Tips voor omgaan met eenzaamheid?

  • 7 March 2022
  • 8 reacties
  • 294 × bekeken

Reputatie 6
Badge +7

De laatste tijd heb ik steeds minder contact met mensen rond mijn leeftijd, ik ben tijdelijk gestopt met school en ben recent verhuisd. Ik merk dat ik me steeds eenzamer voel, ik ben bijna elke dag de hele dag thuis wat het niet echt beter maakt. Ik denk dat als ik de kans heb om vrienden te kunnen maken dat het me wel makkelijk af gaat omdat ik niet verlegen ben of moeilijk contact leg. Dit is de eerste keer dat ik echt eenzaamheid in mijn leven voel, ik moet soms ook huilen waar ik me ook voor schaam.

Wat moet ik doen?


Helaas, dit topic is gesloten. Meestal is dat omdat er langere tijd niet op gereageerd is of omdat het onderwerp afgesloten is.

8 reacties

Reputatie 6
Badge +11

Hey Iswar ,

 

 

de eerste stap tegen eenzaamheid heb je al gezet door je aan te melden op deze community:) 

 

wat zijn je hobby’s en wat doe je in het dagelijkse leven ?

 

misschien kan je eens kijken na een fysieke join us groep of een online groep 

Reputatie 6
Badge +7

Hey Iswar ,

 

 

de eerste stap tegen eenzaamheid heb je al gezet door je aan te melden op deze community:) 

 

wat zijn je hobby’s en wat doe je in het dagelijkse leven ?

 

misschien kan je eens kijken na een fysieke join us groep of een online groep 

Hey Nick,

 

Ik heb niet echt hobbies maar ik vind het leuk om om te lezen, muziek te luisteren en te wandelen in de natuur.

Reputatie 6
Badge +11

Hey Iswar ,

 

 

de eerste stap tegen eenzaamheid heb je al gezet door je aan te melden op deze community:) 

 

wat zijn je hobby’s en wat doe je in het dagelijkse leven ?

 

misschien kan je eens kijken na een fysieke join us groep of een online groep 

Hey Nick,

 

Ik heb niet echt hobbies maar ik vind het leuk om om te lezen, muziek te luisteren en te wandelen in de natuur.

Heb je onze lees club al gezien? 
 

https://community.join-us.nu/groups/join-us-leesclub-77 

we  hebben ook een groepje waar mensen samen een boek lezen en dan komt er een gezamenlijke boek bespreking. 

 

 

je kan je ook aanmelden bij join us dan ga je samen met een groepje en een begeleider (online) activiteiten doen

 

https://www.join-us.nu/ik-kom-erbij/

 

 

 

Reputatie 6
Badge +7

Bedankt Nick,

 

In mijn buurt is niet een fysieke join us groep dichtbij maar ik ga kijken of ik misschien kan aansluiten bij 1 in een andere stad.

Badge

Ik zou zeggen, ga iets doen wat je gelukkig maakt! en onthoud dat het oke is om jen wel is effe wat minder te voelen 

 

Het komt goed.

Hey Ishwar,

Het klinkt heel herkenbaar wat je zegt hoor. Soms door bepaalde omstandigheden dan merk je aan jezelf dat je niet precies staat waar je had willen staan. Dat kan best even pijn doen en daar mag je best ook even verdrietig om zijn! (Of boos of teleurgesteld) wat je ook voelt schaam je er maar niet voor! Je bent goed bezig door nu al op zoek te gaan naar iets om er wat aan te doen 👍

Mijn tip aan jou is eigenlijk gelijk aan de andere reacties: blijf dingen ondernemen. Wat maakt jou nou echt gelukkig of wat vind je leuk om te doen? En is het erg om zoiets in je eentje uit te voeren? Het kan best een drempel zijn om voor het eerst alleen op stap te gaan maar wie weet kom je wel leuke mensen tegen! En zo niet, dan heb je wel iets gedaan waar je energie van krijgt! 😉

Via deze Community worden er ook verschillende (online) activiteiten georganiseerd en er komen er steeds meer bij, dus daar mag je je altijd bij aan sluiten. Weet dat je niet de enige bent die zich helaas zo voelt. 

Mocht je ooit behoefte hebben aan een gesprekje dan mag je mij altijd berichten 😊

Reputatie 5
Badge +7

Hey Ishwar,

 

Goed dat je de stap zet om hier een berichtje te plaatsen! De antwoorden die tot nu toe zijn gegeven sluit ik me heel erg bij aan. En graag wil ik een persoonlijk verhaal hieraan toevoegen. 


Ik ben best wel lang eenzaam geweest (en heel af en toe gebeurt dat nogsteeds) Maar wat mij heel erg heeft geholpen is leren alleen te zijn. Dat klinkt misschien gek, maar ik probeerde de momenten die ik alleen was altijd op te vullen met gamen, of een film kijken of iets in die richting. Waardoor ik dat gevoel een beetje kon onderdrukken en er niet aan hoefde te denken. Uiteindelijk was dat ook het enige wat ik deed. Ik ben daar toen mee gestopt en goed gaan kijken naar wat ik precies voelde als ik me eenzaam voelde. 

En zo kwam ik erachter dat veel van die gevoelens persoonlijk waren, en dingen waren waar ik zelf aan kon werken. Ik ben leuke activiteiten gaan oppakken (zoals wandelen en schilderen) en ik ben groepsactiviteiten gaan zoeken, zoals een sport verenigen en vrijwilligerswerk. Dit is voor mij gegroeid in een mooie balans met oke zijn met mezelf en werken aan mijn eigen problemen, en nieuwe groepen/activiteiten opzoeken en mensen ontmoeten! 

 

Misschien heb je er niks aan en is dit helemaal niet op toepassing voor je, maar ik wilde het graag met je delen mocht het je wel helpen! 

 

Je mag me ook altijd een prive berichtje sturen als je dat fijn vind. 

 

 

Reputatie 3
Badge +5

De laatste tijd heb ik steeds minder contact met mensen rond mijn leeftijd, ik ben tijdelijk gestopt met school en ben recent verhuisd. Ik merk dat ik me steeds eenzamer voel, ik ben bijna elke dag de hele dag thuis wat het niet echt beter maakt. Ik denk dat als ik de kans heb om vrienden te kunnen maken dat het me wel makkelijk af gaat omdat ik niet verlegen ben of moeilijk contact leg. Dit is de eerste keer dat ik echt eenzaamheid in mijn leven voel, ik moet soms ook huilen waar ik me ook voor schaam.

Wat moet ik doen?

Hey Ishwar,

Ik herken me deels in je verhaal. Ik ben ook gestopt met school, waardoor mn ritme en sociale netwerk in elkaar viel. Het is moeilijk om mensen van de zelfde leeftijd te vinden en rond je gebied. Ik zit ook wel vaak thuis, maar ben er nu meer op uit aan het gaan. Je hoeft je nergens voor te schamen hoor, er zijn veel mensen met dezelfde problemen, waarbij ook dingen moeilijk lukken. Probeer je sterk te houden en het komt altijd goed. Niemand hoort eenzaam te zijn, en goed dat je deze stap hebt gezet om je hier aan te melden, en hopelijk wat contacten op te doen. Mag ik vragen waar je vandaan komt? Ik sta zeker open voor contact. Met vriendelijke groetjes