Iemand tips om te leren haken?

  • 13 March 2022
  • 5 reacties
  • 78 × bekeken

Reputatie 6
Badge +9

Heehoi!

Haken heeft mij altijd erg leuk geleken, en als ik zie wat je er allemaal mee kunt maken al helemaal haha. Ik heb een tijdje geprobeerd te haken, en gewoon wat basisdingetjes gemaakt (zoals een simpel vierkantje, of rondje) met hulp van mijn schoonmoeder. Vond dat ook al best wel leuk om te doen, en heb toen besloten ook zelf haakspulletjes te kopen. Mijn eerste project was het haken van een boekenlegger, aangezien dat opzich niet heel moeilijk zou moeten zijn. Ik begrijp helaas alleen helemaal niks van de instructies die op internet te vinden zijn.

Dus mijn vraag aan jullie: Is er hier toevallig iemand die ook haakt? En zo ja, heb je misschien tips voor mij om echt goed te leren haken? Zodat ik ook de instructies van internet begrijp haha en leuke dingen kan gaan maken 🙂 Dus misschien iets van youtube videos, of boeken die jou geholpen hebben om te beginnen met haken?


5 reacties

Reputatie 3
Badge

Ik haak :). Wat wil je graag gaan haken want dat scheelt wel in de instructies en hoe ingewikkeld het is en waar ik je heen ga sturen. Knuffeltjes haken is best wel anders dan kleding haken bijv. En je kan het zo moeilijk maken als je zelf wilt. Mijn advies begin met makkelijke steken dan is het ook allemaal niet zo overweldigend qua schema maar een goed patroon zoeken kan soms lastig zijn. Ik heb veel aan youtube videos als ik gewoon een specifieke steek opzoek. Verder zoek ik dan een geheel patroon op internet of uit een tijdschrift maar meestal gewoon op internet. Boeken heb ik wel maar so far heb ik daar nog niet zoveel uit gehaald eigenlijk.  

Reputatie 6
Badge +9

Hmm goede vraag! Ik wil dus eerst een best wel simpele boekenlegger haken, ook om er een beetje in te komen. Het lijkt me wel echt super leuk om daarna kleedjes en knuffels te gaan maken, weet niet of er ook echt een verschil is in moeilijkheid tussen knuffeltjes en kleding?

Reputatie 3
Badge

Je gebruikt doorgaans gewoon andere technieken en andere manieren van doorsteken afhankelijk van wat je wilt doen. Als je knuffeltjes wilt haken dan moet je heel goed weten hoe een steek eruit ziet en op welke manieren je erdoorheen haakt. Een simpele steek bij een kleedje is vaak recht toe recht aan hetzelfde patroon en in die zin minder ingewikkeld hetzelfde geld voor kleding minus dan de zeer ingewikkelde patronen. Maar knuffeltjes zijn vooral veel tellen veel kijken en je kop erbij houden niet per se lastiger maar gewoon anders. 

Reputatie 3
Badge

Vooral veel steekmarkeerders gebruiken is mijn ervaring met knuffels haha anders raakte ik de tel kwijt 🙂 en met de ingewikkeldere rechtdoor patronen ook. Een kleedje heb ik zelf niet echt gedaan wel een deken met een haaknaald 11 want ik ben echt ongeduldig. En zo'n kleed of deken duurt eeuwiiiiig en daar heb ik geen zin in 🙂. Maar een tas bijv waren vaak mijn eerste projecten of manden. Dat is iets behapbaarder. Knuffel ook een keer gedaan meteen een hele moeilijke van een haakpakket. Maar wel leuk om te doen. Maar daar kan ik je niet heel veel over vertellen heb daar zelf wat minder mee. Je kan ook eens een fournituren winkeltje binnen stappen vaak krijg je daar wel leuke adviezen! Maar qua knuffels zijn er ook veel leuke boeken dus daar kun je wel vooruit. 

Reputatie 6
Badge +9

Aah op die manier. Bedankt voor je tips! Ik zal eens kijken of het me gaat lukken haha 🙈

Reageer