Blog

TikTok's meest populaire boeken

  • 11 October 2021
  • 8 reacties
  • 270 × bekeken
TikTok's meest populaire boeken
Reputatie 5
Badge +4

Toen ik door mijn nieuwsfeed scrolde en het kopje ‘Jongere leest boek, juist door TikTok’ zag trok dit meteen mijn aandacht. Ik dacht: huh, maar dit klopt toch niet? Want social media is toch juist de afleider van alles wat met school te maken heeft? Toch blijkt het te kloppen met dank aan #BookTok. Zie het als TikTok’s boekenhoekje waar jongeren boeken bespreken, voorlezen en tips uitwisselen. Zelf zit ik niet op TikTok maar dat jongeren lezen weer tof vinden heeft ook bij mij de innerlijke boekenwurm naar boven gehaald. Ik ben gaan speuren naar welke boeken er populair zijn op het platform en ik was positief verrast. De reden hiervoor: bijna elk boek dat ik tegenkwam sprak mij aan. Daarom heb ik een lijstje gemaakt met TikTok’s populairste boeken en waarom ik denk dat deze boeken het lezen waard zijn. 

 

Enjoy Reading

 They Both Die at the End - Adam Silvera

 

Deze roman gaat over twee tienerjongens, Mateo en Rufus, die ontdekken via een telefoon bericht dat ze nog maar één dag te leven hebben. Ze kennen elkaar niet maar sluiten vriendschap tijdens hun laatste dag. Vastbesloten nemen ze het besluit om samen nog een laatste avontuur te beleven.

Ik zet dit boek in mijn boekenlijstje omdat ik…

ervan hou als je aan het denken wordt gezet. De wijze les: je leven is maar tijdelijk en op een dag zal je sterven. Ik ben benieuwd naar hoe de hoofdpersonen zichzelf gaan ontwikkelen tijdens hun laatste dag. Zou je je bijvoorbeeld compleet anders gedragen als je wist dat je nog maar één dag te leven zou hebben? Welke dingen zou je dan gaan doen en hoe zou je laatste dag eruitzien?

 

We Were Liars - Emily Lockhart

 

Cadens, de zeventienjarige kleindochter van de rijke familie Sinclair, brengt ieder jaar de zomer door op het privé-eiland van haar opa samen met een hechte club vrienden en familie. Het vreemde is dat ze de laatste zomer zich niet meer kan herinneren. Na twee jaar afwezigheid keert ze terug naar het eiland. Langzaam komen niet alleen de verloren herinneringen naar boven, maar ook leugens en familiegeheimen.

Ik zet dit boek op mijn leeslijst omdat ik…

een ontzettende fan ben van flashbacks. Het zorgt ervoor dat je detective-mode wordt geactiveerd en op zoek gaat naar aanwijzingen uit het verleden. Verder schreeuwt het verhaal om cliffhangers en verwacht ik dat je het boek pas weglegt als je inmiddels al een flink stuk verder bent dan je oorspronkelijk had ingepland.

 

The Songs of Achilles - Madeline Miller

 

Achilles, zoon van de wrede zeegodin Thesis en de legendarische koning Peleus. Hij is bovennatuurlijk sterk en ook nog eens bijzonder aantrekkelijk. Patroclus, een zachtaardige prins verbannen uit zijn vaderland na een gewelddadig incident. De twee jongens ontmoeten elkaar en bouwen een bijzonder band op. Maar zij komen onder druk te staan als de knappe Helene van Sparta wordt ontvoerd. Tijdens hun avontuur om Helene te bevrijden worden zij tot het uiterste gedwongen.

Ik zet dit boek in mijn boekenlijst omdat ik…

het gaaf vind als een eeuwenoud verhaal op een moderne manier is herschreven. Het boek bevat talloze elementen uit de Griekse mythologie. Nu zal je misschien denken dat het saai is omdat het met geschiedenis te maken heeft maar ik verwacht genoeg thema's die ook jongeren aanspreken.

 

 Red, White, and Royal Blue - Casey McQuiston

 

Wat zou er gebeuren als de zoon van de Amerikaanse president en de Britse prins verliefd op elkaar zouden worden? In Red, White, and Royal Blue is een prachtig scenario uitgeschreven waarin humor en liefde elkaar in een razend tempo afwisselen. Het is een romcom die door de New York Times beschreven wordt als ‘briljant en geweldig’.

