beste wandelplaatsen in Nederland

  • 7 August 2022
  • 4 reacties
  • 132 × bekeken

Reputatie 5
Badge +6

Ik ben een enorm grote natuurliefhebber en wandelaar. Als gelderlander ken ik genoeg routes door Veluwe, Betuwe en de talloze bossen in mijn provincie. Maar ben benieuwd waar jullie graag wandelen. Zoek ook naar een goede wandelplaats langs de kust. Post je favoriete wandelplaatsen hier!


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

4 reacties

Reputatie 3
Badge +3

Hoi Hässlich,

Heb toevallig vandaag de 14 Vennen Route gelopen nabij Oisterwijk. Zeer mooi, groot natuurgebied waarin 14 vennen (wateren) liggen waar je dan langsloopt, inclusief heide hier en daar (stond vandaag al mooi in bloei!). Route ook erg goed aangegeven en genoeg mogelijkheden op de route om te kunnen rusten/toiletteren/eten. Totaal duur zo'n 2 uur. Zeker een aanrader!

Op de Utrechtse Heuvelrug heb je natuurlijk de Kaapse bossen. Ook echt heel mooi bosgebied. Moet je wat mij betreft ook echt een keer gezien hebben als je graag in de bossen wandelt. En het aanbod aan wandelroutes is er reuze.

Verder is de Smokkelroute nabij Strijbeek ook echt een aanrader. Lange route waarbij je langs open vlaktes , uitgestrekte heidevelden, vennen en dichte bebossing komt. Je loopt vanuit Nederland België in en weer terug, op de route die vroeger gebruikt werd om boter te smokkelen (kan je onderweg ook dingen over lezen als ik het me goed herinner). Hele mooie route!

Qua wandelplaatsen langs de kust ken ik niet echt goeie routes. Maar als je ooit in de buurt bent van Rockanje dan is het Quackjeswater een mooi duingebied om te wandelen. Niet heel groot, dus geen uren wandelen. Maar wel mooi duingebied om een keer gezien te hebben.

 

Heb jij nog aanraders in Gelderland? Afgezien van de Veluwe/Posbank/Planken Wambuis natuurlijk ;)

Zelf vind ik het voormalige Waddeneiland Wieringen in het uiterste noorden van Noord-Holland erg mooi (vanuit Gelderland wel ver, al is het zeker met de auto erg goed te doen). Het heeft een mooi glooiend landschap wat je helemaal niet verwacht in die omgeving. Daarnaast zit je ook pal aan de Waddenzee, wat een mooie samenhang van verschillende landschappen geeft. Ten zuiden van het eiland heb je een mooi bos in de polder, dus hele jonge natuur, maar ook erg mooi

Het is, anders dan de rest van de Hollandse kust, een rustig gebied waar (gelukkig) nog weinig touristen komen. Ik kom er graag wandelen of fietsen

Reputatie 5
Badge +7

Ik ben zelf gek op het waterloopbos! Daar zijn honderden onderzoeken gedaan naar het gedrag van water. Voordat dat met technologie kon zegmaar. En vanaf het moment dat de technologie dat over genomen heeft zijn al die onderzoeken en experimenten daar achter gelaten. En daar kun je doorheen wandelen! Het is een soort groot speelbos met experimenten waar je doorheen en omheen kunt wandelen. Mijn lievelingsplek in Nederland! 

Reputatie 5
Badge +6

 

Heb jij nog aanraders in Gelderland? Afgezien van de Veluwe/Posbank/Planken Wambuis natuurlijk ;)

dat zijn een paar van de mooiste plekken in Gelderland, maar er is zooo veel meer hier te zien. Ik ga je 5 plekken snel geven maar weet dat er nog talloos andere mooie plekken zijn die ik niet genoemd heb en nog talloze die ik even niet kan bedenken.Oké mijn nummer 1 is op de Veluwe maar wat minder bekend dan het park. 

Het deelerwoud, alleen naartoe gaan als je niet bang van dieren bent, en in de lente met een stok lopen voor de zwijnen, geloof me ik loop vaak van paden af en ga door de modder dus ik ben ze vaak tegengekomen en als de zeug bevallen is gaat ze in oorlogsmodus. 
Nummer 2: 

Wodanseiken: enorm serene plek als het rustig is met veel mooie uitzichten voor een bos. Voornamelijk bekend door de 5 eeuwen oude bomen daar die prachtig zijn geworden met de jaren, bijna religieuze plek voor mij.

Nummer 3:


 

Blauwe kamer en nabij liggende Wageningse Rijn. Niet veel speciaals maar ben daarbopgegroeid

nummer 4 

Hei rondom ede. Als je het niet al door had moet ik je bekennen dat ik bos altijd het mooist vind. Maar de edese hei is geweldig! Veel florale biodiversiteit en de plek in Gelderland om rustig inhalfbezopen in het gras te liggen en naar de sterren te kijken.
nummer 5

Mijn wijk: 
Mijn wijk, in tegenstelling tot de meeste Gelderse natuurgebieden is nog vrij onbekend met toeristen en het stikt er van de locals. Op een wandeltocht door mijn wijk tijdens goed weer is het zelfs mogelijk een wilde Hässlich te zien roken bij de railing. Ookal lijkt het beest te wild en venijnig voor de meesten is een wilde Hässlich niet schuw rondom mensen en is vaak niet te beroerd om je zelfs zijn holletje te laten zien en zijn koffie en bier voor de winterslaap met je vroegtijdig te delen.