Social media druk

  • 17 December 2021
  • 8 reacties
  • 297 × bekeken

Reputatie 1
Badge

Ik merk dat ik het steeds moeilijker begin te vinden dat ik leeftijdsgenoten om me heen een leven zie opbouwen. Huis kopen, trouwen, kinderen krijgen. Zelf ben ik met al deze dingen niet bezig. Maar zeker in deze corona tijd waarbij je toch wat meer aan je telefoon en social media gekluisterd zit en je dit alles voorbij ziet komen, komen steeds vaker de gedachten voorbij of ik iets mis, of iets niet goed doe. Zijn er meer mensen die de druk voelen die op je wordt gelegd door alle geweldige levens op social media? En hoe gaan jullie ermee om? 


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +11

Welkom bij de community :) 

 

Ik zelf zit eigenlijk weinig tot niet op sociaal media  enige platforms die ik gebruik zijn facebook  waar ik een eigen facebook groep beheer en whatsapp. 

 

Op sociale media lijkt altijd alles rooskleur en maneschijn maar de realiteit is vaak toch echt anders.

 

Vakanties huizen, kopen auto's kopen, allemaal dingen die je veel ziet op sociale media  maar vraag mij zelf bij deze dingen af is het wel de tijd om deze dingen te doen ?  ik denk van niet  alle prijzen zijn echt fors gestegen ik wacht wel   tot die wat dalen, en ondertussen tijd om te sparen of met andere dingen bezig te zijn 

 

 

Reputatie 1
Badge

Welkom bij de community :) 

 

Ik zelf zit eigenlijk weinig tot niet op sociaal media  enige platforms die ik gebruik zijn facebook  waar ik een eigen facebook groep beheer en whatsapp. 

 

Op sociale media lijkt altijd alles rooskleur en maneschijn maar de realiteit is vaak toch echt anders.

 

Vakanties huizen, kopen auto's kopen, allemaal dingen die je veel ziet op sociale media  maar vraag mij zelf bij deze dingen af is het wel de tijd om deze dingen te doen ?  ik denk van niet  alle prijzen zijn echt fors gestegen ik wacht wel   tot die wat dalen, en ondertussen tijd om te sparen of met andere dingen bezig te zijn 

 

 

Dankjewel Nick!

Dat is zeker zo! Goed dat jij wel je eigen ding blijft doen en niet erin meegaat!

Waar ik vooral mee zit is dat je ziet dat mensen zoveel vrienden hebben, zoveel leuke dingen doen, op vakantie gaan, en dat soort dingen. Ik voel mij dan erg down als ik besef dat ik dat niet heb. Maar misschien moet ik social media gewoon vermijden! 

Reputatie 7
Badge +10

Hi @Bunnybun 

 

Ik heb soms dagen dat ik uitlog op alles of app verwijder. Of mijn oude mobiel pak daar mijn sim in doe en daar paar uur mee rondloop. Dat is dan wel een iPhone SE (oudegeratie) met een kapot scherm, maar als er noot is kan ik toch bellen en andere mij. Meer niet.

 

Mijn huidige (iphone7 ook niet de nieuwste meer hahah) ik merkte dat ik op tiktok maar bleef slepen en was er klaar mee. Verwijder hem en ging toen verder om insta ik miss tiktok eigelijk niet maar soms log ik even in. 

Op social media vind je bijna alleen highlights. Het beste moment van de week/maand wordt uitgebreidt tentoongesteld. De maker van het profiel schept een illusie om zijn/haar leven er zo mooi mogelijk uit te laten zien.

Welkom Bunnybun!

Allereerst wil ik je zeggen dat er niks mis met je is! Jij leeft jouw leven op de manier zoals jij het wilt, of daar nu wel of niet een huis kopen/trouwen/kinderen krijgen bij hoort. 

Ik ben 26 en heb die '’drang'’ o.i.d. ook nog niet, zijn er naar mijn inziens ook helemaal de tijden niet voor. Wanneer dan wel? Ja wanneer je er zelf klaar voor bent (als dat ooit gaat gebeuren en zo niet is dat ook oké). Plus met alle stijgende kosten, dan is het helemaal niet verkeerd om dat allemaal (nog) niet te hebben/beslissen. 