Ik zet dit boek op mijn leeslijst omdat ik...

het vermakelijk vind om een bizarre vraag te stellen en te fantaseren over het antwoord. Red, White and Royal Blue is precies het boek dat in deze ‘guilty pleasure categorie’ valt. Zelf zou ik op geen enkele manier op het idee zijn gekomen om zo’n creatieve setting te bedenken. Bovendien vind ik het verhaal het meest origineel van alle boeken op de lijst en vermoed ik dat het lichtvoetige thema bijzonder veel ruimte laat voor vindingrijke humor. 

 

The Midnight Library - Matt Haig

 

In het boek is er een bijzondere bibliotheek. Deze bibliotheek, gelegen tussen leven en dood, bevat een eindeloze reeks boeken. Ieder boek staat voor een leven dat je had kunnen leiden. Een leven dat zich zou hebben afgespeeld als je andere keuzes had gemaakt. Nora Seed wordt geconfronteerd met de bibliotheek. Ze krijgt de kans om haar leven compleet te veranderen, maar eerst moet ze ontdekken wat haar daadwerkelijk gelukkig maakt.

Ik zet dit boek in mijn leeslijst omdat…

het je aan het denken zet. Ik vermoed dat er een wijze les in is verborgen, verpakt in een origineel en fantasierijk verhaal. Het triggered je eigen verbeeldingskracht en stimuleert je om na te denken over je eigen keuzes. 

 

 

Dankzij TikTok heb ik mijn leeslijst aangevuld en kan ik weer een tijdje vooruit. Zijn er boeken die jij al een keer hebt gelezen of wilt gaan lezen? Zet in een reactie welk boek je al hebt gelezen (en wat je ervan vond) of nog gaat lezen. Wie weet ontmoet je een leesmaatje! Als je nog boekentips hebt zijn deze natuurlijk ook van harte welkom :)

Veel leesplezier!

 

Foto door Andrea Piacquadio van Pexels


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Wat leuk! Hier zitten inderdaad wel leuke boeken tussen, nooit gedacht dat je die via tiktok op je leeslijst hebt gezet :)

Op dit moment ben ik bezig met de boekenreeks van Karin Slaughter, wel de vertaling, en vind dit echt hele leuke boeken. Als ik eenmaal aan het lezen ben vergeet ik regelmatig de tijd haha.

Heb je toevallig nog een goede aanrader voor mij om te lezen als ik deze reeks af heb? Naast deze boeken dan

Reputatie 5
Badge +4

Ha Melissa, thanks voor je leuke reactie! Wat gaaf dat je (net als ik) helemaal in een boekenreeks kunt opgaan. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben met de boekenreeks van Karin Slaughter maar het lijken mij spannende boeken :)

Op dit moment ben ik bezig met Rutger Bregman ‘De meeste mensen deugen’ (non fictie). Door dit boek begrijp ik nu beter hoe de mens in elkaar zit en leest het ook nog eens onwijs makkelijk weg.

Als je meer op zoek bent naar fictie dan heb ik recent nog The perks of being a wallflower gelezen. Ik had eerst de film gezien (deze is echt goed) maar misschien is het boek zelfs nog net ietsje beter.

Het zijn misschien niet de thrillers waar je naar op zoek bent maar ik had er in ieder geval geen spijt van om deze twee te lezen! 

 

 

Reputatie 6
Badge +9

 

Op dit moment ben ik bezig met Rutger Bregman ‘De meeste mensen deugen’ (non fictie). Door dit boek begrijp ik nu beter hoe de mens in elkaar zit en leest het ook nog eens onwijs makkelijk weg.

Klinkt als een zeer interessant boek ja! Ook fijn dat het makkelijk weg leest, aangezien informatieve boeken vaak toch wel wat saai of langdradig kunnen zijn.

 

Als je meer op zoek bent naar fictie dan heb ik recent nog The perks of being a wallflower gelezen. Ik had eerst de film gezien (deze is echt goed) maar misschien is het boek zelfs nog net ietsje beter.

Het zijn misschien niet de thrillers waar je naar op zoek bent maar ik had er in ieder geval geen spijt van om deze twee te lezen!

