje meer Nederlands te lezen ook al vind ik Engels lekkerder lezen. Deze dagen probeer ook ik weer het lezen wat meer op te pakken nu dat mijn studie eindelijk voorbij is.

Andere enkele favoriete boeken van mij zijn:

Hart van Inkt, ook wel bekend als Inktwereld; trilogie / tetralogie van Cornelia Funke.

The Witcher / De Hekser; 8-delige boekenreeks van Andrzej Sapkowski. Dit is overigens de enige boekenreeks naast enkele Nederlandstalige Spiegelwereld delen die ik in het Nederlands lees.

De werken van J.R.R. Tolkien.

Six Of Crows van Leigh Bardugo.

The Sandman volume 1 van Neil Gaiman.

Good Omens van Neil Gaiman en de overleden Terry Pratchett.

The Gospel Of Loki van Joanne M. Harris.

 

Heb je nog favoriete personages uit Harry Potter en de Gevangene van Azkaban?

 

 

Reputatie 5
Badge +5

@Charley Ja, dat is erg herkenbaar! Zelf lees ik tegenwoordig ook graag in het Engels. Vooral YA Fantasy boeken liggen erg in de smaak, ik kan  me nog herinneren dat ik de Divergent-serie graag las, net als the Hunger Games en de Throne of Glass serie. 

@The Ineffable Bookworm 

Wauw, ik herken een aantal boeken van je lijstje, maar heb er van een aantal nog nooit gehoord. Volgensmij liggen die wel in mijn straatje, ik zal ze eens opzoeken 🧐

In de Gevangene van Azkaban is Sirius altijd een favoriet geweest, maar ben de laatste tijd steeds meer fan van Hermelien. Ik vind haar vrij herkenbaar, ben zelf ook altijd een beetje een wijsneus 🤓 Heb jij nog favoriete personages?

Reputatie 7
Badge +9

@Selena

Aaah ja Hermelien! Een erg leuk personage. 😊
Zelf vind ik Draco Malfidus, Severus Sneep en Lupin erg leuke personages als het gaat om Harry Potter.

 

Andere enkele personages die daarnaast favoriete van mij zijn, zijn:

Roekeloos/SpiegelWereld (in het Engels) :

Jacob Reckless, Fox, Albert Chanute, Silvain Caleb Fowler, Yanagata Hideo, Alma, Fierefis, Ghamureth, Orgeluse, Nerron, Toshiro.
Hierbij staan Jacob Reckless en Fox op mijn nummer een. 
Jacob doet mij bijvoorbeeld qua koppigheid nogal aan mijzelf denken, ook zijn Jacob en ik ongeveer van dezelfde leeftijd. Wel jammer dat zijn verjaardag nooit echt is genoemd in de boeken.

Hart Van Inkt / InktWereld: Stofvinger & zijn marter Gwin, Farid, Meggie en Mo(rtimer) Folchart.

The Witcher/De Hekser: Geralt van Rivia en Jaskier/Ranonkel.

De werken van J.R.R. Tolkien:
Legolas, Gimli, Smeagol/Gollum, Bilbo Balings, Frodo Balings, Smaug. Legolas blijft voor mij op nummer een staan.

Good Omens: Aziraphale & Crowley.

Six Of Crows/Crooked Kingdom: Kaz Brekker, leider van de Crows en eigenaar van een beruchte club.

The Sandman: ongetwijfeld Morpheus en Matthew de raaf. 

 

Ik heb echt iets met personages en dierlijke metgezellen/gedaanteveranderaars volgens mij. 

Heb je ook nog een favoriet citaat van Hermelien?
 

Reputatie 5
Badge +7

Wat een leuk topic zeg! Ik heb al een hoop inspiratie opgedaan. Graag deel ik ook mijn favoriete boek: 

 

Ik lees dit boek elk jaar rond kerst tijd! Het is let it snow van de schrijvers John Green, Lauren Myracle en Maureen Johnson. Wat ik leuk vind is dat er 3 verhalen zijn geschreven die rond elkaar lopen en aan het einde komen ze allemaal samen. 
 

er is ook een Netflix film van gekomen, maar die vond ik persoonlijk een beetje tegenvallen. Ik ben benieuwd hoe jullie daar naar kijken. Heeft iemand hem gezien? 

Reputatie 6
Badge +8

@Sharon ik deel jouw mening!
Het boek vind ik heerlijk om te lezen, maar de film vond ik ook een beetje tegenvallen. Nu weet ik dat de films vaak wat minder zijn dan het boek, maar voelde mij niet echt meegenomen in het verhaal.  Dat terwijl bijvoorbeeld The Fault in Our Stars best oké was om te kijken. 

