Blog

Ben ik de enige die altijd en overal in slaap kan vallen?

  • 21 November 2021
  • 6 reacties
  • 84 × bekeken
Ben ik de enige die altijd en overal in slaap kan vallen?
Reputatie 5
Badge +4

Ken je het verhaal van de prinses op de erwt? Ik niet want elke keer toen ik het woord matras hoorde viel ik in slaap. Echt waar, ik kan altijd en overal slapen. 

 

Het is altijd zo geweest. Toen ik als kleine peuter op het fietszitje achterop zat had ik al de gave om tijdens korte ritjes van nog geen tien minuten in slaap te vallen. Inmiddels heb ik mijn repertoire uitgebreid naar alle vormen van het vervoer waarbij slapen zonder gevaar te lopen - of te veroorzaken mogelijk is, inclusief het opstijgen en het landen van een vliegtuig - wat volgens m’n moeder heel irritant is gezien haar vliegangst.

Slaap-impulsen

Maar de slaapplekken-lijst gaat verder. Alles wat ook maar een beetje comfortabel zit is voor mij een potentiële plek om in slaap te vallen. En hoewel ik meestal mijn slaap-impulsen goed kan beheersen zijn er ook situaties waarin dit soms niet lukt. Zo heb ik geleerd om late bioscoopbezoeken en opera concerten te vermijden omdat deze stoelen veel te relaxed zitten om voor lange tijd niet in slaap te mogen vallen.  

Perfecte Nachtrust

En ‘s nachts? Soms raak ik in gesprek met mensen en dan hoor ik dat ze ‘s avonds moeilijk in slaap kunnen vallen. En dan moet ik mijn best doen om niet te verklappen dat ik de vorige nacht een uitstekende nachtrust heb gehad op een krakkemikkig bed in woning waarbij de onderburen tot 1 uur vuurwerk aan het afsteken zijn - ja, voor een betaalbare studentenkamer moet je soms concessies doen. 

Vloek of Gift

Ik weet nog steeds niet of het een zegen of een vloek is. Tot nu toe ben ik nog niemand tegengekomen met wie ik deze merkwaardige eigenschap deel. Dus bij deze de vraag: zijn er mensen die zich in mijn verhaal herkennen en altijd en overal kunnen slapen? Of ben ik echt de enige...

Foto door Eren Li via Pexels


6 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ik herken me hier zeker in, @YiView. Mijn opa en oma gingen vroeger altijd een blokje rijden als ik moest slapen. Ze waren nog niet de hoek om en ik was al weg. Haha!

Mijn grootste prestatie is slapen terwijl ik achterin een bus stond. Mijn hoofd rustend op mijn armen, die met de nodige moeite de reling boven mijn hoofd vast probeerde te houden. Slapen is iets waar ik geen moeite mee heb! Ik ben ‘s nachts ook binnen 5 minuten weg. 

Wat is een interessante slaapplek die jou is bijgebleven?

Reputatie 5
Badge +4

Wat fijn om te horen dat ik niet de enige ben, @Maurice. Maar staand slapen in een bus is mij trouwens nog nooit gelukt. Ik moet bekennen dat ik ooit een keer bij een operaconcert in slaap ben gevallen. Gelukkig zat ik niet voorin en had ik het snurken achterwege gelaten. Achteraf gezien schaam ik mij er nog steeds een beetje voor… Maar nu weet ik in ieder geval dat opera niet voor mij is weggelegd.

Reputatie 3
Badge +1

Complimenten voor degene die de zaal onderhouden dan. Je voelde je zo veilig en comfortabel dat je het niet kon laten om een dutje te doen. Je zal het vast nodig gehad hebben! :wink:

Reputatie 7
Badge +10

Hi,

Wat intersant ik wist dat mensen snel konden slapen maar zo snel wist ik niet! Ik ben eigelijk het omgekeerde! Ik heb chronische slapeloosheid waardoor ik niet slaap zonder medicatie. De medicatie helpt redelijk, doorslapen gaat gelukkig beter maar inslapen in nog steeds een groot probleem:sleeping:… Toch heb ik dagen ofwel nachten dat ik 3 dagen achterelkaar niet slaap. 

Ondanks dat het zeer verveld is ben ik er inmiddels aangewend. Een geef ik pas toe aan mijn moeheid als ik voel dat ik in slaap ga vallen. Het hoort nu eenmaal bij mij!:sweat_smile:

Reputatie 5
Badge +4

Dank voor je reactie. Lijkt mij best wel lastig om nachten achterelkaar niet te slapen. Ik zou dan echt in elkaar storten :upside_down: Gelukkig kun je er beter tegen dan ik en heb je het inmiddels geaccepteerd.     

Reputatie 3
Badge +1

Knap hoor, @Quinty, zolang wakker kunnen zijn en dan nog zo vrolijke persoonlijkheid hebben!

Je zult dan vast veel trucjes hebben gebruikt om te proberen in slaap te vallen. Wat heb je allemaal geprobeerd en wat daarvan hielp het meest?

Persoonlijk helpt het mij door een bepaalde mantra te herhalen, mocht het niet lukken om in slaap te vallen:

“Het wordt donkerder, het wordt zwart voor mijn ogen” 

Dit herhaal en verkort ik totdat het alleen “zwart” is. Lukt (bijna) altijd.

Het idee erachter is dat ik niet toesta dat mijn gedachten alle kanten op gaan. Een soort slaapmeditatie. 

Reageer