Vaak zijn de boeken toch wel altijd net iets beter dan de film haha. Telkens als ik een boek gelezen heb en dan de verfilming ervan ga bekijken valt dat toch wel een beetje tegen helaas. Ik ga The perks of being a wallflower denk ik ook toevoegen aan mijn lijstje! Bedankt voor de tip 🙂.

Normaal ben ik ook eigenlijk helemaal niet van de thrillers hoor, kan daar vaak niet zo heel goed tegen oops. Maar die boeken van Karin Slaughter zijn voornamelijk spannend, en voor mijn idee niet heel erg thriller achtig, gelukkig😅

 

 

 

Reputatie 5
Badge +4

Klinkt als een zeer interessant boek ja! Ook fijn dat het makkelijk weg leest, aangezien informatieve boeken vaak toch wel wat saai of langdradig kunnen zijn.

Vaak zijn de boeken toch wel altijd net iets beter dan de film haha. Telkens als ik een boek gelezen heb en dan de verfilming ervan ga bekijken valt dat toch wel een beetje tegen helaas. Ik ga The perks of being a wallflower denk ik ook toevoegen aan mijn lijstje! Bedankt voor de tip 🙂.

Normaal ben ik ook eigenlijk helemaal niet van de thrillers hoor, kan daar vaak niet zo heel goed tegen oops. Maar die boeken van Karin Slaughter zijn voornamelijk spannend, en voor mijn idee niet heel erg thriller achtig, gelukkig😅

 

 

Wat fijn dat je er wat aan hebt! Gelukkig ben ik niet de enige die niet zo goed tegen thrillers kan :wink:

Misschien dat ik ook wel een poging ga wagen met de Karin Slaughter reeks. Heb al een tijdje niet een spannend boek gelezen en een nieuwe schrijver proberen kan nooit kwaad:relaxed:   

Reputatie 6
Badge +9

Jaa ik kan de boeken van haar echt aanraden! Vond het wel eerst ff lastig om uit te pluizen wat de volgorde van de boeken nou precies was haha, dus als je hetzelfde probleem hebt kun je altijd een berichtje sturen! :)

Reputatie 5
Badge +4

Jaa ik kan de boeken van haar echt aanraden! Vond het wel eerst ff lastig om uit te pluizen wat de volgorde van de boeken nou precies was haha, dus als je hetzelfde probleem hebt kun je altijd een berichtje sturen! :)

Haha, komt vast goed Melissa! Ben inmiddels wel wat gewend qua chronologische volghorde chaos... Bedankt voor het waarschuwen :wink:

Reputatie 7
Badge +9

Titels van enkele boeken die ik heb gelezen / mijn boekentips:

Nederlandse vertalingen en/of boeken:

De Hekser reeks geschreven door Andrzej Sapkowski. Origineel geschreven in het Pools.

Titel(s), heb er tot nu toe nog maar een gelezen:

De Hekser, ''De Laatste Wens'' ; In eerste instantie dacht ik dat dit deel 1 was binnen de reeks maar dat is dus niet zo, het was meer een bundel korte verhalen. Ik moest erg wennen aan de namen van bepaalde personages zoals Ranonkel (Jaskier/Dandelion maar dan in het Nederlands) en Plotka (de Poolse benaming voor Geralt's paard die ik vanuit de Netflix serie en game ken als Roach). Over het algemeen leuke korte verhalen. Ik vond ''De kern van waarheid'' nog wel de leukste.

Hart van Inkt trilogie (binnenkort een tetralogie; vierdelig), beter bekend als de Inktwereld boekenreeks, geschreven door de Duitse schrijfster Cornelia Funke. Deze reeks is beter bekend en populairder dan Reckless. Origineel geschreven in het Duits.

Titels, op chronologische volgorde :

Hart Van Inkt; Goed boek toen ik 'm destijds las op een jongere leeftijd. Dit is een boek aangeraden door een oude schoolvriendin van mij, dat mij verder aan het lezen heeft gebracht toen ik lezen nog zag als iets saais en echt iets voor school in plaats van ook voor in de vrije tijd.

Web Van Inkt; Deze vond ik ook wel goed, kan mij er helaas niet meer super veel van herinneren.