Ik gebruik social media eigenlijk niet meer, heb geen zin in al die schijn (want dat is het vaak) je ziet natuurlijk alleen de '’mooie'’ dingen want in de '’slechte'’ dingen, daar heeft niemand trek in. 

Heb wel een instagram maar die gebruik ik eigenlijk alleen maar voor mijn ‘motor-hobby’, heb ik geen zin er in dan zit ik er ook niet op zegmaar.  

Het geeft veel onrust die social media (dat is mijn mening). En het is zeker geen ijkpunt van hoe iemands leven zou moeten zijn zegmaar. 

Reputatie 3
Badge +2

Ik herken het hoor. Vooral in de lockdown ben ik meer aan mijn telefoon gekluisterd en dan zie je iedereen ‘het perfecte leventje’ leiden. Maar ik weet ondertussen wel beter. Zoals Rochella al zegt dat je alleen de mooie dingen ziet en niet als het een keer slecht gaat. 

Ik denk ook wel eens dat mijn leven er ook anders had kunnen uitzien als er geen corona was geweest. Maar ik ben wel door corona wel gaan denken. En het heeft mij onder andere bij Join Us gebracht. Dat ik deze stap durfde te zetten.. 

Hee, ik snap heel goed dat je je zo voelt. Vandaar dat ik (zoals veel mensen hierboven lees ik) ook niet zo veel op Social media zit.

Het is idd vaak schijn. Misschien heeft iemand net een huis gekocht, maar het kan net zo goed zo zijn dat een jaar later het stel uit elkaar gaat. Tsja, wat moeten ze dan? Dat soort dingen heb ik zelf ook veel zien gebeuren.

Zelf ben ik 27 en heb ik ook nog geen relatie of eigen huis. Geen haast nodig hoor. Ik hoop dat dit helpt!

Hey @Bunnybun ,

Ik ben linda en nu 17 jaar en over half jaar 18)

 

Heb hier heel veel mee gestruggled. Dacht altijd dat ik te anders was dan andere omdat ik niet geinteresseerd was om fotos te plaatsen of de meest hoge likes ergens te halen of trendy dingen te doen of kopen bijvoorbeeld. Of kortom ben niet bezig met een status neerzetten. Ben gewoon mezelf, take it or leave it. 😎😝

 

Mijn interesse lag vooral in het leven zelf ontdekken en mezelf ontwikkelen en veel reizen. En ik merkte om me heen dat veel mensen elkaar na deden of zoveel mogenlijk vrienden wilde om populair te worden of fotos na te doen en het feesten was niet feesten maar constant fotos en snaps maken van het feest. Ik dacht altijd dat ik ergens niet spoorde, want ik vond het maar nep en zo onmenselijk en basic. Ik dacht altijd: "hebben jullie niks beters te doen ofzo?" Of "blijf eens jezelf" of  "wanneer gaan we wat nuttigers doen?" 

 

Maar kennelijk was ik de enige die zich zo erover over durfde te praten, ik merkte wel dat meerdere last hiervan hadden of het vervelend vonden maar bang waren om alleen over te blijven of uitgelachen te worden, of zoals het noemen "voorschut staan" en liever hun status hoog houden en andere tevreden houden. Durfde ze maar is in opstand te komen tegen die social media status invloed😳.. 

 

Zelf heb ik een moeilijke keuze gemaakt, door afstand te doen van sociale media apps en niet meer bevriend te zijn met mensen die zo status gericht zijn of niet hun zelf kunnen blijven. Klinkt heel hard, maar ben dan toch liever alleen. Ben nu al jaar "vriendloos" of naja heb wel vrienden en praatjes maar zijn precies hetzelfde of praten weinig dus niet echt leuk. En heb besloten hoe lastig ik t vond en soms nog vind om de eer aan mezelf te houden.. dan maar alleen  en me leven is zoooveeeel beter. Nu hopen dat ik ondanks deze moeilijke tijd nog leuke vrienden kan maken. Tis me een klusje😰😱😂

 

Mij tip is dan ook, blijf bij jezelf. Dan zon status robot te worden🤢🤮 en er is niks met je!