Morgen is het Wereld Autisme Dag!

  • 1 April 2022
  • 2 reacties
  • 134 Ă— bekeken
Morgen is het Wereld Autisme Dag!
Reputatie 6
Badge +9

Wat is wereld autisme dag?

Morgen, 2 april, is het Wereld Autisme Dag. Maar wat is dat nou precies? De verenigde naties hebben in 2007, 2 april uitgeroepen tot World Autism Awareness Day (Wereld Autisme Dag). In 2008 was de eerste wereld autisme dag. Deze dag is uitgeroepen om meer bewustwording te creëren rondom autisme. Er bestaat nog veel onwetendheid en vooroordelen rondom autisme. Deze dag is er ook vooral zodat mensen met autisme tegen minder onbegrip aanlopen (bijvoorbeeld op school of werk). Wist jij al af van het bestaan van Wereld Autisme Dag?

 

Wat is autisme precies?

Autisme is simpel gezegd een andere manier waarop de hersenen werken. Vergelijk het met een besturingssysteem. Bijvoorbeeld iOS (Apple) met Windows. Wat ook belangrijk is om te weten, is dat autisme een spectrum is. Dit wil zeggen dat er allemaal verschillende vlakken zijn waarop iemand met autisme moeite kan hebben. Iedereen met autisme ervaart autisme anders, door dit spectrum. De een heeft voornamelijk moeite met bijvoorbeeld sociaal contact, terwijl iemand anders bijvoorbeeld erg veel moeite heeft met prikkels (zoals bijvoorbeeld licht of geluid). Het allerbelangrijkste: autisme is niet alleen maar iets negatiefs. Ja natuurlijk kan het soms knap lastig zijn om te navigeren in een wereld die niet op jou is ingesteld, maar autisme brengt ook veel goede en positieve dingen en eigenschappen.

 

Het thema van dit jaar: grenzen

Ieder jaar is er een speciaal thema. Dit jaar is het thema grenzen. Dit is voor mij het eerste jaar waarop ik bij bewust ben van Wereld Autisme Dag. De eerste Wereld Autisme Dag waarop ik weet dat ik autisme heb. Ik vind dit zelf dan ook een zeer toepasselijk thema. Aangezien ik best vaak (ongemerkt) over mijn eigen grenzen ga. In de week rondom Wereld Autisme Dag is er van alles te doen. Ik ga zelf toevallig een workshop volgen “omgaan met persoonlijke grenzen”, en hoop hier veel van te kunnen leren! Hoe ga jij om met jouw grenzen? Lukt het om je eigen grenzen te bewaken, of heb je daar (soms) ook moeite mee?

Om te kijken wat er zoal te doen is in de autismeweek check zeker even deze website.


2 reacties

Reputatie 3
Badge +5

Als ik een mening mag geven hieronder, ik ben blij dat er niet word gesproken over Autisme Spectrum '’Stoornis'’. Ik vind dat zo heftig klinken, dat vind ik een erg afzonderlijke term. Alsof wij echt een ander volk soort mensen zijn dan anderen. Het kan wel gediagnostiseerd worden, en dan weet je of je autisme hebt of niet, of een bepaalde vorm, was voor 2017 dacht ik. En dan kunnen mensen iets meer rekening houden, dat je moeite hebt met bepaalde dingen. Maar ieder mens is voor mij wel gelijk, alleen we hebben allemaal gewoon moeite met bepaalde dingen. Ieder op zijn eigen manier :)

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben het volledig een met @mrlaurens 

 

Reageer