Nacht Van Inkt; Dit ''laatste'' deel was redelijk en te doen maar werd mij op een gegeven moment teveel vanwege het aantal pagina's (800) en omdat het verhaal naar mijn idee een te langzame opbouw had. Desondanks ben ik wel van plan het vierde en laatste deel, ''De kleur van wraak'' aan te schaffen, ook omdat het connecties heeft met de reeks hieronder.

Engelse vertalingen en/of boeken:

''Reckless'', beter bekend als ''The MirrorWorld'' boekenreeks /pentalogie (vijfdelige boekenreeks, origineel geschreven in het Duits; begonnen in 2010 en nog steeds bezig) geschreven door de Duitse schrijfster Cornelia Funke. Wordt gelabeld als Young Adult / een jongvolwassene genre maar wordt volgens de schrijfster door de meeste volwassenen gelezen. In vergelijking met Hart Van Inkt voelt deze een stuk volwassener qua wereld en personages. Ook is een van de hoofdpersonen rond dezelfde leeftijd als ik ben, althans, in het eerste boek na de proloog. Over deze boekenreeks hoor je helaas ontzettend weinig en het is minder goed bekend dan Hart Van Inkt. Het handjevol fans is er gelukkig wel.

Titels, in chronologische volgorde :

Reckless I (1) : ''The Petrified Flesh''; Geweldig boek, ongelofelijk spannend, sprookjesachtig maar niet in de manier die je verwacht want het kan op momenten erg bloederig zijn en er zit een duistere twist in, veel schattenjagen, legendes, noem maar op.

Reckless II (2) : ''Living Shadows''; Een goed vervolg, veel wendingen en opnieuw spannende momenten. Dit boek heeft mij aan het huilen gemaakt toen ik het voor het eerst las.

Reckless III (3) : ''The Golden Yarn''; Net zoals bovenstaand een goed vervolg, sommige personages kwamen beter uit de verf dan anderen. Heb erg genoten van een nieuw specifiek personage die hopelijk terugkeert in het vijfde en tegelijk laatste boek.

Reckless IV (4) : ''The Silver Tracks''; Niet supersterk qua vervolg want ik ben beter gewend van de voorgaande delen, maar ook niet super slecht ofzo. Paar voor de hand liggende plotpunten maar voor de rest goed.

Overig, losstaand:

The Glass Of Lead & Gold, kort verhaal dat zich afspeelt in bovenstaande boekenreeks gedurende de winter; ik vond hem erg kort maar wel redelijk, leuk om te zien dat het connecties heeft met zowel Reckless als Hart Van Inkt.

Mythologie:

The Gospel Of Loki (Engels boek) geschreven door Joanne M. Harris; goed, humoristisch boek over, je raadt het al de Noorse god Loki en Noorse mythologie. Een verhaal dat op zichzelf staat en mij aan het lachen heeft gemaakt maar mij ook wat meer heeft geïntroduceerd betreft Noorse mythologie.

 

Boeken die ik nog wil gaan lezen:

- Reckless V (5) : Momenteel wordt dit laatste deel geschreven en Cornelia kennende laat dit deel ook enige tijd op zich wachten. Omdat ik de hele reeks meerdere malen heb gelezen (sommige delen ook in het Nederlands) is dit genoeg reden voor mij om dit deel ook te lezen. Ik ga het erg moeilijk vinden om afscheid te moeten nemen van deze boeken omdat ik ze onderhand al meer dan ruim 10 jaar lang lees.

- De kleur van wraak; Hart Van Inkt/Inktwereld reeks, Cornelia Funke.

- The Fall Of Numenor door J.R.R. Tolkien.

- The Bookeaters, geschreven door Sunyi Dean.
 


 

Momenteel ben ik pas begonnen met Mistborn door Brandon Sanderson. 

Ik zie dat The Midnight Library aangeraden was door BookTok. Ik heb het gelezen maar vond ik zelf niet iets voor mij. 

Boeken dat ik gelezen heb dat ik wel tof vond zijn:

Firekeeper's Daughter door Angeline Boulley

The Rage of Dragons door Evan Winter

The Gilded Ones door Namina Forna

Dread Nation door Justina Ireland

The Lady and the Unicorn door Tracy Chevalier

Dit zijn boeken dat ik altijd aan denk onafhankelijk van hoe lang ik ze gelezen heb en die ik graag herlees!