Zo is het om meedoen aan Join Us online

  • 28 April 2022
  • 0 reacties
  • 271 × bekeken
Zo is het om meedoen aan Join Us online
Reputatie 6
Badge +6

Join Us online start binnenkort met een aantal nieuwe groepen! Er zijn nog meerdere plekken vrij. Zou je graag meedoen? Of ben je nieuwsgierig? Lees dan het verhaal van Bram. Hij vertelt je hoe het is om mee te doen en wat het hem heeft opgeleverd? 

Het gevoel van alleen zijn

“Het gevoel van alleen zijn begon bij mij aan het begin van mijn middelbare schooltijd. Eén-op-één connecties had ik wel, maar in groepsverband gebeurde er iets geks. Anderen probeerden erbij te horen, door mij buiten te sluiten. Wat was hier aan de hand? Slechte ervaringen stapelden zich op, waardoor ik minder pogingen deed aansluiting te vinden. Het heeft me gevormd: ik laat niemand snel toe. Engagen is een uitdaging.

Angst

Mijn zelfvertrouwen is laag. Daardoor oefende ik vroeger minder met sociaal contact: in mijn schulp kruipen was makkelijker. Als je niet oefent, is het ook lastig om sociale vaardigheden te ontwikkelen. Mijn broer daarentegen heeft enorm véél vrienden: ik zie hem totaal comfortabel zijn rondom anderen. Bij mij is er steeds weer die angst: zeg ik iets geks? Doe ik raar? Wat als ik dit doe? Wat als ik dat doe? Ik noem het de wat-als-mentaliteit. Het obstakel om sociaal contact op te bouwen, wordt zo alleen maar groter.

Safe space

Mijn tante betekende veel in de afgelopen jaren. Bij haar liet ik los hoe ik me echt voelde: zij was mijn safe space. Door die openheid wist ze dat Join us online me veel zou opleveren. Ze pushte me nog net niet om me in te schrijven. In eerste instantie gooide ik de kont tegen de krib. Mijn zelfredzaamheid schreeuwde dat ik het heus wel zelf kon. Maar vanaf de eerste bijeenkomst ben ik op mijn plek. Iedereen deelt de shit die ze moeten delen om verder te komen. Opnieuw heb ik een safe space gevonden.

Doorbraak

Bij Join us Online krijg ik inzicht in mijn uitdagingen. Het voelt als een doorbraak om te weten waar ik aan kan werken. Eén daarvan is luisteren naar mensen. Nu wil ik nog te gauw mijn eigen zegje doen, zonder echt inhoudelijk te reageren op de ander. Een tweede uitdaging is het onderhouden van contacten. Ik ben niet goed in spontaan een berichtje sturen. Wanneer is de timing goed? Intellectueel weet ik dus waar mijn uitdagingen liggen. Maar dan is er nog altijd het mentale obstakel. Ik weet: in de praktijk gaat het 9 van de 10 keer goed. Toch ben ik altijd bang voor die 1 van de 10 keer.

Niet wegkijken

Ik kon mezelf lang afleiden van het probleem. Maar wat voelde ik zonder afleiding? Deze zelfcheck is meteen mijn tip voor anderen. Probeer objectief naar jezelf te kijken: zit je goed in je vel, of heb je hulp nodig om uit je donkere dagen te komen? Bij Join us Online oefen je écht met vriendschappen. Je voelt je veilig. Niemand lacht je uit, maar iedereen zegt: wat goed dat je aan jezelf werkt. Sociaal contact is voor mij inmiddels makkelijker en comfortabeler. Ik heb nu meer zelfvertrouwen. Elke keer als ik mijn gevoelens deel, groei ik.”


0 reacties

Geen reactie

Reageer