Reputatie 5
Badge +7

@Naoomi jaaa helemaal mee eens, the fault in our stars maar bijvoorbeeld ook all the bright places! Ook een hele leuke film. Maar bij let it snow werd het ineens heel politiek correct allemaal? Goed dat ze dat doen, absoluut. Maar de film had nog wel meer zoals het boek kunnen zijn volgens mij 🫢

Reputatie 6
Badge +8

@Sharon  Na het lezen van het boek heb je toch een bepaalde verwachting bij de film. Het is goed wat ze doen, maar het klopt niet in het verhaal en het beeld. Ik wil nog wel steeds Paper plans kijken, maar iedere keer durf ik toch weer niet. Heb jij die al gezien?

@Rochella @Selena @Naoomi Wiskunde is juist prachtig! - Ik heb op de universiteit meer dan vijf jaar lang alleen maar formules, vergelijkingen, afgeleiden en integralen gezien ;) Maar inderdaad, wiskunde op de middelbare school in Nederland doet echt tekort aan hoe wiskunde eigenlijk echt is. Overigens wil daarmee niet zeggen dat het makkelijk is, maar voor lastige formules zelf ben ik niet meer bang: wel voor examens -.- Overigens ben ik zelf niet van de harde kern. Zelfs ik vind het niet makkelijk, maar het eindeloze wat je er mee kunt is wel gaaf.

En ik weet dat Wiskundigen ook moeten huilen om wiskunde, enerzijds omdat ze de schoonheid ervan inzien, maar anderzijds ook omdat hogere wiskundesommen ook de die hards op de universiteit nog doet huilen. 

En zonder wiskunde was de wereld nergens! - Ik weet zeker dat ik jullie wiskunde leuk kan laten vinden! Benieuwd? ;) 

Reputatie 6
Badge +8

@Lucas ik ben best benieuwd wat je in gedachten heb! Het is niet dat ik het niet leuk vind, het is meer dat ik er dus niets van snap. Heb uren bijles erop zitten en ben op mijn eindexamen echt weggekomen met een 3 of zo. En dat was voor mijn doen dus echt nog hoog. 

Reputatie 3
Badge +1

Hoi @Selena!

Ik heb pas het boek van Rob Fresen gelezen, Acht jaar Achtuur.

Ik vond het een super interessant boek, aangezien Rob alles achter de schermen gedetailleerd aangeeft over hoe politiek en journalistiek samenwerken om bepaalde informatie publiekelijk bekend te maken.

Super interessant :)

Reputatie 3
Badge +7

Leuke vraag!

Ik moet zeggen dat ik eigenlijk niet zo veel lees maar meer naar luisterboeken luister. Het meest recente boeken reeks die ik heb geluisterd en ik echt ontzettend leuk vindt is The Witcher. Op het moment wel weer bezig met gewoon lezen en niet luisteren, ben nu met het boek Op Vakantie bezig. Het boek gaat over de geschiedenis van vakantie, hoe het is ontstaan en zich heeft ontwikkeld door de jaren heen. Echt super grappig en leuk om te lezen hoe het er vroeger aan toe ging.

Reputatie 5
Badge +7

@Sharon  Na het lezen van het boek heb je toch een bepaalde verwachting bij de film. Het is goed wat ze doen, maar het klopt niet in het verhaal en het beeld. Ik wil nog wel steeds Paper plans kijken, maar iedere keer durf ik toch weer niet. Heb jij die al gezien?

Hey @Naoomi nee die heb ik niet gezien, is dat een boek? Ik ken hem ook niet eerlijk gezegd haha!

Reputatie 6
Badge +9

Leuk topic! :)

Ik heb eigenlijk niet echt een favoriet boek

 Never Let Me Go

Deze ben ik nu aan het lezen en ik  vind het ook een mooi boek

Reputatie 6
Badge +8

@Sharon  Na het lezen van het boek heb je toch een bepaalde verwachting bij de film. Het is goed wat ze doen, maar het klopt niet in het verhaal en het beeld. Ik wil nog wel steeds Paper plans kijken, maar iedere keer durf ik toch weer niet. Heb jij die al gezien?

Hey @Naoomi nee die heb ik niet gezien, is dat een boek? Ik ken hem ook niet eerlijk gezegd haha!

Ik was volgens mij nog niet helemaal wakker toen ik dit schreef. Ik bedoelde Paper Towns.