Trots momentje

  • 4 January 2022
  • 6 reacties
  • 203 × bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Hoi iedereen,

Dingen ondernemen om iets aan je eenzaamheid te doen is eng. Heel eng. Ik ben niet zo goed met het vertrouwen van mensen. (komt. door buitensluiten/pesten). Maar ik besefte ineens dat ik daardoor mensen op afstand houd, ook eventueel de leuke mensen die het wel waard zijn.

Op dit moment zit ik in mbo-klas. In het begin was ik erg enthousiast naar anderen en stelde ik vragen om ze beter te leren kennen.  Ik merkte al snel dat de anderen niet zo enthousiast naar mij toe waren. Ik deed best veel moeite maar wat kreeg ik ervoor terug?  Ik liet deze mensen dus maar. 
Ik besloot om mij meer te richten op de mensen die ik wel aardig/tof vond. 

 Ik raakte aan de praat met ze en sprak best over persoonlijke dingen. Ondanks dat voelde ik nog steeds weerstand. Kan ik ze écht vertrouwen?, moet ik wel zulke persoonlijke dingen met ze delen? 

Vandaag besloot ik na twijfels en dubben om zelf initiatief te nemen. Ik zou deze klasgenootjes gewoon appen met de simpele vraag: hoe gaat het? Misschien denk je, wat is daar nou moeilijk aan? De negatieve gedachten: Ze zitten niet op mij te wachten of dalijk wordt je genegeerd hielden mij tegen. Zo zie je maar hoe gedachten je kunnen dwarsliggen. 

Gek genoeg kwamen er ook positieve gedachten in mij op: Wat heb je te verliezen, je blijft dingen proberen. Dat soort dingen. En toen heb ik ze geappt en al gauw kwam er een reactie. Een leuk gesprek volgde. 

De les die ik heb geleerd en graag met je wil delen is : Neem initiatief en probeer toch mensen te vertrouwen. Je weet namelijk nooit wat het jou gaat opleveren. Misschien wel iets moois, misschien ook niet. Je komt er alleen achter als je het probeert.

 

 

 

 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

6 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Ik herken het wel hoor, die negatieve gedachten. En zoals je zelfs zegt je hebt niets te verliezen en je komt er alleen achter als je het probeert. 

Denk dan eens aan de momenten waar je spannende dingen deed, bijv. een sollicitatie gesprek aangaan waar je vervolgens een baan hebt gekregen of dat ergens tegen in ging, dat zijn de momenten hoe moeilijk of spannend ze ook waren dat het daarna toch eigenlijk best wel mee viel. Een booster moment als je negatieve gedachtes krijgt. & je krijgt ook meer zelfvertrouwen, yes! :grinning:  

Reputatie 4
Badge +5

Je hebt helemaal gelijk! Ik moet een beetje uit mijn comfort zone stappen. 

Reputatie 1
Badge

Wow wat tof! Ik herken me heel erg in je verhaal. Super dat je toch blijft proberen en initiatief biljft nemen ondanks de negatieve gedachten, dat levert je echt wat op. En inderdaad, je hebt niets te verliezen. Dit is zeker een moment om trots op te zijn! 

Reputatie 1
Badge

Ik snap heel goed wat je bedoelt! Zelf heb ik alleen soms, zodra ik ga denken ‘wat heb ik te verliezen’, dat ik in zo'n negatieve spiraal kom, doordat het gedachten uitlokt zoals: ik heb niks te verliezen want ik héb helemaal niks/niemand/ geen vrienden. Hierdoor ga ik me soms juist rot voelen. Hoe ga jij hiermee om? Of is dat een kwestie van overheen zetten en proberen dat te negeren?

Reputatie 4
Badge +5

Ik snap heel goed wat je bedoelt! Zelf heb ik alleen soms, zodra ik ga denken ‘wat heb ik te verliezen’, dat ik in zo'n negatieve spiraal kom, doordat het gedachten uitlokt zoals: ik heb niks te verliezen want ik héb helemaal niks/niemand/ geen vrienden. Hierdoor ga ik me soms juist rot voelen. Hoe ga jij hiermee om? Of is dat een kwestie van overheen zetten en proberen dat te negeren?

Ja ik begrijp dat. Ik probeer dan op de positieve dingen van mijn leven te focussen. Ik denk dan: zo slecht heb ik het niet want ik ben gezond, mijn lichaam doet het goed en ik heb fijne familie.  Ik denk dat er altijd wel lichtpuntjes in iemands leven te vinden zijn.  Gedachtes kunnen je zo tegenhouden en op de een of andere manier moet je dat doorbreken. Ik weet zelf ook niet hoe en soms kun je dingen niet alleen.

Reputatie 4
Badge +1

Wat goed van je om het zo te verwoorden! Ik heb zelf ook last van die negatieve gedachtes. Ik denk ook altijd dat ik niet leuk genoeg ben of dat mensen niet op mij zitten te wachten. Het is iets waar je je constant van bewust moet zijn om het te veranderen. Knap van je dat je er zo bewust mee omgaat.